Fotfeil (klumpfot)

juligutter

Betatt av forumet
Noen her som har barn med klumpfor? Vil gjerne høre om erfaringer fra start....
Har selv en gutt på to med klumpfot,som nå bruker Vikhagen skinne etter en liten og uhyggelig runde med Dennis Brown skinna.

Samboern min er født med klumfot og har 2 ulike str på føttene, snodige greier egentlig. Han sliter nå med ettervirkinger av å ha gått med mye med krykker som gutt, siden han også fikk Calve Pertes som 11-12 åring.

Vi har en liten gutt som er født med bilatreal klumpfot....

Har skerevet i presentasjonstråden, men kan paste det inn her jeg ;)

Eneste som er nytt nå er at han skal starte med dr Dobbes skinne:D 

Den er lik DB, men dynamisk og ikke statisk som fører til at han kan bevege beina sine.http://www.dobbsbrace.com/

Her er en link  

Brage er født med bilatreal klumpfot, hypermobile ledd og hypotoni ( ekstrent slapp muskelatur) pga nesten 6 mnd med gips.

Vi fant dette ut på UL i uke 17, jeg så det selv.

Han ble gipset bare noen timer gammel.......Bena ble tøyd og gipsen ble bytte hver uke i 2 mnd, så ble akillesen kuttet på begge ben.

Venstre fot ble verre og verre så det ble tatt MR som viste at foten stod i 90 grader vinkel, de kunne ikke se hvorfor.

5 mnd gammel ble foten operert under narkose, det tok 3 timer.  De tok vekk en del arrvev, sener ble forlenget og det ble  satt inn stålpinner for at foten ikke skulle klappe sammen.

Noen uker senere ble stålpinenne operert ut igjen og han fikk gips noen uker til før han gikk over til å bruke Dennins Brown skinne, den brukte han 24/7 frem til han var 9 mnd, da reduserte vi bruken til 12 timer i døgnet.

Vi skal på ny kontroll i mai og håper vi får fortsette med bare skinne bruk om natta,for han har hatt en utrolig bra utvikling på 6 uker[:D] han har lært seg å sette seg opp, krabbe og stå med støtte[:D]  Så han har bygget muskulaturen og hypotonien er snart historie[:)]

Han må bruke DB skinna frem til han er mellom 4 til 6 år, hovedsaklig om natta ( ca 12 timer)

Back
Topp