Fra hvilken alder er det greit at barna drar på fest?

Det sier jeg heller ikke. Jeg er heller ikke naiv. Å sende med alkohol er aksept. Det er forskjell på å si "jeg regner med du kommer til å drikke allikevel så ta med deg et par øl. Jeg regner med at du en eller annen kveld kan feile så mye at vi bør hente deg, så husk å ring" og å vite at ting dere har blitt enige om ikke skal gjøres kanskje gjøres allikevel. Det handler om å gi ungdommen ansvar og en sjanse til å vise at de er til å stole på. Man sier jo ikke til ungen sin "du klarer sikkert ikke å få en A på den prøven allikevel, så det er ikke noe vits i å lese så mye". Snakk om å vise barnet at du ikke har tro på at de klarer å ta de riktige valgene.

Ja, er akkurat det jeg kommer til å gjøre. Presse på alkohol og si her drikk det. Skjønner at du har forstått hvordan jeg velger å oppdra mine barn også om hvordan jeg ble oppdratt ;)
 
Det er vel vanlig med bursdagsfester uten foreldre tilstede fra ungdomsskolen? Kan ikke nekte ungene det. Jeg og min vennegjeng drakk ikke og det tror jeg mamma skjønte og visste. Men plutselig var det noen som inviterte hele klassen, så da handler det om å snakke med ungene om å være på fest og ta egne valg. Å ikke feste før 18 år, seriøst? Blir heller å legge til rette for/begrense til alkoholfri festing.
Det er jo forskjell på en bursdag og en fest hvor det mest sannsynlig blir drukket alkohol.
 
Hva vil skje med barnet ditt om det feiler? Er det greit å ringe deg når barnet hat feilet tre ganger eller er konsekvensene så store at det er bedre å lyve om hva man gjør?
Hvordan skal du kontrollere at barnet ikke fester?
Jeg tenker det er bedre å ikke være naiv jeg, og ha ett åpen forhold med mine barn der de kan ringe meg uansett hva, der de alltid blir hentet det de alltid blir tatt godt vare på.
Enn å bli møtt med kritikk og store konsekvenser, slik at mitt barn ikke tørr å ringe meg om noe skulle skje.
Vår dør er alltid åpen. Og de kan alltid ringe til oss uansett. Sier seg selv. Men det betyr ikke at jeg aksepterer slik oppførsel og at det ikke får konsekvenser. Det er en del av å lære forskjellen på rett og galt, og lære av sine feil. Det tar lang tid å bygge opp tillit hvis man har brutt den en eller flere ganger. Og det må de forstå.

Jeg tenker blant annet å alliere meg med andres foreldre. Sjekke med dem om de overnatter der de sier de skal overnatte. Og generelt involvere meg i livet deres. Jeg håper de kan få sunne fritidsinteresser som er mer interessante å drive med, enn å feste hver helg.
 
Ja, er akkurat det jeg kommer til å gjøre. Presse på alkohol og si her drikk det. Skjønner at du har forstått hvordan jeg velger å oppdra mine barn også om hvordan jeg ble oppdratt ;)
Nå har jeg aldri sagt det gjelder deg heller da;)

Men generelle holdninger til hvordan man ser på barnet sitt.
 
Ja nettopp du kan skrive mye om en forskning du ikke vet noe om ser jeg. Jiises

Men viss du har en forskning som tar for seg alkoholvanene til ALLE i Norge, for det har du tydeligvis, så del den da. Jeg venter fortsatt. For jeg var tydeligvis ikke hjemme den dagen de spurte.

Edit. Her må det henge noe alvorlig, for jeg fikk ikke opp nye innlegg før nå. Men uansett, så finnes det jo ingen tall som gjelder ALLE.
 
Men du tenker ikke på at når du gir slike store konsekvenser så vil ikke barnet ringe deg om barnet feiler. Jeg hadde aldri ringt min mor om jeg viste at jeg ikke fikk dra ut på lørdager igjen. Da hadde jeg heller sovet ute i gaten. Er det bedre synes du?

Ja vi har våre erfaringer og det er de som også legger til grunn videre i livet vårt. Jeg har ikke sagt at mitt barn får alkohol hjemme om barnet drikker mer om barnet ikke er som meg når jeg var ung.
Men heller snydens på øl enn metanol, vet dessverre om ungdommer som døde av dette når jeg var ung.
Mine foreldre var desperate for de viste at denne spriten var i omløp rundt oss. Heller en full ungdom enn ett dødt barn er mine tanker.
Sorry. Men jeg tviler særdeles sterkt på at du heller hadde sovet ute på gaten. Det er vel å ta litt for hardt i. Jeg hadde strenge foreldre da jeg vokste opp. Men de sa alltid at jeg kunne ringe til dem hvis det var noe. Og det gjorde jeg også, selv om jeg syns det var vanskelig fordi jeg følte jeg hadde sviktet dem. Men jeg tenker det var viktig å kjenne på de følelsene... Det gjør noe med deg som person. Man velger annerledes neste gang. Og lærer av sine feil.
 
Gi meg link til en forskning som har hatt for seg alle i Norge og drikkevaner da. For alle jeg lest så har de tatt for seg så og så mange, så blir svaret som det blir. Du kan stille opp 10 personer i en by å spørre om de har prøvd narkotika, er du "heldig" svarer alle 10 personene ja. Så kan du gjøre det samme med 10 personer fra bygda, som knapt har vært utenfor bygdegrensa, og kanskje alle de svarer nei. Bruker du de ti fra byen, så er hele Norge narkomane, mens bruker du de ti fra bygda, så har ingen i hele Norge prøvd narkotika. Forskning har jo med hvem de spør, og som regel på prøver de å spørre forskjellige folk, med forskjellig bakgrunn, forskjellig kjønn og forskjellig alder, men likevel så er man jo ikke 110% sikker på at man har fått frem riktig "svar". Det gjelder jo kun ut i fra de personene man har spurt.
Bra du har mer peiling på forskning enn de som driver med det da :p fordi de har jo ingen kvalitetskontroll over disse tallene sine... Hmm..
 
Hvorfor er ikke bursdagsfest en fest som alle andre mtp om det blir drikket alkohol?
Jeg mener at det er forskjell på en bursdag og en fest hvor man tror det mest sannsynlig blir drukket alkohol. Hvis jeg er mor til en 15-åring som blir invitert til bursdagen til en venninne og jeg kjenner foreldrene, så ville jeg ringt foreldrene og spurt hvor de skal være når festen er, når de kommer hjem og om de f.eks. har alliert seg med naboer.
Hvis jeg mistenker at det er en fyllefest, så ville jeg ikke latt 15-åringen dra. Eventuelt hentet til avtalt klokkeslett, det er som regel en grei måte å hindre/begrense alkoholinntak.
Jeg virker sikkert streng og kontrollerende, men jeg vet hvordan jeg lurte mine foreldre. De var ganske naive, spesielt mamma.
 
Nå har jeg aldri sagt det gjelder deg heller da;)

Men generelle holdninger til hvordan man ser på barnet sitt.

Jeg opplever det ikke slik, eneste jeg opplever er at foreldrene er realister å forstår at barna blir eldre. De kan ikke holdes i bånd hele året frem til 18 år, ungdom blir eldre og de må også få prøve seg på livet. Hvordan blir barn selvstendige om mor/far har fotfulgt barna frem til 18 år da er det fritt frem!! Bare drikk, fest og bruk penger som gress. Jeg har ingen tro på en slik oppdragelse, derfor velger jeg nok den jeg og mine søsken fikk.
Ingen av oss drakk oss bevisstløse, ingen av oss prøvde dop, vi alle har i dag stabil økonomi, barn og bolig.
Vi formes etter våre erfaringer, og vi vil bruke de gode erfaringene og de dårlig erfaringene vil vi legge til side.
Å si at jeg er årsaken til at mitt barn drikker er feil, vi må våkne opp, vi lever i 2015. De drakk i 1950 også, ikke noe nytt at ungdom drikker på fest.
 
Bra du har mer peiling på forskning enn de som driver med det da :p fordi de har jo ingen kvalitetskontroll over disse tallene sine... Hmm..

Men når tallene ikke stemmer i det hele tatt for bygda jeg bor i da, så tenker jeg forskning kan ikke stemme helt. Per akkurat nå er drikking helt ut her vi bor, men forskning sier jo at det er drikking her.
 
Sorry. Men jeg tviler særdeles sterkt på at du heller hadde sovet ute på gaten. Det er vel å ta litt for hardt i. Jeg hadde strenge foreldre da jeg vokste opp. Men de sa alltid at jeg kunne ringe til dem hvis det var noe. Og det gjorde jeg også, selv om jeg syns det var vanskelig fordi jeg følte jeg hadde sviktet dem. Men jeg tenker det var viktig å kjenne på de følelsene... Det gjør noe med deg som person. Man velger annerledes neste gang. Og lærer av sine feil.

Ja, bare å tvile. Jeg hadde ikke hatt problem med det om jeg frykter mer konsekvensen hjemme enn å sove ute ;)
 
Ja, bare å tvile. Jeg hadde ikke hatt problem med det om jeg frykter mer konsekvensen hjemme enn å sove ute ;)

Det var det mange som gjorde her, de turte ikke gå hjem før de var edrue. Satt heller ute, enn å dra hjem å ta konsekvensene.
 
Men når tallene ikke stemmer i det hele tatt for bygda jeg bor i da, så tenker jeg forskning kan ikke stemme helt. Per akkurat nå er drikking helt ut her vi bor, men forskning sier jo at det er drikking her.
Har du oversikt over hele bygda di?
 
Det var det mange som gjorde her, de turte ikke gå hjem før de var edrue. Satt heller ute, enn å dra hjem å ta konsekvensene.

Samme her ;)
Husker jeg vurderte det når jeg var full første gang. Hvordan ville min mamma reagerer! Venn av meg tvang meg hjem, hadde en alvorsprat med mamma. Det var trygt og godt å komme hjem til min mamma, og hun ga meg ingen alvorlige konsekvenser.
Terskelen for å komme hjem forsvant helt :)
 
Har du oversikt over hele bygda di?

Ja, her har man ganske god oversikt og kontroll over alle :p Det var en greie her for noen år siden, og etterpå har ingen av ungdommene på ungdomsskolen turt å drikke, så ja, jeg har ganske god peiling på hva jeg snakker om.
 
Men viss du har en forskning som tar for seg alkoholvanene til ALLE i Norge, for det har du tydeligvis, så del den da. Jeg venter fortsatt. For jeg var tydeligvis ikke hjemme den dagen de spurte.

Edit. Her må det henge noe alvorlig, for jeg fikk ikke opp nye innlegg før nå. Men uansett, så finnes det jo ingen tall som gjelder ALLE.
Det er jo ingen forskning som gjør det da. Så da er det bare å sette babyen forovervendt i bil fra 1 år, legge babyen på magen og ikke tro på forskning om krybbedød, drite i hva forskning sier man ikke skal spise som gravid fordi de har tross alt ikke fulgt med meg på hva jeg spiste som gravid og registrert om det gikk bra eller ikke. Herlighet lyset på men ingen hjemme...
 
Men når tallene ikke stemmer i det hele tatt for bygda jeg bor i da, så tenker jeg forskning kan ikke stemme helt. Per akkurat nå er drikking helt ut her vi bor, men forskning sier jo at det er drikking her.
Så bare fordi tallene ikke stemmer for din bygd, men la oss si 90% alle andre steder, så er det bare å oppfordre alle til å følge din erfaring?
 
Back
Topp