Fostervannsprøve

Lehcar

Elsker forumet
Er det noen her inne som har foretatt en forstervannsprøve?
Og hvordan foregikk det? Var det vondt?

Lurer faktisk litt på det samme..
Jeg har ikke gjort det,men jeg skal snart! Har hørt at det ikke er vondt i det hele tatt. Som å ta en blodprøve,sier noen.
De stikker en tynn nål gjennom magen og tapper ut litt fostervann eller en liten morkakebit. Kan også gå via skjeden. Litt forskjellig.

Skal du ta fostervannsprøve,Lehcar?

Trine85!

Har muligheten, men har ennå ikke bestemt meg.
Vet at risikone for abort etter forstervannsprøven er på 1-2 %.
Bor, som du sikkert ser, i utlandet, og legen min anbefaler fortervannsprøve
for å kunne være 100% sikker på at alt ser bra ut med den lille.
Men er 30 år, og føler meg ikke helt i faresonen (kanskje naivt, men...) og
er litt skeptisk til det hele.

Du da, hvorfor skal du ta fostervannsprøve?

Jepp,stemmer! Risikoen er selvsagt der,men er jo veldig liten!
Jeg skal ta morkakeprøve (fostervannsprøve er mer risikabelt enn morkakeprøve,noe de ikke trodde før) pga at jeg har en sykdom som er arvelig. 50/50 sjanse for at barnet arver sykdommen. Og viser det seg at barnet har arvet disse genene,så blir det abort. (Sykdommen oppstår oftest i svært ille grad. Fare for hjerneskadet,blind,døv,osv. Alt på en gang)
Gruer meg så vannvittig til svaret! Har en dårlig magefølelse som vanlig! [&o]

Skal på 14-ukerskontroll i neste uke.
Skal da ta en BI-test, som egentlig er en matematisk kalkulasjon på om hvor høy
sannsynligheten er for skader, downs syndrom o.l. Det foretas en blodprøve, og sammen
med min blodtype, min alder, høyde og vekt foretas det en bereging.
Resultatet vil til en viss grad gi en pekepinne på om en fv-prøve bør tas.
Men denne gir kun en matematisk beregning og ikke noe endelig svar.
Vet ennå ikke helt eksakt når det er snakk om fv-prøven, men regner da med
at det blir gjort en gang mellom uke 16-19.
Er MEGET usikker på om jeg virkelig ønsker dette, og vil derfor sanke så mye info
før jeg/ vi bestemmer oss!

Håper din test går bra, og at den lille er "frisk som en fisk"!

Forstår deg veldig godt at du er i tvil om akkurat dette!
Er liksom fordeler og ulemper med hele greia...
Ang den BI-testen,den kan jo kanskje hjelpe deg litt med å bestemme deg for hva du vil gjøre? Selv om den ikke gir noe endelig svar,så kan den kanskje være til bittelitt hjelp.
Ønsker deg lykke til og håper alt står bra til med den lille!

Tusen takk! Jeg håper så inderlig at den lille i magen er frisk! Dette er virkelig en psykisk påkjenning!
Klarer ikke tenke på noe annet,og skulle gjort hva som helst for at den lille er frisk!!

fy fader det greiene dine hørtes fryktelig leit ut trine, har jo nesten ike valg angående abort, når skal du ta den prøven, og når får du svar?

lechar: jeg er 33 , har ikke hørt ett ord om fv prøve...?men har hatt 11 ul pga blødninger fra morkaken, så de sier at det er en perfekt gutt der inne, får vel stole på det?

fy fader det greiene dine hørtes fryktelig leit ut trine, har jo nesten ike valg angående abort, når skal du ta den prøven, og når får du svar?

Ja,det kan du trygt si,Kaisa1! Veldig vondt,spør du meg! [&o]
Som sagt,det sliter j*vlig psykisk med tanken på at jeg kanskje ikke skal bære dette barnet frem,tanken på abort..! [&o] Årh..
Jeg venter på brev fra gynekologen. Skal først ned dit for å sjekke konkret hvor langt på vei jeg er. Deretter sender han svar til RH og så blir jeg innkalt når tiden er inne. I uke 9-10 skal morkakeprøven tas,står det i brevet jeg har. Tar 1-2 uker før jeg får svar på DNA´et.
Gruer meg så!!!

æsj [:'(] så møkka kjipt, ikke rart folk får psykiske plager her i verden, når man skal ha sånt hengene over seg... hvor langt er du på vei, er det derfor du ikke har satt opp noen ticker?

Ja,det er ubeskrivelig kjipt! Vil helst ikke si det,men det føles så urettferdig til tider!!
I morra er jeg er akkurat 6 uker på vei. Er derfor jeg ikke har tatt opp noen ticker,ja! Er jo ikke sikkert jeg kommer lengre enn 12-14 uker,så... [&o]

huff får helt vondt av deg, ønsker deg masse lykke til, og krysser alt jeg eier og har for at nurket ditt, er verdens friskeste lille baby...  kjempeklem.....[:)]

Tuuusen hjertelig takk,Kaisa1!! Det varmer veldig,det skal du vite! [:)] 
Håper også så inderlig at det går den rette veien...

Kjempeklem til deg!! [:)]

Sender deg en stor klem Trine85!! Kan ikke annet enn å tro at dette går bra!! Det må det bare!

Tenker på deg og spiren og VIL at alt ordner seg!

M

Tuuusen hjertelig,monicabebe!! [:)] Varmer utrolig med de ordene dine!
Selv har jeg en dårlig magefølelse,men jeg håper og ønsker så inderlig!!
Ikke noe annet i verden som jeg ønsker høyere...

Stor klem til deg!

Trine85!

Håper virkelig at alt er bra med den lille i magen din, og at morkakeprøven går bra!
Krysser fingrene for at den lille i magen din er frisk og rask!!!!
Skjønner veldig godt at du ikke klarer å glede deg eller slappe av før du har fått svar
på prøven. Må være utrolig tungt for deg dette! Men skal du se, dere får verdens søteste baby!

Tusen takk,Lehcar! [:)]
Blir helt rørt,jeg! Sant det du sier,tør ikke glede meg eller slappe av enda...[&o]
Håper så inderlig at du har rett,Lehcar!!

Stor klem!!

Kaisa1!

Vet at det ikke er tilbud om fostervannsprøve i Norge med mindre du eller familien din er disponert
for en alvorlig og arvelig sykdom eller at man er 38 år eller eldre. Men nå bor jeg for tiden ikke i Norge, og her er det helt vanlig med fostervannsprøve for alle. Det er et tilbud alle gravide får, uansett alder
eller arvelig disposisjon. Er som tidligere nevnt blitt anbefalt av legen min å foreta en fv-prøve,
men er meget usikker på om jeg vil dette pga. risikone for abort. Har to flotte jenter fra før av,
på 9 år og 14 måneder, så jeg vet hva som er normalt i forhold til den norske svangerskaps-
oppfølgingen. Og kanskje nettopp derfor er jeg så skeptisk til det hele...men man skal jo høre
på råd fra legen sin også!? Tror nesten jeg må vente på resultatene fra BI-testen før vi tar
et videre valg....

Er dette ditt første barn Trine85?

Back
Topp