Fostervannsprøve?

M. ✨

Forelsket i forumet
Julikulene 2020
Har vært til ekstra ultralyder grunnet høy bmi, og var i dag på 32 ukers vekstkontroll. Gynekologen sa at på neste kontroll om fire uker skulle jeg også ta fostervannsprøve. Kan jeg ha hørt feil? Alt var bra med baby og morkake - gynekologen snakker gebrokkent norsk så jeg kan ha misforstått.. skjønner bare ikke helt at det skulle være noen grunn for å gjøre en sånn test nå?
Noen som vet hva det er snakk om? Har prøvd å Google men finner ingenting relevant ift høy bmi.
Tenker jeg må ringe og sjekke opp i dette i morgen, men vet ikke om det holder å spørre jordmor eller om fødeavdelingen er riktig sted. Ble litt usikker og stressa nå!

Kan det være bare å måle mengde fostervann? Tviler sterkt på at det er noe stikking involvert når man er kommet så langt. Har du sjekket journalen din på helsenorge?

Tenker også at det må være at dem sjekker mengden fostervann ved ultralyd. Fostervannsprøve tas tidligere og ut fra mistanke om avvik ved baby. Den tas ikke når en er så langt på veg som det du er nå.

Back
Topp