Fra henvisning til behandling

Forhåpningsfull

Betatt av forumet
Hei! Som tittelen sier: fra henvisning til behandling... :-)

Er det noen som vil fortelle om sitt løp fra lege/gyn sendte inn henvisning til behandling? Alt i fra hvor lang tid det tok før man ble kontaktet etter henvisning, hvordan prosessen fungerer og hvordan man blir fulgt opp, bivirkninger osv. Skriv gjerne også hvor dere har blitt behandlet.

Alle erfaringer blir tatt godt i mot, da jeg syntes alt er både spennende og skummelt på samme gang når vi selv skal i gang med IVF (forhåpentligvis) snart.

Ble henvist av privat klinikk, så all utredning var allerede tatt. Henvist til St. Olavs.

Var inne i slutten av august. Tok ikke lang tid (noen uker) før klinikken hadde sendt papirer. Tok dog lang tid før gubben fikk politiattesten (fordi han ordnet seg Digipost ETTER han søkte, ikke før. De ventet til siste frist med å ordne, og den kom pr post). Måtte så sende inn alt sammen, med samtykke og alt. Ble ikke før midten av oktober at vi fikk sendt inn alt. Fikk behandlingsplan så snart de hadde mottatt alt, og begynte stimulering i november.

Kort protokoll med bemfola og fyremadel. Gikk helt greit å sette sprøyter, selv om jeg kun kurset meg via felleskatalogen. UL etter 9 dager - hadde mange eggposer. Følte meg ekstremt oppblåst og full i magen, men det var strengt tatt den verste bivirkningen.
Nå hadde jeg 15 eggposer klar, så fikk da beskjed om at det ikke ble innsett; så måtte sette en annen type sprøyte for å unngå overstimulering.
Egguttak. fikk ut 15 egg, fikk beskjed etter 5 dager at 5 ble befruktet, men hele 4 kom på frys. Ventemåned pga overstimulering. Styrt syklus med østrogen og progesteron i januar. Gravid! Så medisiner til uke 10.

Nå 16+5 :)

Oppfølgingen var grei nok den, følte ikke jeg trengte så mye mer. Men du merker jo at de har det travelt, det blir ikke akkurat noe personlig oppfølging, og man må huske å spørre om man tenker på noe spesielt (man får standard info på papir, men noe mer enn det kan fort gå dem et hus forbi). Man må også belage seg å ordne ultralyd til kontroller selv; det går ikke automatisk. :)

Ble henvist av privat klinikk, så all utredning var allerede tatt. Henvist til St. Olavs.

Var inne i slutten av august. Tok ikke lang tid (noen uker) før klinikken hadde sendt papirer. Tok dog lang tid før gubben fikk politiattesten (fordi han ordnet seg Digipost ETTER han søkte, ikke før. De ventet til siste frist med å ordne, og den kom pr post). Måtte så sende inn alt sammen, med samtykke og alt. Ble ikke før midten av oktober at vi fikk sendt inn alt. Fikk behandlingsplan så snart de hadde mottatt alt, og begynte stimulering i november.

Kort protokoll med bemfola og fyremadel. Gikk helt greit å sette sprøyter, selv om jeg kun kurset meg via felleskatalogen. UL etter 9 dager - hadde mange eggposer. Følte meg ekstremt oppblåst og full i magen, men det var strengt tatt den verste bivirkningen.
Nå hadde jeg 15 eggposer klar, så fikk da beskjed om at det ikke ble innsett; så måtte sette en annen type sprøyte for å unngå overstimulering.
Egguttak. fikk ut 15 egg, fikk beskjed etter 5 dager at 5 ble befruktet, men hele 4 kom på frys. Ventemåned pga overstimulering. Styrt syklus med østrogen og progesteron i januar. Gravid! Så medisiner til uke 10.

Nå 16+5 :)

Oppfølgingen var grei nok den, følte ikke jeg trengte så mye mer. Men du merker jo at de har det travelt, det blir ikke akkurat noe personlig oppfølging, og man må huske å spørre om man tenker på noe spesielt (man får standard info på papir, men noe mer enn det kan fort gå dem et hus forbi). Man må også belage seg å ordne ultralyd til kontroller selv; det går ikke automatisk. :)

Tusen takk for svar, og gratulerer med graviditeten :)

Det er St. Olavs vi også blir henvist til, så det blir spennende å se hvordan prosessen er. Har også blitt utredet privat i forkant, og alt er sendt fra gyn som har utredet. Skal i hvert fall få orden på alle papirer, når jeg ser at det kan sinke litt med politiattest og sånn.

Lykke til videre, blir så glad av å høre at folk lykkes <3

Tusen takk for svar, og gratulerer med graviditeten :)

Det er St. Olavs vi også blir henvist til, så det blir spennende å se hvordan prosessen er. Har også blitt utredet privat i forkant, og alt er sendt fra gyn som har utredet. Skal i hvert fall få orden på alle papirer, når jeg ser at det kan sinke litt med politiattest og sånn.

Lykke til videre, blir så glad av å høre at folk lykkes <3

Hvis dere begge har Digipost før dere søker, så tar det gjerne ikke lang tid. Min tok 2 timer på en fredag ettermiddag liksom. Bare veldig uflaks med gubben sin. :P men, har nå termin i oktober, så gikk jo bra når vi først fikk satt inn! :)

Lykke til!

Hvis dere begge har Digipost før dere søker, så tar det gjerne ikke lang tid. Min tok 2 timer på en fredag ettermiddag liksom. Bare veldig uflaks med gubben sin. :p men, har nå termin i oktober, så gikk jo bra når vi først fikk satt inn! :)

Lykke til!

Samboeren min har garantert ikke Digipost, så det må vi fikse :happy:

Hei,

Vi starter på vårt første forsøk offentlig nå, så har ikke kommet veldig godt i gang, men føler vi på en måte er midt inne i det.
For min del så var det typ 3 uker ventetid fra jeg fikk henvisning fra fastlege til jeg fikk time hos (offentlig) gynekolog.
Var hos gynekologen i november 20, tok alle nødvendige prøver osv, og endte med PCOS diagnose.
Henvist til IVF i Haugesund tidlig i januar 21 når gynekologen hadde fått svar på alle prøvene + hatt juleferie, fikk svar etter to dager. I Haugesund trenger du ikke sende inn alle papirene sammen med henvisningen, men du får et brev om at de har vurdert henvisningen, en dato for forsamtale (nærmere sommeren! :O ), og en liste med ting du må sende inn. Politiattesten tok det bare noen timer å få for oss begge, da begge to har Digipost :)
Kun noen veldig få dager etter at papirene var sendt inn, fikk jeg brev om at timen til forsamtale var flyttet frem til slutten av februar 21.
Nå har jeg ventet siden forsamtalen på å få starte med Primolut for å få en blødning, for å kunne starte med Menopur på dag 2 for å modne egg, og fyremadel fra dag et eller annet for å unngå eggløsning.
Starter nå i begynnelsen av mai, og har sikte på vårt første uttak i starten av juni :)

Hei,

Vi starter på vårt første forsøk offentlig nå, så har ikke kommet veldig godt i gang, men føler vi på en måte er midt inne i det.
For min del så var det typ 3 uker ventetid fra jeg fikk henvisning fra fastlege til jeg fikk time hos (offentlig) gynekolog.
Var hos gynekologen i november 20, tok alle nødvendige prøver osv, og endte med PCOS diagnose.
Henvist til IVF i Haugesund tidlig i januar 21 når gynekologen hadde fått svar på alle prøvene + hatt juleferie, fikk svar etter to dager. I Haugesund trenger du ikke sende inn alle papirene sammen med henvisningen, men du får et brev om at de har vurdert henvisningen, en dato for forsamtale (nærmere sommeren! :O ), og en liste med ting du må sende inn. Politiattesten tok det bare noen timer å få for oss begge, da begge to har Digipost :)
Kun noen veldig få dager etter at papirene var sendt inn, fikk jeg brev om at timen til forsamtale var flyttet frem til slutten av februar 21.
Nå har jeg ventet siden forsamtalen på å få starte med Primolut for å få en blødning, for å kunne starte med Menopur på dag 2 for å modne egg, og fyremadel fra dag et eller annet for å unngå eggløsning.
Starter nå i begynnelsen av mai, og har sikte på vårt første uttak i starten av juni :)

Altså, det tok to dager fra henvisningen var sendt til jeg fikk svar fra sykehuset :)
Fikk svar på helsenorge.no. Der kunne jeg følge henvisningen, og når de hadde startet vurdering, når den var ferdig vurdert osv.

Tok utredning privat da det var 6 mnder ventetid i det offentlige.
Private (Hausken) henviste til det offentlige.
Fikk komme inn på forsamtale /ny utredning 2 måneder etter de mottok henvisningen.
Fikk komme noen måneder før vi var forespeilet grunnet vi sto på telefonliste.
På forsamtalen fikk vi beskjed om oppstart på medisiner 6 måneder senere.

Etter litt mas fra meg fikk vi starte opp 4 måneder etter forsamtalen.
Kort protokoll. Minimum dose av medisiner.

Ingen oppfølging annet enn standard kontroller. Savnet oppfølging av den psykiske biten, var en enorm belastning å være i dette "gamet", spesielt det første negative innsettet var svært tøft for psyken.

Har hatt 1 uttak, 6 innsett. Og sitter igjen med 3 ICSI - barn etter fryseforsøk. To sett med eneggede tvillinger som teknisk sett er like gamle (født med 20 mnd mellomrom) Mistet altså en tvilling tidlig i ett av svangerskapene.

Masse lykke til! Håper veien til barn blir så kort som mulig!

Utredning hos Hausken i Oslo i august. Sendte inn søknad til IVF på Riksen. Ble oppringt i oktober om vi kunne komme til forsamtale samme uke. Dette var ca midten av oktober. På forsamtalen fikk vi vite at oppstart ikke ville bli før etter ca et halvt år. Vi valgte derfor å få Hausken til å sende søknad til St Olavs i stedet pga kortere ventetid der.

Fikk raskt tilbakemelding fra St Olavs, med beskjed om å ta blodprøver som ikke var sendt med fra Hausken. Disse blodprøvene hadde jeg heldigvis tatt tidligere samme år, så jeg kunne sende resultatet fra disse. Dermed slapp jeg å vente en syklus, siden prøvene måtte tas på syklusdag 2-4. Alt av nødvendige papirer var altså da hos St Olavs i slutten av oktober, og i starten av november ble jeg oppringt av sykepleier som sa at jeg kunne starte på sprøyter neste syklus. Midten av november startet jeg på sprøyter og i slutten av november hadde jeg uttak.

Jeg ble overstimulert og fikk totalfrys, og vi endte opp med fem blasto på frys. Jeg ble ganske dårlig av OHSS og innlagt på sykehuset pga altfor store eggstokker og vann i buken. Heldigvis gikk det greit tilbake av seg selv etter et par uker.

Vi måtte vente til over jul før innsett var mulig. Deretter ble det avbrutt en syklus pga koronarestriksjoner. I februar fikk vi endelig innsett, og jeg er nå 12 uker på vei:love2

Masse lykke til!

Back
Topp