Fra utekatt til innekatt?

Hvitveisen

Gift med forumet
Sensommerbarna 2016
Foreldrene mine har tre katter som de bare har ute, de bor i varmekasser på låven om vinteren. Den yngste katten er et halvt år og er skikkelig frysepinn. Jeg har så lyst til å ha den hos oss i stedet, da kan den være både ute og inne.

Spørsmålet er om det blir for lenge å være inne i 8-10 timer pr dag (mens vi er på jobb) når den er vandt til å være ute? Og hvordan er det for en katt å flytte? Og fra å ha to andre rundt seg (mor og bror) til å bli alenepus?

Noen med erfaring og synspunkter?

Først må den være inne hele tiden hos dere en god stund (4 uker) før den i det hele tatt slippes ut, slik at den blir vant til å være hos dere. :) Så kan du begynne å være med den ut, og etter der kan du ordne med katteluke (gjerne med chip) :) Vi har det i vaskeromsdøra, så når vi er borte eller på natten, så har katten fri tilgang til vaskerommet, mat og drikke og sengen sin der. :) Ellers er han rundt om i huset. :)

Tror det går veldig fint, katter er ganske greie på tilpasning.

Nå når vi skulle flytte bodde vi hos mamma og pappa i 3-5 mnd, da var katten på kattehotell i 6 uker, deretter var den i nyhuset på vaskerommet i noen uker før vi satte inn katteluken. Så nå når vi flyttet inn er det som ingenting har hendt. :)

En katt på ett halvt år som bare er utekatt?
Uff nå fikk jeg vondt i meg..
Katttunger bør holdes inne til de er minst 8
Mnd gammel, da de ikke utvikler rettningssans så tidlig. En annen ting er jo at de er skjørere, og mulig det er derfor den fryser så mye som du sier. Dette er faktisk det veterinærer anbefaler. Og er særlig viktig nå på vinter!

Katter er utrolig tilpassningsdyktige, og når den er så ung tror jeg absolutt ikke dere vil ha noe problem med å flytte den, og venne den til å være alene.
Hold den inne 3 mnd tid, og kastrer den før den slippes gradvis ut igjen (om det ikke allerede er gjort) Katter kan faktisk bli fertil/drektig så tidlig som 6 Mnd alder :(
Du bør også ha kattedo inne til den, værtfall i en startfase. Etterhvert vil kanskje katten foretrekke å gå på do ute, og du kan evt fjerne kattedoen. Men er i grunn like greit å ha, slik at man ikke risikerer uhell i sofa eller lignende dersom man skulle være ekstra lenge borte en dag.
Ønsker deg masse lykke til, du har all forutsettning for å lykkes med pusen :)

Sent from my iPhone using BV Forum

Mange villkatter som føder i friluft da :) så den klarer seg nok ;)

Men ville hatt den inne i ca 4 uker før jeg hadde sluppet den ut.. Kanskje enda lengre. Forrige katten min hadde jeg inne i ca 6 mnd.. Det resulterte i at han stort sett holdt seg i nærheten når han var ute

Skaff kattedo og klorebrett :) noen områder du er redd for, så steng av. Men gi den så stort område du kan :) masse "leker". Sokker.. Garnnøster, lekemus osv

Veterinær sa til meg at katten ikke skal slippes ut alene før den er 8 mnd gammel, fordi den mangler retningssans da. De fleste katter som det skjer noe med eller som går seg vill, sa veterinæren, er nettopp ungkatter.

Og alltid når man flytter en katt hjem til seg så skal man la den være inne minst 3-4 uker før man lar den gå ut med følge. Hvis ikke kan de stikke av fordi de ikke har skjønt hvor "hjemme" er enda.

Synes det er kjempebra at du tar den inn :)

Mange villkatter som føder i friluft da :) så den klarer seg nok ;)

Men ville hatt den inne i ca 4 uker før jeg hadde sluppet den ut.. Kanskje enda lengre. Forrige katten min hadde jeg inne i ca 6 mnd.. Det resulterte i at han stort sett holdt seg i nærheten når han var ute

Skaff kattedo og klorebrett :) noen områder du er redd for, så steng av. Men gi den så stort område du kan :) masse "leker". Sokker.. Garnnøster, lekemus osv
Den klarer seg nok ja, men om hun ønsker å gi katten aller best utgangspunkt bør den holdes inne til 8 mnd alder.
Katten blir da ofte mye tryggere, mindre sjangs for at den skal bli påkjørt, tatt av rovdyr, gå seg vekk osv, samt at det faktum at katten nå fryser er nok til at varsellampa blinker hos meg. Det er faktisk bare en baby!
Det er mye som går helt fint og som har blitt gjort før i tiden så de overlever nok den samme behandlingen nå, men er jo en grunn til at veterinærer anbefaler 8 mnd da!
For å sammenligne: Det går nok fint å ta ett glass vin i svangerskapet, i følge foreldregenerasjonen vår, men det er ikke anbefalt....

Må jo si som noen over her at det er kjempe flott om du velger å ta katten inn! :)
Tror det er forutsettning for at katten da vil ha det mye bedre :)

Å takk for mange gode svar!

Men en ting til. Vi pleier å reise på hytta på fjellet minst 1-2 helger pr måned hele vinteren, da må pus bli med da?

Men en ting til. Vi pleier å reise på hytta på fjellet minst 1-2 helger pr måned hele vinteren, da må pus bli med da?

Må ikkje bli med, men da ville eg hatt katteluke og nokon til å gi mat.
Viktig at dikka ikkje reiser på hytta uten katten den første tida, vent til katten kan vere ute, eller at nokon passar på han :)

Ellers er eg ening med å holde katten inne til den er rundt 8 mnd. Da er det på tide å kastrere/chipe katten - veldig greitt dersom han/ho forsvinner. Nb: Hugs tatovering i øyra som gir info om at den er chipa. Den kan nemleg vandra og ikkje alltid lika enkelt å finna. Med ein tatovering leitar ein til ein finner chipen :)
Ellers er det greitt å vite at katter er import dyr frå sydlegare strøk og ikkje laga for å takle den norske vinteren som mange trur. Pelsen er ikkje så varmebeskyttandes som på mange andre dyr.
Bra foreldra dine har varmekasser :)

Sent from my iPhone using BV Forum mobile app

så bra at dere tar henne inn. katter bør ikke bare være ute /låver ol. de er sosiale dyr.

husk å holde henne inne iallefall en mnd slik at hun forstår at her bor hun.
og ikke slipp henne ut før dere har sterilisert henne, chippet og vaksinert!!

alle katter bør kastreres og vaksineres.
ingen katter bør få kull.

og skal dere bort en helg må dere ha folk som ser til henne og gi henne mat.

vi har en katt som helst vil være inne nå, det er jo kaldt. så hun ligger i sofaen mesteparten hehe.

de er jo tropiske dyr, så de fryser nå i kulden.

fikk litt vondt av kattungen som er ute.. de må jo sosialiseres, steriliseres ol.. hun er jo kjønnsmoden rundtom nå =(

Dere kan fint ta katten med på hytta, men ville da hatt den som "innekatt" på hytta slik at den ikke blir forvirret og stikker av når den er der.
Vet om mange som har med katten på hytta, og de som reiser om sommern har gjerne laget en liten utegård hvor katten kan gå ute ;)
Tror både dere og pus vil ha mest glede av at katten er med. Dere slipper å tenke på hvordan det går med pus som er alene hjemme, og pus slipper å være så mye alene :) katter er veldig sosiale vesen :)

• Liker
Reactions: EJ
Me skal bygga "bur/gård" på hytta til katten da han fort blir deprimert av å vere inne så mykje :/ Trur det blir positivt for dei fleste :)

Sent from my iPhone using BV Forum mobile app

Katter tåler fint å være ute så lenge de har mat i magen (avhengig av dette for å produsere varme). Har de lune og varme steder på låven så tror jeg ikke du trenger å synes synd på de:) Men det å ta den inn til dere går også sikkert helt fint! De sover jo en del så da legger den seg sikkert til å sove når du er på jobb ;)

Som andre her sier så må katten holdes inne 4 uker i nytt hjem. Men den kan fint slippes ut før den er 8mnd gammel. Katter er jo fra naturens side ikke ment for å være i hus, katter fødes og lever ute. Er den vant til å være ute er ikke det noe problem. Men er det hannkatt må den steriliseres - det er oftest grunnen til at de streifer avgårde og ikke finner hjem igjen.

Ta den med på hytten ja! :)

Nei, det trenger den ikke. :)
Ordne med katteluke, har dere vaskerom så er det lurt å ha den der :) Eller i en mellomgang eller noe sånt.
:)

Få noen til å se om den lørdag hvis dere drar fredag og kommer hjem søndag.. Se til at det er mat og vann på plass. :) Det går nok fint :) Vi gjør det sånn, katten er ikke med på hytta eller på andre turer. :)

Mamma kommer innom, men katten ordner seg selv når den har katteluke.

Katter tåler fint å være ute så lenge de har mat i magen (avhengig av dette for å produsere varme). Har de lune og varme steder på låven så tror jeg ikke du trenger å synes synd på de:) Men det å ta den inn til dere går også sikkert helt fint! De sover jo en del så da legger den seg sikkert til å sove når du er på jobb ;)

Som andre her sier så må katten holdes inne 4 uker i nytt hjem. Men den kan fint slippes ut før den er 8mnd gammel. Katter er jo fra naturens side ikke ment for å være i hus, katter fødes og lever ute. Er den vant til å være ute er ikke det noe problem. Men er det hannkatt må den steriliseres - det er oftest grunnen til at de streifer avgårde og ikke finner hjem igjen.

Ta den med på hytten ja! :)

ikke bare hannkatter som skal kastreres. hunkatter skal også kasterers før de slippes ut.
og katter er tropiske dyr, så de kan lett fryse og få frostskader, de fryser selv om de har mat i magen. men bra at de har lune rom å gå inn i.

• Liker
Reactions: EJ
ikke bare hannkatter som skal kastreres. hunkatter skal også kasterers før de slippes ut.
og katter er tropiske dyr, så de kan lett fryse og få frostskader, de fryser selv om de har mat i magen. men bra at de har lune rom å gå inn i.
Ja selvfølgelig bør alle steriliseres! :) Men hunnkatter holder seg mer til hjemme enten de er sterilisert eller ikke - det er hannkattene som streifer og går dit hunnkattene er.

Det er en hunnkatt. Har veldig lyst på katt kjenner jeg. Har "alltid" hatt dyr, men ikke katt her vi bor nå.

Jeg tror det ordner seg med kattedo, luke og den biten. Litt bekymret for hvordan vi får løst det best når vi reiser på fjellet.

Da er det største problemet å overtale samboer. Han vil jo ingenting, ikke et barn til, ikke giftermål, ikke fosterbarn. Så KATT burde jeg i det minste få syns jeg :-)

Takk for mange konstruktive tilbakemeldinger!

Har kun gode erfaringer med begge deler, både å flytte med katt og å gjøre utekatter til innekatter. Katten tilpasser seg veldig fint hvis den føler at den har det godt dit den kommer!

Sent from my iPad using BV Forum

Den klarer seg nok ja, men om hun ønsker å gi katten aller best utgangspunkt bør den holdes inne til 8 mnd alder.
Katten blir da ofte mye tryggere, mindre sjangs for at den skal bli påkjørt, tatt av rovdyr, gå seg vekk osv, samt at det faktum at katten nå fryser er nok til at varsellampa blinker hos meg. Det er faktisk bare en baby!
Det er mye som går helt fint og som har blitt gjort før i tiden så de overlever nok den samme behandlingen nå, men er jo en grunn til at veterinærer anbefaler 8 mnd da!
For å sammenligne: Det går nok fint å ta ett glass vin i svangerskapet, i følge foreldregenerasjonen vår, men det er ikke anbefalt....

Men altså.. Jeg tar utgangspunkt i at dette er utekatter.. Som på samme måte lever som villkatter... Der sier nok ikke en veterinær 8 uker.. Jeg kommenterte det der med at de klarer seg nok.. Pga den kommentaren du gav... En katt på et halvt år som bare er ute.. Uff nå fikk jeg vondt inni meg... Da bare påpekte jeg dette. Og sånn er det i naturen.. Med dyr som lever fritt

Back
Topp