2 barn gjør ikke at du må dele på kjærligheten. Det blir bare dobbelt så mye kjærlighet, og dobbelt så mye kos.
Jeg føler meg helt trygg denne gangen på at 3 barn også blir 3 ganger så mye av alt.
Det er ikke slik at du må dele på tiden din heller, og være sammen med barna på skift, halv tid på hver liksom.
I virkeligheten er dere sammen alle som en familie, og du kan snakke, kose og gjøre ting med den store mens du holder på med babyen.
5-åringer bruker å være interessert i hvordan de selv var som baby, det er et kjempegodt utgangspunkt for å snakke om hva denne babyen trenger, "akkurat som du da du var baby".
Så lenge du er bevisst på hvordan det store barnet har det, så tror ikke jeg det blir noe problem. Det er i alle fall ingen grunn til at han skal føle seg tilsidesatt eller glemt, hvis ingen setter ham tilside eller glemmer ham. At han er veldig mammagutt er sikkert bare bra, da kan han og mamma kose seg masse med å ta vare på babyen sammen.
Inkluder storesøskenet i alt, og gjør babyen til et felles familieprosjekt, så er veldig mye gjort.
Noen blir dessverre lurt av velmenende besteforeldre som tilbyr seg å passe den store lenge før eller etter fødsel, eller av korttenkte venninner som anbefaler å være lengst mulig på barsel for å "hvile seg", og vips er den store helt faktisk tilsidesatt, og skaden noen ganger allerede skjedd.
Min eldste forsto aldri at han delte meg med lillesøster. Han trodde tvert i mot at han og jeg delte på lillesøster, den morsomste leken han noen gang hadde hatt. Eneste han noensinne var misfornøyd med, var at jeg ikke delte babyen rettferdig. "Det er MIN TUR til å bære lillesøster i bæresjalet!" ( Nei, lille venn, det blir aldri en 2-åring sin tur til å bære babyen i bæresjal.
) Hun som nå er 4 år sier konsekvent "min baby" når hun snakker om den som skal komme, så det virker som om hun også har mye av det samme synet på småsøsken. Storebror retter det alltid til "vår baby" da, samme som vi voksne sier.