Fox 3 vs Emmaljunga NXT90

Kar23

Blir kjent med forumet
Vi må bestemme oss for vogn snart, og står vel i hovedsak mellom Bugaboo Fox 3 og den nyeste modellen av NXT90 fra Emmaljunga. Har prøvd begge vognene i butikk, og liker vel Bugaboo best, men jeg frykter at den blir et mareritt på vinterføre. Vi trenger en vogn som kommer seg frem i snø og slaps, og som samtidig er lett å manøvrere. Dere som har erfaring med en/begge av disse vognene og som ikke bor i bysentrum, hva vil dere anbefale?
 
Jeg har Emmaljunga nxt90F, men det er samme understell. Har quad kit, altså store faste hjul, som sette på ved behov. Veldig grei vogn til vinterføre, hvertfall hvis det ikke er for brutalt mye snø :) Hvis det er frost og ikke løs snø så funker de vanlige hjulene og. Jeg har outdoor-understell :)
 
Den er helt fin på vinterføre synes jeg, bugaboo altså :) i 15 cm løssnø er det lite som fungerer optimalt, men stort sett rekker ting å bli brøyta jevnlig også.
Jeg har hatt nxt90 og den ble solgt. Stor, tung, klumpete, tar mye plass sammenlagt og jeg synes den var altfor stiv. Dette er jo smak og behag, men det er ikke uten grunn at det ligger mange veldig pent brukte nxt-vogner til salgs på Finn. Det er mange som ikke er fornøyde. Likevel kan jo dette være riktig vogn for deg - det er tross alt noen som elsker nxt-serien også. Designet er feks fint. Men kalesjen er svært begrensa, spesielt på bag. Kalesjen til bugaboo er den beste du får tak i på markedet.

Hva slags type vinter har du? Jeg bor på Østlandet, så det kan fort være lenger perioder med mye snø og slaps. Jeg har trilla vogner med mindre hjul i det fører og det fungerer godt nok.

Utfordringen er jo litt at den lille smidige og nette vogna som har vendbar sittedel og også takler masse snø og terreng - den finnes ikke :p
Vil du ha en som er garantert god i skog og snø ville jeg ikke gått for nxt, men heller Emmaljunga Edge Duo med svingbare outdoor forhjul. Den mestrer alt. Og har god demping. Men tar mye plass og har litt klumpete design (min personlige mening). Ellers har du også Thule Urban Glide som er overlegen på snø - men ikke har vendbar sittedel. Ellers er min favoritt på vinteren Tfk Mono Kombi. Den har vendbar sittedel som fungerer fint til 1,5-2 år og en stor romslig forovervendt sittedel etter det igjen. Men dette er da en annen type vogn igjen enn både Bugaboo og Emmaljunga.
En annen god vogn som også vil gjøre det godt på snø, er Maxi Cosi Mica. Denne er nok bare ikke like hyppig solgt fordi designet ikke appellerer like mye som feks bugaboo eller Emmaljunga.

Det er vanskelig valg, men bort du typ i Hamar ville jeg gått for Bugaboo Fox, Britax Smile eller Uppababy vista om du vil ha en vogn i den kategorien. Bor du i sånn til at det er mer grusveier og dårlig brøyting ville jeg vurdert nxt eller en annen av vognene. Men er du i tvil angående nxt i butikk, tror jeg kanskje ikke det blir rett vogn i bruk. Men dette baserer jeg bare på egen erfairng ;)
Brukeren over her er jo feks fornøyd :) :)
 
Ikke det du er ute etter men eneste vogna jeg kommer frem på en skikkelig vinterdag her er babyjogger city elite..

Sånn vektmessig er vel emmaljunga tyngst og dermed lettere på skikkelig vinterføre.
Skal du opp/ned trapper med vogna, mye ut/inn av bil? Så ville jeg tatt den som er enklest på de punktene.
 
Back
Topp