Fra hvilken alder er det greit at barna drar på fest?

spirelitens

Februar 2014's Miss Kokk <3
Tilgangsansvarlig
Februar 2014 - Skjult forum
VIP
Marslykke 2016
Fra hvilken alder er det greit at barna drar på fest? Da tenker jeg på fester som mest sannsynlig innebærer drikking av alkohol.

De siste dagene kan vi lese om barn helt ned i 13 års alderen som drikker seg totalt bevisstløse og ender opp på legevakta. Noen har også brukt syntetisk cannabis.

For meg er det helt uakseptabelt at en 13 åring i det hele tatt befinner seg på fester. Selvfølgelig kan de lyve om hvor de er, men jeg hadde iallfall aldri akseptert at de skulle på fest i den alderen.
 
Jeg fikk lov fra 16 år. Da kjørte og hente de meg.
Min far ga meg også alkohol, jeg fikk kun den og jeg holdt meg til den. Ble aldri full, men brisen da. Mor visste selvsagt ikke det da, hu hadde vel drept pappa :p

Men 13 år er veldig lavt... Mi er jo 13 om 3 år liksom... Altfor tidlig!
 
Jeg mener at det er alt for tidlig å begynne å drikke da man er 13-14 år. Husker for øvrig at mange begynte å drikke da vi gikk i 9.klasse. Selv startet jeg da jeg var 17. Jobber nå som lærer, og vi ser at antall som fester/drikker har gått ned på skolen sammenlignet med for 10-15 år siden. Antall røykere har også selvsagt blitt redusert, men snus har overtatt.
 
Last edited:
Jeg er vokst opp med bygdefester fra jeg var femten. Det som var fint med dem var at det alltid var voksne vi kjente tilstede (edru og altså). Det var med på å begrense alkoholinntak og vi hadde alltid noen å si fra til om det var noe.
Å sende eldste min som er oppvokst ved Oslo på fest der som femtenåring derimot ser jeg ikke like lyst på.
 
Jeg er vokst opp med bygdefester fra jeg var femten. Det som var fint med dem var at det alltid var voksne vi kjente tilstede (edru og altså). Det var med på å begrense alkoholinntak og vi hadde alltid noen å si fra til om det var noe.
Å sende eldste min som er oppvokst ved Oslo på fest der som femtenåring derimot ser jeg ikke like lyst på.
Det er litt andre tider nå også...
 
Fra 16 år kanskje, men da skal jeg kjøre, og hente. Jeg kommer ikke til å gi barna mine alkohol, jeg fikk litt hjemme selv, men jeg syns ikke det var nok, så vi kjøpte hjemmebrent i tillegg :-O jeg begynte å drikke som 13åring, håper ikke mine gjør det. Foreldrene våre visste ikke at vi var på fester da, vi "hang sammen" og var hos eldre venner, men vi sa aldri at det var fest. Ellers ble jeg kjørt og hentet om vi skulle lengre unna, men stort sett syklet vi.
 
Det er litt andre tider nå også...
Det er det definitivt. Men jeg hadde fortsatt har mindre problemer med at de dro på bygdefester enn hjemme alene fester. Er mange øyne og naboer på bygdefestene...
 
Etter konfirmasjon tenker jeg er OK, men kommer an på ongen og!!
I min familie hadde søstra mi så absolutt fått lov, men jeg fikk aldri det - fordi jeg testa for mye grenser og prøvde alt som kunne prøves.. Håper ongene mine og jeg får ett litt mer åpent forhold rundt alkohol og at vi kan avtale at de kan ringe meg sånn at jeg får henta dem hjem uansett når de vil hjem!!
 
Det er det definitivt. Men jeg hadde fortsatt har mindre problemer med at de dro på bygdefester enn hjemme alene fester. Er mange øyne og naboer på bygdefestene...
Bygdefester på bøndenes hus kan gå særdeles vilt for seg det altså. Oppvokst med det selv. Ville tilstander :D
 
Etter konfirmasjon tenker jeg er OK, men kommer an på ongen og!!
I min familie hadde søstra mi så absolutt fått lov, men jeg fikk aldri det - fordi jeg testa for mye grenser og prøvde alt som kunne prøves.. Håper ongene mine og jeg får ett litt mer åpent forhold rundt alkohol og at vi kan avtale at de kan ringe meg sånn at jeg får henta dem hjem uansett når de vil hjem!!
Samme tenker jeg. Må se ann ungen. Hvor ansvarsfull han er, hvor moden og hvor mye han hører på mammaen sin :p
 
Jeg fikk lov når jeg var konfirmert. Husker jeg og en venninne sto utenfor festlokalet og turte ikke å gå inn. D var så mange fulle folk, både eldre og yngre der, så d var ikke noe for oss.

Dro ikke på fest igjen før jeg var 16. Om vi flytter til samme sted i landet jeg er fra, så blir d nok samme aldersgrense til mine barn også. Men mulig tidene er endret når hun er 15, så får vi se da.
 
Dere som tenker å sende de på fest fra de er 15/16 - sender dere også med dem alkohol da?
 
Dere som tenker å sende de på fest fra de er 15/16 - sender dere også med dem alkohol da?

Her har det alltid vært konfirmasjon som var grensa, som da betyr det året man fyller 15.
Om ungene lover å drikke kun det de får med og holder det, så kommer jeg nok til å gjøre det. For jeg vet hvor lett det er å få tak i andre ting, som man ikke har peiling på hva inneholder. Men det kan jo være jeg ombestemmer meg på 10 år da. Ellers håper jeg drikkekulturen blant ungdom er borte til mine barn blir store nok, så slipper vi å tenke på sånt.
 
Bygdefester på bøndenes hus kan gå særdeles vilt for seg det altså. Oppvokst med det selv. Ville tilstander :D

Det er jeg fullt klar over, tryggheten for meg ligger da blant annet i nærheten til kjente voksne og blikket til nabokjerringa som har kjøkkenvakt og er edru ;-)

Har vært ungdom på bygda fram til jeg ble 17/18 og deretter bodd rett utenfor Oslo og vet godt hvilken av de jeg både som forelder og ungdom hadde følt meg tryggest med.
 
Her har det alltid vært konfirmasjon som var grensa, som da betyr det året man fyller 15.
Om ungene lover å drikke kun det de får med og holder det, så kommer jeg nok til å gjøre det. For jeg vet hvor lett det er å få tak i andre ting, som man ikke har peiling på hva inneholder. Men det kan jo være jeg ombestemmer meg på 10 år da. Ellers håper jeg drikkekulturen blant ungdom er borte til mine barn blir store nok, så slipper vi å tenke på sånt.
De drikker som regel mer enn det de får med seg ;) dessuten er det strengt tatt ulovlig å kjøpe alkohol til mindreårige.

Her er det uaktuelt med både alkohol før 18 og fest før 18. Hvis de hadde dratt på fest før de var 18, uten å drikke, så kanskje... Men jeg er ikke så dum at jeg tror det skjer :p
 
Min er jo 12 1/2 nå og det skjeeeer ikke at han får lov til å dra på fest om ett halvt år!! Nei så absolutt ikke... Tror nok ikke han er helt typen heller, men vi får se om noen år hvordan han forandrer seg.
Når de er 15/16 tenker jeg de kan dra på fest, men de kommer aldri til å få alkohol av oss! Ikke under noen omstendigheter what so ever:) Men jeg kommer alltid til å hente de uansett hvor mye de "driter seg ut"❤️
 
Back
Topp