Fostervann.....? :O

• Trådstarter Trådstarter Sanna27
  • Opprettet Opprettet
S

Sanna27

Guest
Til dere som har opplevd å lekke fostervann: luktet det noe? farge? hadde dere vondt?
Jeg våknet i dag og hadde "mensen" følelsen, og kjente at jeg ble litt våt i trusa.. Det luktet ikke noe spesielt. Etterpå når jeg var på do kom det plutselig noen dråper til, etter at jeg var ferdig på do... Kan dette være fostervann eller er det utflod? Har termin om 5dager.. :-\

Utflod skal du jo se i papiret når du tørker deg, den er jo så slimete. Hvordan fostervann ser ut vet jeg ikke, men ring føden og hør. Kanskje det er begynnende fødsel? :)

Fostervann lukter litt søtt. Det er helt blankt og vandig. Ta på deg et bind. Hvis det er fostervann så lekker det garantert mer. Fortsetter det å lekke så ta en tlf til føden:

Jeg har endel utflod og av og til kjennes det ut som om jeg lekker ett eller annet. Endel er slim, men noe er liksom bare vått... Kan ikke si det lukter så mye. Har du lagt inn truseinnlegg? Kanskje lettere å se da.

Om det er fostervann så vil det fortsette å lekke. Masse lykke til

Da jeg lakk fostervann var der helt klart, luktet ikke noe spesielt (som jeg husker)! Var mest opptatt av å finne ut av at det ikke var urin, så derfor var jeg opptatt av å lukte om det luktet urin for å utelukke det. Det trenger forøvrig ikke komme så mye fostervann heller, kommer helt Ann på hvor stort hullet i fostersekken er, og litt Ann på hvor det er plassert.

Om du er i tvil, be om å komme inn for sjekk. Det er en enkel test som kan tas for å påvise om det er fostervann. Den første testen jeg tok var negativ, men det kom antageligvis av at jeg bare lakk litt, og det varierte gjennom dagen, fra ingen ting, til en liten "dæsj". Antagelig var hullet på toppen, og passasje ned til sjedn er jo ikke akkurat "fri", derfor ble antagelig det fostervannet som lakk værende på toppen i buken og seg ned avhengig av mine/fosterets bevegelser, i puljer.
Tommelfingerregel er at Man skal ikke gå i mer enn 24 timer fra man lekker fostervann til fødselen bør starte, pga infeksjonsrisiko. (Men her vil nok de som behandler deg vise skjønn, stol på deres vurdering!)

De sa til meg at det luktet søtt..Så det skulle ikke være vasnkelig å kjønne at det var ostervann

Om du er i tvil, be om å komme inn for sjekk. Det er en enkel test som kan tas for å påvise om det er fostervann. Den første testen jeg tok var negativ, men det kom antageligvis av at jeg bare lakk litt, og det varierte gjennom dagen, fra ingen ting, til en liten "dæsj". Antagelig var hullet på toppen, og passasje ned til sjedn er jo ikke akkurat "fri", derfor ble antagelig det fostervannet som lakk værende på toppen i buken og seg ned avhengig av mine/fosterets bevegelser, i puljer.
Tommelfingerregel er at Man skal ikke gå i mer enn 24 timer fra man lekker fostervann til fødselen bør starte, pga infeksjonsrisiko. (Men her vil nok de som behandler deg vise skjønn, stol på deres vurdering!)
Hvor har du det med 24 timer hen? Når jeg fikk prematur vannavgang så sa dem max 3 døgn før jeg evt skulle settes igang.

Hvor har du det med 24 timer hen? Når jeg fikk prematur vannavgang så sa dem max 3 døgn før jeg evt skulle settes igang.

Det eksisterer jo generelle veilderere som anbefaler hva som er korrekt håndtering av tidlig vannavgang (som en fostervannslekkasje går under). Det er også foskjellige protokoller avhengig av svangerskapslengde, med mer. Altså en forstevannslakkasje som oppstår før uke 37 (preterm) vil ha en litt forskjellig tilnærming enn om man er "fullgått" altså i svangerskapets siste tre uker. Man ønsker jo at fosteret skal være inne i magen lengst mulig dersom svangerskapet er kortere enn 37 uker.

Det er nok litt foskjelling praksis fra sted til sted hva angår 24-timers regel (om vi skal kalle det for det) - og den er ikke absolutt - det er andre vurderinger som spiller inn - også praktiske (når på døgnet begynte det å lekke, og når er det mest hensiktsmessig å igangsette fødselen). I tillegg er det andre faglig vurderinger som gjøres i det konkrete tilfellet.

Her er et par linker jeg fant i farta som sier noe om generell regel:

https://helsenorge.no/fodsel/nar-fostervannet-gar

http://nhi.no/graviditetsoraklet/sv...dommer/for-tidlig-vannavgang-2673.html?page=6

Selvom man noen ganger opplever at det ikke er helt sammenfall mellom det man leser på nett og det man opplever av blir gjort i sitt tilfelle så er det beste å stole på at helsepersonellet vet hva de gjør, og har gjort sine kvalifiserte vurderinger og handlet deretter til ditt beste!

Selv ble jeg satt igang ganske nøyaktig 24 timer etter at det ble påvist fostervannslekkasje (selvom jeg hadde hatt lekkasje i flere dager). Fikk antibiotika intravenøst etter 2,5 døgn, og siden hver 4 .time siden ungen fortsatt ikke var født.....

Det var nok ikke fostervann, det var utflod. Og nå kommer deler av slimproppen :O panikk!

Jeg har lest at det varierer litt fra sykehus til sykehus hvor lenge de venter.
Fikk også beskjed om 24 timer
Det eksisterer jo generelle veilderere som anbefaler hva som er korrekt håndtering av tidlig vannavgang (som en fostervannslekkasje går under). Det er også foskjellige protokoller avhengig av svangerskapslengde, med mer. Altså en forstevannslakkasje som oppstår før uke 37 (preterm) vil ha en litt forskjellig tilnærming enn om man er "fullgått" altså i svangerskapets siste tre uker. Man ønsker jo at fosteret skal være inne i magen lengst mulig dersom svangerskapet er kortere enn 37 uker.

Det er nok litt foskjelling praksis fra sted til sted hva angår 24-timers regel (om vi skal kalle det for det) - og den er ikke absolutt - det er andre vurderinger som spiller inn - også praktiske (når på døgnet begynte det å lekke, og når er det mest hensiktsmessig å igangsette fødselen). I tillegg er det andre faglig vurderinger som gjøres i det konkrete tilfellet.

Her er et par linker jeg fant i farta som sier noe om generell regel:

https://helsenorge.no/fodsel/nar-fostervannet-gar

http://nhi.no/graviditetsoraklet/sv...dommer/for-tidlig-vannavgang-2673.html?page=6

Selvom man noen ganger opplever at det ikke er helt sammenfall mellom det man leser på nett og det man opplever av blir gjort i sitt tilfelle så er det beste å stole på at helsepersonellet vet hva de gjør, og har gjort sine kvalifiserte vurderinger og handlet deretter til ditt beste!

Selv ble jeg satt igang ganske nøyaktig 24 timer etter at det ble påvist fostervannslekkasje (selvom jeg hadde hatt lekkasje i flere dager). Fikk antibiotika intravenøst etter 2,5 døgn, og siden hver 4 .time siden ungen fortsatt ikke var født.....
Ok ja visste ikke at det er forskjellig fra sykehus til sykehus. Er nok fordi jeg fødte i uke 35 at de ville ha henne inne lengst mulig etter vannavgang.

Fullt mulig at det er fostervann :) Jeg lakk fostvervann i 2 dager før det gikk :) Det verken luktet eller hadde annerledes farge :) Jeg ble bare våt i trusa slik at jeg måtte gå med innlegg :)

Jeg fikk høre at du skal bruke tøystoff i trusen ikke bind! For om det blir vått igjennom er det fostervann:)

Sent from my iPhone using BV Forum

Back
Topp