Fra "gammelt" av...

Millamillo

Elsker forumet
Januarskatter 2015
Da jeg var liten, var det flere ting jeg husker mamma og pappa gjorde for å få oss ungene til å høre etter. Feks hadde vi en lang kvist over peisen, som liksom skulle være pisk til baken hvis vi var uskikkelige. Vi fikk valget, om vi skulle oppføre oss eller finne senga og vi måtte fint sitte ved matbordet til vi hadde spist opp maten, og måtte smake på alt.
Dette var jo ikke bare hos oss, jeg vet om mange fler som hadde det sånn.

Ettersom jeg husker veldig mye fra barndommen, altså bare gode ting, har jeg begynt å trekke med meg slike "uvaner" i oppdragelsen av jenta mi på 2.5.
Er det helt feil at hun skal sitte til hun har spist maten sin? Hun sier jo fra når hun er sulten. Og jeg synes det blir helt feil å bruke senga som straff, det skal jo være positivt og deilig å legge seg?!
Råd, noen? Kjenner jeg blir litt fortvila, litt på villspor på hva jeg skal gjøre for å få henne til å høre på meg. Har eneansvar for henne så er ikke sø mange andre som tar seg av oppdragelsen.

Det at du ble truet med straff og pisk synes ikke jeg man skal dra med seg.
Og det er vel ikke lov å true barn med vold i dag.
Jeg velger mine kamper og tar de kampene jeg synes er viktig.
Her må barna sitte til de er ferdig å spise, storebror må vente på lillebror og omvendt. Men tvinger de ikke til å sitte til jeg er ferdig, det kommer når de blir gamle nok :)

Her i huset prøver vi å oppfordre til å smake- og å spise opp, men ingen tvang :) de går ifra bordet når de er ferdig sjøl om vi voksne spiser enda!

Håper ikke du har lagt på deg vanen med pisk XD Hehe

Men jeg ville aldri brukt senga som straff nei.. Da ville jg heller hatt en stol i en krok eller noe sånt!
Men til vår eldste funker det best å prate rolig men strengt og forklare hvorfor han ikke får lov til ting.

Du må følge magefølelsen din og kjenn på hva du syns blir rett og rettferdig :)

Ikke misforstå, det ble aldri brukt vold på noen som helst måte, "pisken" var kun for å skremme :-P den ble aldri rørt, men vi hadde respekt og hørte på foreldrene våre. Og nei, den har jeg ikke dratt med meg :-P

Er kun det med å sitte i ro til man er ferdig å spise, og har tatt meg selv i å bruke senga som en slags manøver for å få henne til å høre på meg.

Vi måtte alltid sitte til alle hadde spist, men av og til fikk vi gå før pappa var ferdig fordi han alltid spiste så sakte :P hvis vi ikke spiste opp så kom lyn og torden og slo ned i hodet på oss hahaha. Den syns jeg er så morsom. Og så ble vi sendt på rommet hvis vi ikke oppførte oss. Noe mer kan ikke jeg huske egentlig :)

Vi måtte alltid sitte til alle hadde spist, men av og til fikk vi gå før pappa var ferdig fordi han alltid spiste så sakte :P hvis vi ikke spiste opp så kom lyn og torden og slo ned i hodet på oss hahaha. Den syns jeg er så morsom. Og så ble vi sendt på rommet hvis vi ikke oppførte oss. Noe mer kan ikke jeg huske egentlig :)
Nettopp det jeg lurer litt på, da.. Om det er riktig å sende ei på 2.5 på rommet? Hun er jo fortsatt liten, skjønner jo ikke alt..

Nettopp det jeg lurer litt på, da.. Om det er riktig å sende ei på 2.5 på rommet? Hun er jo fortsatt liten, skjønner jo ikke alt..

Ville heller satt hun i en trapp, stol eller lignende å være der samme hun.
Har selv en toåring og her teller vi til tre og da blir konsekvensen at jeg setter han i stolen ved bordet, eller jeg kler på han, eller jeg pusser tenna først osv osv.
Slår, biter eller klyper må han sitte i trappen litt samme meg :)
De er jo veldig små enda, så velg dine kamper :)

Det med skammekrok funker dårlig. Hun gjør noe galt, vet det selv, og går i skammekroken selv. Så er det ny runde etterpå:-/ å da kan jeg hvertfall ikke gi meg.. Hun er ganske sta, den lille her.. :-)

Vi tar på litt av alt vi lager, så spiser hun det hun liker og orker :) nå spiser vi middag ganske sent, så det blir middag og kveldsmat i ett og når hun er ferdig får hun gå ifra for å se barnetv :)

Nanny 911 gir dem time out, det har blitt så populært nå. 3 minutter eller noe. Og hun gir det på små barn. Selv om barn ikke skjønner alt så skjønner de mer enn man tror, så hvis du sier nei og gir henne en konsekvens for noe hun har gjort galt så vil hun jo forstå.

Nanny 911 gir dem time out, det har blitt så populært nå. 3 minutter eller noe. Og hun gir det på små barn. Selv om barn ikke skjønner alt så skjønner de mer enn man tror, så hvis du sier nei og gir henne en konsekvens for noe hun har gjort galt så vil hun jo forstå.
Joa, men som jeg skrev litt lenger opp her så har vi prøvd skammekrok, det funker dårlig da hun finner den selv.. Hun trenger ikke ha gjort noe som helst for å gå dit heller.. Vet ikke om hun synes det er morsomt eller hva det er ...

Hadde latt de spise maten de orker. Helt håpløst å la de sitte til de har spist opp. Legger heller mindre opp på tallerkenet, og heller forsyne seg flere ganger.

Ville ikke brukt sengen som straff, men lov å ha en egen stol ol til timeout om barna er ulike. Men sengen skal være noe positivt;)

Joa, men som jeg skrev litt lenger opp her så har vi prøvd skammekrok, det funker dårlig da hun finner den selv.. Hun trenger ikke ha gjort noe som helst for å gå dit heller.. Vet ikke om hun synes det er morsomt eller hva det er ...

Jeg tror jeg heller hadde prøvd time out jeg også - over lengre tid. Greit at hun finner plassen selv, gå bort og fortell henne hvorfor hun må sitte der osv....
Denne måten må repeteres til det er forstått - av og til kan det ta en stund.

Den meldingen hoppet jeg tydeligvis glatt over :D da spørs det jo om å sende på rommet funker også. Men hun må jo synes det er litt morsomt siden hun går dit selv. Hun er vel i riktig alder, hvor man har lært seg å terge litt.

Jeg tror jeg heller hadde prøvd time out jeg også - over lengre tid. Greit at hun finner plassen selv, gå bort og fortell henne hvorfor hun må sitte der osv....
Denne måten må repeteres til det er forstått - av og til kan det ta en stund.
Det er jo sant da, kan jo hende man bare må fortsette helt til det sitter. Nanny 911 gjør vel forsåvidt det.

Med vår så hjelper d å snakke rolig og jobbe litt for å få oppmerksomheten hennes for så å forklare.

D blir jo dessverre både diskusjoner og krangling og roping hos oss (har en sta 6-åring), så da må vi roe d ned og forsøke å snakke fornuft med henne. Men som sagt, hun er 6 år, så d er jo litt forskjell.

Ja, spørs om jeg ikke må prøve det.. Er helt umulig å få henne til å høre noenganger:-/ blir frustrerte begge to!

Nå er det vel ikke sånn at Nanny 911 er fasitsvaret og den o'store heller ;-)

Jeg er ingen tilhenger av timeout.
Barn lever her og nå, i nuet. At de skal sitte et sted så og så lenge for så å snakke om det er ingen vits, de har gått videre og glemt grunnen til at de ble satt der. Iallefall en på 2.5.

Her får de gå fra når de er ferdige å spise. Storebror blir som regel først ferdig, og han må enkelte ganger vente litt sånn at lillesøster får spist seg ferdig.
Senga eller rommet blir aldri brukt som straff, men de går dit selv om de blir sinte :-P

Ellers snakker vi rolig med dem og forklarer hvorfor/hvorfor ikke osv.

Nå er det vel ikke sånn at Nanny 911 er fasitsvaret og den o'store heller ;-)

Jeg er ingen tilhenger av timeout.
Barn lever her og nå, i nuet. At de skal sitte et sted så og så lenge for så å snakke om det er ingen vits, de har gått videre og glemt grunnen til at de ble satt der. Iallefall en på 2.5.

Her får de gå fra når de er ferdige å spise. Storebror blir som regel først ferdig, og han må enkelte ganger vente litt sånn at lillesøster får spist seg ferdig.
Senga eller rommet blir aldri brukt som straff, men de går dit selv om de blir sinte :-P

Ellers snakker vi rolig med dem og forklarer hvorfor/hvorfor ikke osv.
Haha syns nanny 911 er flink jeg, får litt tips og råd på veien. Men hun har ekstremtilfeller å slite med da, regner ikke med at det er tilfelle her :P

Back
Topp