Fra babymat til vanlig mat

Siren2022

Betatt av forumet
Novemberlykke 2022
Jeg har en liten en på 8 mnd som elsker å spise selv! Til nå har han stort sett fått grøt og middagsglass, og prøver seg frem med skjeen. Jeg har lyst å prøve med mer vanlig mat, men jeg er ikke den som baker brød fra grunnen av:bag:

Kan jeg kjøpe vanlig butikkbrød? -og vanlig ovnsbakt leverpostei? Hvor store bør bitene være? Hva kan jeg gjøre for å unngå at brødet deiger seg?

Jeg tar veldig gjerne i mot tips:happy:
 
Du kan bruke vanlig brød ja, kjøp gjerne et som er litt grovt også rister du det lett i brødrister eller ovn hvis du vil unngå at det deiger seg.
Den tryggeste serveringsformen til en i den alderen er fingerlange staver og du kan gi med skorper.
Kan sjekke ut solidstart for inspirasjon til hva du kan gi og i hvilken størrelse til hvilken alder. Men generelt er fingerlange biter (størrelsen på fine fingre) eller biter på størrelse med babyens hånd fint i den alderen han er i nå.
Vi bruke vanlig Gilde leverpostei ja :) jeg har bare gitt vanlig mat helt fra 6 mnd, så det er fullt mulig. Bare unngå ting med for mye salt i starten.
 
Mine har kun fått vanlig mat. Dvs de spiste hjemmelaget grøt fra 4-6 mnd og etter det spist det samme som oss, bare uten salt. Nå er jeg en som baker brød, men ikke noe problem å gi verken kjøpebrød eller knekkebrød. Har som veilvalsa gitt fingerlange biter.
 
Du kan bruke vanlig brød ja, kjøp gjerne et som er litt grovt også rister du det lett i brødrister eller ovn hvis du vil unngå at det deiger seg.
Den tryggeste serveringsformen til en i den alderen er fingerlange staver og du kan gi med skorper.
Kan sjekke ut solidstart for inspirasjon til hva du kan gi og i hvilken størrelse til hvilken alder. Men generelt er fingerlange biter (størrelsen på fine fingre) eller biter på størrelse med babyens hånd fint i den alderen han er i nå.
Vi bruke vanlig Gilde leverpostei ja :) jeg har bare gitt vanlig mat helt fra 6 mnd, så det er fullt mulig. Bare unngå ting med for mye salt i starten.
Takk for tips:happy: Ja tror absolutt det er fullt mulig å gi vanlig mat:Heartpink Jeg har rett og slett bare vært så bekymret for at han skal sette i halsen:bag: Synes det ble så stusselig med de samme middagsglassene om og om igjen, så nå skal vi prøve oss frem med vanlig mat:)
 
Mine har kun fått vanlig mat. Dvs de spiste hjemmelaget grøt fra 4-6 mnd og etter det spist det samme som oss, bare uten salt. Nå er jeg en som baker brød, men ikke noe problem å gi verken kjøpebrød eller knekkebrød. Har som veilvalsa gitt fingerlange biter.

Ja, her blir det nok kjøpebrød om ikke pappaen i pappaperm får bakelyst:happy:
 
Vi kjøper ferdig oppskåret havrebrød som vi fryser. Havrebrød er ofte høy grad av fiber samtidig som de er luftige syns jeg. Av pålegg ga vi på den alderen leverpostei, kaviar, makrell i tomat og plantego avokado&kikerter. Nå har vi begynt med prim og smøreost, lille er 10 mnd.

Av annen mat jeg syns var grei å introdusere når hun skulle spise selv var omelett (av kun egg), fiskekake (uten melk) og grønnsaker kokt helt myke (søtpotet var spesielt populært og blir veldig mykt).

Er litt skummelt å gi mat i starten :p Men veldig koselig når de kan spise selv sammen med oss voksne.
 
Vi kjøper ferdig oppskåret havrebrød som vi fryser. Havrebrød er ofte høy grad av fiber samtidig som de er luftige syns jeg. Av pålegg ga vi på den alderen leverpostei, kaviar, makrell i tomat og plantego avokado&kikerter. Nå har vi begynt med prim og smøreost, lille er 10 mnd.

Av annen mat jeg syns var grei å introdusere når hun skulle spise selv var omelett (av kun egg), fiskekake (uten melk) og grønnsaker kokt helt myke (søtpotet var spesielt populært og blir veldig mykt).

Er litt skummelt å gi mat i starten :p Men veldig koselig når de kan spise selv sammen med oss voksne.

Takk for mange gode tips! Fiskekaker kan han få til middag i morgen:) Ja, jeg synes det er skummelt, men vi må jo bare kaste oss ut i det
 
Vi har gitt ham det vi spiser hele veien. Han spiste blåskjell og fries (uten salt) på restaurant da han var 7 mnd gammel. :p

Her går det mest i skive med diverse smørbart pålegg, den middagen vi har den dagen, egg i ulike former, frukt og grønt. I begynnelsen serverte vi store biter, da satt han mest og sugde på maten (han fikk grøt og morsmelk i tillegg). Skorper har vi alltid servert, og lager ikke noe oppstyr når han nå lar vær å spise de. Mye greiere med mat (slipper å lage noe «spesielt» til mini, og vi deler matopplevelsen), og han finnes ikke kresen.

Lær deg forskjellen på kvelning og brekning! Vi har opplevd lite brekning og aldri kvelning, men det er greit å vite forskjellen på de og hva du bør gjøre når det skjer. Det finnes gode filmer på YouTube som beskriver.

Og så er det bare å kose seg med maten og la lille lære, oppleve og kose seg med mat. Lykke til!
 
Back
Topp