fra førskolelærer til lærer

tilii

Glad i forumet
Julimammaer 2016
Er det noen førskolelærere her som jobber på småtrinnet på skolen? Hvilken ekstra utdanning har dere etter førskolelærerutdanningen?

Er vel PAPS de tar? Pedagogisk arbeid på småskoletrinnet?

paps finnes ikke lenger, det du må ta nå heter glsm

er ikke noe som heter paps lengre!! Tror de hadde forandret navnet til noe annet. (fikk beskjed at det ikke hetet paps lengre da jeg var ferdig utdannet førskolelærer i 2007). Var også da diskusjon om de skulle kutte ut etterutdanning til lærer..men vet ikke hva det endte opp med..

Så det trengs bare glsm studiet? Veit når jeg gikk ut i 2007 så kunne jeg være lærer på 1. trinn, men for å undervise opp til 4. trinn måtte jeg ha glsm. Men tror det har forandret seg men finner ikke ut av det.

Tror også glsm-faget er tatt bort nå, etter at lærerutdanningen skiftet til GLU (grunnlærerutdanning) 1-7.trinn eller 5-10.trinn. For nå er småskoleped'en sikkert lagt under lærerutdanninga for 1-7.trinn, men tror ikke det er et eget "lite" fag, det ligger sikkert inn i pedagogikkfaget, som går over 2 år.

Glsm er de ferdig med også nå som de har begynt med ny inndeling av lærerstudiet... Ihvertfall så er det sånn på høgskolen her.

Så da må jeg ta lærerutdanning for å være lærer? Ingen videreutdanning fra førskolelærer?

Jeg tar lærerutdanning nå, og jeg syns å huske at det var snakk om at de sliter med å få nok utdannede folk i barnehagene nå, fordi førskolelærerene kan jobbe med 1. til 4. trinn.. Har ikke hørt noe om at de trenger noen ekstra utdanning for å gjøre det.

For å være godkjent lærer i småskolen trenger du nok mer utdanning ja. Man kan få årsvikariat, men ingen fast jobb som lærer. Siden du er førskolelærer så har du sikkert 180 studiepoeng, og da trenger du nok 60 studiepoeng ekstra, så vil du nok bli godkjent lærer. Spiller selvfølgelig en rolle hvilke fag du tar da... Du må nok ta skolefag slik som norsk, rle, engelsk, matematikk, kroppsøving etc, og kanskje noe mer pedagogikk... Ingen fasit dette, men også en vei å gå...

Jeg er i samme situasjon.. er utdanna førskolelærer, og ønsker å jobbe i skolen... men etter å ha tatt kontakt med en rekke instanser og høyskoler, så får jeg egentlig mest til svar at jeg må ta lærerutdanning... NOE som er helt uaktuelt, å begynne på en helt ny utdanning..
Men jeg tar nå fag, tatt 60 studiepoeng norsk, og holder på med 30 studiepoeng matematikk... for så å ta PPU.. eller praktisk pedagogisk utdanning, da blir jeg godkjent som lærer på mellomtrinnet osv ihvertfall.. å da lettere å få jobb i småskoletrinnet også...

Takk for svar. Så da trenger jeg rett og slett og ta studiepoeng i matte, norsk og lignende fag?

jeg gjør det... men føler at ting endrer seg hele tiden.. så plutselig så finner vel de på noen ny krav og regler sånn at vi førskolelærer skal holde oss til bhg..

Det skal mye til før vi tilsetter førskolelærere i skolen i dag. Førskolelærere som begynte på utdanningen i år (muligens i fjor) har ingen mulighet til å videreutdanne seg til å jobbe som lærere. De som har startet førskolelærer før i år (eller i fjor) kan ta videreutdanning og søke seg til skolen. Jeg ville sjekket ut markedet for jobb rundt deg. I Bergen er det i alle fall stort sett umulig å få jobb som lærer hvis man er utdannet førskolelærer.

september_bebis skrev:
Tror også glsm-faget er tatt bort nå, etter at lærerutdanningen skiftet til GLU (grunnlærerutdanning) 1-7.trinn eller 5-10.trinn. For nå er småskoleped'en sikkert lagt under lærerutdanninga for 1-7.trinn, men tror ikke det er et eget "lite" fag, det ligger sikkert inn i pedagogikkfaget, som går over 2 år.

du får fremdeles tatt det. men tror det kun er 30 studiepoeng så du må ta 30 til med matte og norsk tror jeg...

Ta kontakt med studieveileder!!
Jeg er i motsatt situasjon - utdannet lærer (adjunkt med opprykk), men har ikke GLSM, så jeg får ikke jobbe med de minste (startet på lærerutdanningen min før dette ble en del av lærerutdanningen). Jeg har tenkt å ta småbarnsped + GLSM for å få jobb som ped.leder i bhg eller som lærer i 1. - 4.klasse.
Fikk beskjed om at jeg ikke hadde kompetanse nok til å jobbe med de minste siden jeg ikke hadde GLSM (selv om at jeg kun har vært i 1. og 3. klasse siden jeg begynte å jobbe som lærer....). Vi har flyttet nå og her går jeg arbeidsledig. Kjeder vettet av meg... Finnes ikke lærerjobber her...
Som førskolelærer må du nok ha GLSM + mer ped tipper jeg, men som sagt: Ta kontakt med studieveileder på den aktuelle høgskolen for å få vite nøyaktig hva du mangler

Da skal jeg gjøre det :-) her jeg bor er det nok ikke så vanskelig og få jobb på skolen, og i min barnehage jobber det en lærer med litt småbarnsped :-)

Back
Topp