Fra privat til offentlig

M

Merri87

Guest
Hei.
Noen her som har gått fra privat til offentlig?

Jeg er «ferdig» utredet hos Hausken (hadde et negativt forsøk der i mai/juni), men skal inn til samtale på Riksen rett over nyttår.

Skal man da igjennom samme undersøkelser på Riksen igjen, da vi har tatt alle prøver og sånn privat?
Var Hausken som sendte henvisning til Riksen.
Og hvor lang tid kan man forvente at det tar før vi får startet opp? Ser det står 15(?) uker på siden dems.
Går utifra at dette kan ta tid.

Jeg var først hos utredning hos Hausken i 2018, så henviste de meg til Haugesund og jeg måtte gjennom alt på nytt der. Forstod ikke helt hvorfor, men ingen gehør for at at jeg kom fra utredningen hos Hausken. Håper du slipper:)

I Porsgrunn står det spesifikt på siden at det anbefales at man tar utredningen et annet sted for å spare tid. Er sikkert forskjellige rutiner på de forskjellige klinikkene, men håper uansett at du slipper ny utredning! :)

Vi skal få Hausken til å sende vår henvisning i februar, kan jeg spørre hvordan du gjorde det for å be dem sende henvisning?

- Jeg og mannen tok fertilitetssjekken hos Hausken i mars 2020 etter seks mnd prøving. Ingen unormale funn.
- Pga fortsatt ingen graviditet etter 12pp-er sendte jeg melding på Portalen til Hausken om å få henvisning til Riksen i august.
- I september fikk vi avslag hos riksen pga manglende attester (bare dumt av oss å ikke legge ved, så vår feil at det ble kluss). Ringte til Riksen og de sa at det bare var å ettersende attester.
- Fikk deretter svar etter ca 3-isj uker fra Riksen. Da ringte de og spurte om vi hadde mulighet for å møte på forsamtale samme uke siden de hadde fått en avbestilling. Dette var i slutten av oktober.
- Vi kom inn til forsamtale (som forøvrig holdes på Ullevål). Veldig hyggelig damegyn. Hun hadde satt seg godt inn i papirene og henvisningen fra Hausken. Vi gikk gjennom alt og hun stilte endel spørsmål. Deretter tok hun en gyn-undersøkelse. Hun informerte oss om at vi ikke kom til å få oppstart medisiner før i mars/april pga stor pågang. Dvs ca et halvt års venting siden dette var i oktober.

Det er mulig det blir litt annerledes for deg siden du allerede har hatt et forsøk privat. Kanskje de vil kartlegge hvorfor det ikke funket? Ikke vet jeg altså:) Men dette var iallfall hvordan det var for oss, i korte trekk. Håper det var til hjelp:)

I Porsgrunn står det spesifikt på siden at det anbefales at man tar utredningen et annet sted for å spare tid. Er sikkert forskjellige rutiner på de forskjellige klinikkene, men håper uansett at du slipper ny utredning! :)

Vi skal få Hausken til å sende vår henvisning i februar, kan jeg spørre hvordan du gjorde det for å be dem sende henvisning?
Da håper jeg at jeg slipper:)
Jeg bare spurte dem om dem kunne sende henvisning til offentlig. Og det var null problem:)

Jeg var først hos utredning hos Hausken i 2018, så henviste de meg til Haugesund og jeg måtte gjennom alt på nytt der. Forstod ikke helt hvorfor, men ingen gehør for at at jeg kom fra utredningen hos Hausken. Håper du slipper:)
- Jeg og mannen tok fertilitetssjekken hos Hausken i mars 2020 etter seks mnd prøving. Ingen unormale funn.
- Pga fortsatt ingen graviditet etter 12pp-er sendte jeg melding på Portalen til Hausken om å få henvisning til Riksen i august.
- I september fikk vi avslag hos riksen pga manglende attester (bare dumt av oss å ikke legge ved, så vår feil at det ble kluss). Ringte til Riksen og de sa at det bare var å ettersende attester.
- Fikk deretter svar etter ca 3-isj uker fra Riksen. Da ringte de og spurte om vi hadde mulighet for å møte på forsamtale samme uke siden de hadde fått en avbestilling. Dette var i slutten av oktober.
- Vi kom inn til forsamtale (som forøvrig holdes på Ullevål). Veldig hyggelig damegyn. Hun hadde satt seg godt inn i papirene og henvisningen fra Hausken. Vi gikk gjennom alt og hun stilte endel spørsmål. Deretter tok hun en gyn-undersøkelse. Hun informerte oss om at vi ikke kom til å få oppstart medisiner før i mars/april pga stor pågang. Dvs ca et halvt års venting siden dette var i oktober.

Det er mulig det blir litt annerledes for deg siden du allerede har hatt et forsøk privat. Kanskje de vil kartlegge hvorfor det ikke funket? Ikke vet jeg altså:) Men dette var iallfall hvordan det var for oss, i korte trekk. Håper det var til hjelp:)
Tusen takk for svar:) Håper vi slipper unna en runde til.

Ble avslaget sendt direkte til dere eller til Hausken?

Ble avslaget sendt direkte til dere eller til Hausken?

Fikk det på Digipost tror jeg det var. Med kopi til fastlege og Hausken. Men fikset det selv :-)

Hei! :)
Vi har også gått fra privat til offentlig og trengte egentlig kun ny sædprøve da det var en stund siden forrige ble tatt. I tillegg ville de forsøke skylling av egglederne, men det var mer sånn for å utelukke og fordi jeg ønsket det selv. Ellers skal vi ha samme protokoll og medisiner da det fungerte bra. Tok også en ul av meg siden vi var der på samtale.
Vi var der i begynnelsen av desember og ble forespeilet oppstart i april/mai neste år :rolleyes:

Hadde utredning privat (spiren i Trondheim), og fikk henvisning til offentlig (St. Olavs i Trondheim). Måtte ikke utredes eller noe på nytt.
Men kan hende det er annerledes der, det vet jeg ikke. :)

Vi ble henvist fra Hausken til Riksen, eneste som måtte til var en ny sædprøve for mannen etter forsamtale. Hausken hadde utredet oss og sendte med alt av prøvesvar i henvisningen :)

Da vi gikk fra offentlig til privat måtte vi kun ta nye blodprøver. Det var fordi det var et par år siden vi hadde tatt de sist. Ellers sendte vi bare alt av prøvesvar og epikriser etter forsøk vi hadde hatt, på e-post til klinikken:)

Vi fikk fra privat til offentlig.

Vi måtte kun møte til samtale og jeg måtte ha en gyn undersøkelse. Hausken sendte henvisning i juni, vi hadde samtale i slutten av august og like før jul begynte jeg på Synarela. Første dose med Gonal-f i dag. Så det tok sin tid gitt..

Vi trengte ikke nye prøver. Eneste var gyn.undersøkelse av meg:) Ringe inn mens i mars, men skal først ha laparoskopi operasjon, siden legen mistenkte endometriose.

Back
Topp