Fra hvilken alder er det greit at barna drar på fest?

Jeg tenker at det må vurderes ut ifra barnet. Selv fikk jeg dra på fest som konfirmant. Hvordan tidene er når mine er konfirmanter vet jeg derimot ikke, så der gjenstår å se.

Tror ikke jeg kommer til å sende med alkohol. Fikk noen få rusbrus av pappa husker jeg, men hadde aldri behov for det da jeg skaffet alkohol selv.

Som forelder kommer jeg uansett til å være tydelig på at dersom barna mine har behov for skyss hjem, hjelp osv så kan de ringe, så kommer jeg og henger uansett om de har blitt fulle, dårlige osv.
 
De drikker som regel mer enn det de får med seg ;) dessuten er det strengt tatt ulovlig å kjøpe alkohol til mindreårige.

Her er det uaktuelt med både alkohol før 18 og fest før 18. Hvis de hadde dratt på fest før de var 18, uten å drikke, så kanskje... Men jeg er ikke så dum at jeg tror det skjer :p

Jeg gjorde aldri det, samme med de andre rundt meg som fikk med hjemmefra. Var verre med de som kjøpte en 5 liters dunk med hjemmebrent, som de helst så de klarte å tømme raskest mulig. Og den dunken kunne inneholde både spylervæske, rødsprit og gudene vite hva.
Greit nok at det er ulovlig, men du får stort sett kjøpt hjemmebrent og narkotika på hvert en gatehjørne, og at det er ulovlig har vel enda ikke stoppa de som selger det. Så for min del er det bedre å ha kontroll på hva de får i seg enn å risikere lever og nyreskader for at de har kjøpt noe selv eller fått av venner. Eller i verste fall at de dør.
Det skjedde mens jeg var ungdom, noen sørpå hadde kjøpt sprit på gata, som viste seg å være metanol, og døde av det.
Men alt handler om tillitt, hadde de kommet hjem dritafull etter å ha fått med seg 2-3 bokser øl, så hadde det blitt slutt på den saken og husarrest hver helg frem til 18 årsdagen.
 
Det kommer an på ungen, og på hvilken type fest.

Føler meg litt tryggere på fester med voksne til stede enn hjemme-alene. Jeg kommer ikke til å sende med alkohol, men frykter at gubben gjør det bak min rygg for han er vant med det fra oppveksten.
 
Det er jeg fullt klar over, tryggheten for meg ligger da blant annet i nærheten til kjente voksne og blikket til nabokjerringa som har kjøkkenvakt og er edru ;-)

Har vært ungdom på bygda fram til jeg ble 17/18 og deretter bodd rett utenfor Oslo og vet godt hvilken av de jeg både som forelder og ungdom hadde følt meg tryggest med.
Fikk aldri meg meg at det var noen voksne det jeg Men godt mulig det er bedre enn Oslo assa.
Men allikevel maaaaasse slåsskamper og maaaasse alkohol :)
 
Fikk aldri meg meg at det var noen voksne det jeg Men godt mulig det er bedre enn Oslo assa.
Men allikevel maaaaasse slåsskamper og maaaasse alkohol :)
Vi er tydeligvis ikke fra samme bygd ;)
 
Jeg tenker at det er ok fra 16-17års alderen. Godt mulig de sniker seg til det før den tid, men jeg hadde ikke akseptert det.
Jeg begynte selv å drikke alkohol da jeg gikk i 9.ende klasse (noe som er alt for tidlig!), så jeg kommer til å være obs på mine barn når de kommer i den alderen. Syns ikke 13-14 åringer og alkohol hører sammen!
 
Vi fikk ikke dra på bygdefest før etter vi var konfirmert.
Og null alkohol.
 
Fra de er 30. Hvis de er modne for alderen. :p

Neida. Helst ikke før de er 18, men det er vel ikke helt realistisk ofte. Så sier også 16. 17. :p
 
Her har det alltid vært konfirmasjon som var grensa, som da betyr det året man fyller 15.
Om ungene lover å drikke kun det de får med og holder det, så kommer jeg nok til å gjøre det. For jeg vet hvor lett det er å få tak i andre ting, som man ikke har peiling på hva inneholder. Men det kan jo være jeg ombestemmer meg på 10 år da. Ellers håper jeg drikkekulturen blant ungdom er borte til mine barn blir store nok, så slipper vi å tenke på sånt.
Det er jo ulovlig å kjøpe drikke til mindreårige! Man kan får det på rullebladet.
Tenk om venninnen til barnet ditt ender hos politiet og forteller at drikkevarene er kjøpt av moren til ei venninne :eek:
 
Jeg dro på min første fest som 13 og 1/2åring. Drakk en flaskeøl og ble brisen. Begynte å feste mer fra 14årsalderen. Fikk aldri noe hjemmefra, men var null problem å få skaffet drikke fra andre steder. Hvis foreldrene mine visste at jeg skulle på fest hentet de meg, eller var sikker på at jeg skulle få skyss hjem etter festen. Fikk aldri lov til å overnatte et sted, hvis de skjønte at jeg kom til å drikke alkohol. Fikk aldri "lov" til å drikke, men de visste jo at vi kom til å gjøre det. Hjemmebrent og sprit generelt var strengt forbudt. Øl og vin var innenfor, selv om de aldri sa det høyt, så klart. Vi brukte ofte å drikke sammen, en vennegjeng. Dro på teltturer, hadde filmkvelder, julebord osv, så det var som regel folk jeg kjente godt og var trygg på. Hvis noen ble dårlig var alle flinke til å passe på vedkommende. Festene der det var mange folk til stede dro jeg alltid hjem fra etterpå.
 
Nå venter jeg gutt nr to. Er på en måte glad for at det er gutter, for da blir jeg mindre redde for dem når de skal begynne å feste.. Det er skummelt for jentene på den tiden, med pubertale, hormonelle gutter, som tror de ikke trenger en invitasjon for å klå på fest. Det har jeg vært borti fra første festen jeg var på, og det blir jo ikke bedre med årene heller, dessverre. Jeg skal lære mine gutter å ha respekt for jentene og deres grenser, og at det ikke er greit å tafse, klå osv, og hvis venner gjør det burde de si fra at det ikke er greit. Alkohol gjør at både gutter og jenter har mindre kontroll over dem selv, og jeg kommer nok til å være livredd for mine når de begynner. Håper de venter til de er 16-17, men avhengig av miljø og hvor vi ender opp med å bo, kan det jo godt hende at de starter tidligere.. Jeg kommer til å være edru og klar til henting hver fest de skal på. Også vil jeg ha jevnlig kontakt utover kvelden via mobil, for å høre at det går bra. Huff, kjenner jeg gruer meg allerede ! :p Og nada alkohyler fra denne mammaen
 
Det er vel vanlig med bursdagsfester uten foreldre tilstede fra ungdomsskolen? Kan ikke nekte ungene det. Jeg og min vennegjeng drakk ikke og det tror jeg mamma skjønte og visste. Men plutselig var det noen som inviterte hele klassen, så da handler det om å snakke med ungene om å være på fest og ta egne valg. Å ikke feste før 18 år, seriøst? Blir heller å legge til rette for/begrense til alkoholfri festing.
 
Kjenner jeg er meget skeptisk til fester. Jeg bor i bygd, men det er ikke kun i byene tenåringer drar på fest og drikker selv om de ikke er gamle nok. ;)
Jeg tenker 16 år, og da skal jeg både levere og hente.
 
Sukk. Jeg har en tween, så her er det vel bare å brette opp ermene og planlegge en haug kule og alkoholfrie fester de neste årene.

Det er vel vanlig med bursdagsfester uten foreldre tilstede fra ungdomsskolen? Kan ikke nekte ungene det. Jeg og min vennegjeng drakk ikke og det tror jeg mamma skjønte og visste. Men plutselig var det noen som inviterte hele klassen, så da handler det om å snakke med ungene om å være på fest og ta egne valg. Å ikke feste før 18 år, seriøst? Blir heller å legge til rette for/begrense til alkoholfri festing.

Dette er vel generasjonen der alkoholfrie tenåringene er mer sannsynlig enn noen sinne. Spesielt I byene, der det rett og slett er mye kjekkere å finne på andre ting sammen.
 
Unnskyld uttrykket , men hva faen er det med dere?

Syns det er greit at 15-16 åringer drikker litt på fest?
Her er barnet, for de er faktisk fremdeles barn, i den alderen hvor det skal lære seg rett og galt og bli selvstendig.
Hvor dere som foreldre skal lære dem respekt for loven, og så sier dere "ja vi vet det er 18 års grense, men det er ikke så farlig".
Hvem er dere til å bestemme hva som er rett og galt?

Og en annen ting, dersom politiet kommer på den festen, deres 15 åring blir kjørt hjem av politi eller barnevernet, hva svarer dere.
"Vi viste at h*n drakk i kveld, men h*n drikker ikke så mye og dessuten er XX konfirmert"???

Selvfølgelig skal mine barn få dra på fest lenge før de blir 18, men de vil ikke få en godkjenning hjemmefra for å drikke
 
Sukk. Jeg har en tween, så her er det vel bare å brette opp ermene og planlegge en haug kule og alkoholfrie fester de neste årene.



Dette er vel generasjonen der alkoholfrie tenåringene er mer sannsynlig enn noen sinne. Spesielt I byene, der det rett og slett er mye kjekkere å finne på andre ting sammen.
Min generasjon? Jeg er ikke fra storby...


Ja man får det ikke mer morro enn man laget selv. Her i bygda har alltid utekontaktene vært veldig flinke med å se etter ungdommene, kjenne miljøet og dra igang aktiviteter:)
 
Jeg fikk lov da jeg var 16 av mine foreldre :) Tenker det samme med mine :) Dra på fest altså, alkohol kommer jeg ikke til å kjøpe til dem.
 
Det er jo ulovlig å kjøpe drikke til mindreårige! Man kan får det på rullebladet.
Tenk om venninnen til barnet ditt ender hos politiet og forteller at drikkevarene er kjøpt av moren til ei venninne :eek:

Fullstendig klar over det, men tenker det er bedre med en boks eller to med cider/øl, enn at de kjøper seg en 5 litersdunk med hjemmebrent eller noe som selges som hjemmebrent.
 
Back
Topp