FRAGLE

Rock Mommy

Elsker forumet
Septemberlykke 2015
Knøttet har astma fikk vi vite av legen idag... Etter konstant slimhoste siden mars så tok vi turen til legen, selv om de fleste sa "så lenge almenntilstanden er bra, så er det sikkert ingenting..." Jarra...

Uansett. Har fått sånn pustemaske sak, prøvde første gang nå rett før vi la han og det gikk vel så og si til hjellvættå, han skulle vel egentlig ha 6 innpust, tror vi fikk til 2 eller 3 :p  Vi har vist han at maska ikke er farlig ved å "ta den på selv", og gjort det koselig med kos på fanget og fantorangen på skjermen, men neida...Helt hysterisk. Skjønner det jo egentlig, men har du noen tips?

Hvor lenge brukte V maska før dere merka bedring?

Har sikkert tonnevis med andre spm, men kommer ikke på alt nå :)

Tantegutten min bruker sånn maske, og det gikk ikke lenge før han ville ha den selv, fordi han skjønte at den hjalp ;-)

*dytter* :-)

Dytter også for deg!

*svarer for å se svarene* ( teite systemet... )

Bra dere fant ut hva det var da, ikke kjekt med den masken.. Vi har aldri fått det til ordentlig :/ Masse lykke til, håper du får noen tips som hjelper :)

Har dere en bamse som også har astma? Det kan hjelpe ;) Snuppa her prøvde senest i dag å servere pusen (bamse) saltvannsspray, og for noen uker siden fikk dukken øyedråper - det kom hun på selv ;)

Takk for dytting og svar, jenter :D 

Knøttet er ikke så "in" til bamer, er liksom bare noe som kastes bort, mens BILER er tingen, litt vanskelig å sette maska på dem :p  Ellers prøver vi å gjøre det til en lek og leker litt med den FØR vi setter i spraydusj saken, men tror han er for smart for meg, for DA skjønner han plutselig tegninga :p

min lille gutt fant fort ut at det hjelpe så nå glise han og strekker seg til den når vi finner den frem..håper lille gutten din og skjønner det snart :)

Hallo!
Kjipt med astma! Men det er ganske deilig å endelig få svar. Vi holdt på frem og tilbake hos lege i gaanske mange måneder før vi fikk bekrefta at det var astma.

Nå bruker V Ventoline (den han fikk først) og Flutide. Flutiden fikk vi etter en måneds tid, da vi fant ut at det ikke holdt med bare Ventoline. Men da vi kombinerte begge to, merket vi veeeldig forskjell.
Nå som det ble vår, ble hosten hans ganske mye verre igjen, så han begynte på en tredje medisin, Singulair, som han fikk i pulverform, den hjalp også veldig godt.
Vi prøvde den ut i en måned og har hatt en pause på halvannen uke nå, men det ser ut som vi må begynne på den igjen.

Men her mistenker vi også pollenallergi, og at det kanskje er derfor det liksom aldri blir helt bra. Det er merkbart verre når vi er ute..

Vi merker også at han er et "typisk" astmabarn nå som han er mer aktiv. Har han herja, løpt eller lekt for mye, får han skikkelige hosteanfall og må roe seg ned litt (det er veeeldig lett å få en på 15 mndr til å sitte stille!).

Ang. den maska.. For å være helt ærlig så har aldri V blitt helt venner med den. Altså, 1 av 5 ganger er det greit, men som regel er det en liten kamp. Men han MÅ jo, så vi får det jo til.
Jeg skjønner ikke at han ikke bare godtar den, for han bruker den morgen, midt på dagen og kveld..

Dette ble mye!
Jeg ser du har sendt meg mail på face, men tenkte jeg kunne svare her i tilfelle andre lurte på noe også. Men spør i vei om det er noe mer!
Lykke til! Det er no dritt å få en sjuk unge, men det er utrolig deilig å vite hva det er, og å få medisiner som hjelper :)

Huff, virker som lille V har fått skikkelig astma? Heldigvis så har ikke knøttet verre enn at han får en liten dose ventoline rett før leggetid. Og det du skrev med herjing og at V blir sliten og hoster av det ga meg en tankevekker, men knøttet hoster faktisk ikke etter herjing, og den snua han har hatt siden mars ser ut til å være borte. Har ikke tørka gul/grønt snørr på et par dager, og øya virker ikke så matte lenger :)
Nå kan det jo godt hende det er hestekur antibiotikaen han går på som har gjort susen og ikke ventolinen, men ser så iallefall bedre ut.

Idag gikk det LITT bedre med maska, forsatt en kamp, men ikke den VRÆÆÆÆLINGA han pleier å komme med og han holdt opp med en gang vi var ferdig :)

Som du sier, godt å vite hva som endelig feilet han, har hatt en god del legebesøk selv... (forbanna leger)...

Takk for svar, Fræglis :)

Hæ? Må jeg svare ENDA en gang for å se hva andre skriver?
Makan..

Ja, den sitter visst godt, den astmaen.. Hverken jeg eller kjærsten min har astma eller er allergiske mot noe, men vi har det på begge siden av familien så V var heldig der..

Tipper dere merker det godt om et par uker. Da har han antibiotikaen ute av systemet, og Ventolinen har blitt en regelmessig greie, da ser dere om den har full effekt.
Da ser dere også om han må ha mer/mindre doser og evt. andre medisiner i tillegg.

Vi får håpe og krysse alt vi har for at de vokser det av seg!! Heldigvis gjør det som regel det med barneastma :)

Ja, du sier no der.... Jeg hadde faktisk barneastma, men vokste det av meg når jeg var 2 eller no, tror jeg aldri hadde noe medisiner.

Uansett, vi krysser fingra på at de vokser det av seg ja :)

Back
Topp