Fostervannsprøve

Jeg har tatt fostervannsprøve. Før selve prøven var jeg inn på ul i uke 12. Der ble bla nakkefold, ryggrad og nesebein sjekket.
Selve prøven er fort unnagjort. Du ligger på en vanlig undersøkelsebenk, det er jordmor og lege tilstede. Det blir brukt ul under hele prøven, dette for å se hvor babyen ligger slik at de unngår å stikke h*n. De fører en nål inn fra magen og drar ut tilsammen ca 30 ml fostervann.
Direkte vondt er det ikke, kan sammenlignes med en litt ekkel blodprøve. Etter prøven må du være på sykehuset i en halvtime for sikkerhets skyld. Ellers skal du ta det helt med ro den første dagen etter prøven, og unngå tunge løft og trening den påfølgende uka. Jeg fikk bittelitt "menssmerter" etter prøven.
Tjangsen på at du bærer et foster med kromosonavik vil legen "regne" ut i forhold til din alder, om det er kromosonavik i familien, nakkefold, nesebein og en evnt blodprøve. Jeg fikk opplyst at ca 1% aborterer pga selve prøven. Ofte er risikoen for abort større enn at en bærer på foster med kromosonavik.
Om du tar prøven for å finne ut om du bærer foster med trisomi 21 (downs) vil du svar etter 2-3 uker.

Tusen takk for svaret micromamma!

Back
Topp