Fostermål?

~lykkelig med barn~

Elsker forumet
Juli13-jentene
Dere som har vært på måling av baby, og andre som vet: hvordan var deres MAD og BPD mål? Og i hvilken uke?

Har det noe å si hva som er størst; magen eller hodet? Eller er alt normalt, men at babyer har forskjellige størrelser. Noen med større magemål enn hodemål for eks., og omvendt.
 
Min lå over på hodet og normal på mage i uke 30. Akkuratt som store bror.
 
Vår måling lå på MAD 91 og BPD 84, FL 58 natt til Øndag. Da er det også vekstaavik på 12%. Da sa legen at man regner 3600g x vekstavvik(12) / 100. Det man sitter igjen med da legger man til på 3600g - da får man en estimert vent ved termin.
 
Min lå over på hodet og normal på mage i uke 30. Akkuratt som store bror.
Men var det ok om hodet er større?
Mener at min også har større hode enn mage, og hørt noe om at det bruker å være omvendt? At magen er større? Om magen er mindre kan det tyde på lite næring? Eller?
 
Hos meg er magen større enn hodet... men de hadde nok sagt i fra hvis det var noe galt med målingene dine?
 
Hos meg er magen større enn hodet... men de hadde nok sagt i fra hvis det var noe galt med målingene dine?

Samme her. Gutten lå under gjennomsnitt på hodemål men over gjennomsnitt på mage. Dette var i uke 28+1 så jeg regner med at hodet hans har vokst bittelitt mer frem mot termin.

Enig. Hadde det vært noen støtte avvik av betydning får man oppfølging.
Er man usikker kan man alltids ringe å spørre. ;)
 
Som da gir fødselsvekt på 4032?
 
Hva er det som er hvilke mål?
MAD?
BPD?
FL?

På min 3D-ul var disse målene
BPD: 75
MAD: 79
FL skrev hun ikke noe på, men det var 27 ved OUL
 
Min var litt over gj.sn på magemålet og gjennomsnittlig på hodemål. 28+3 var jeg på den ul (3D). Hun indikerte da at "han har det godt inni her" og sa at hodet var viktig at ikke er altfor stort ift til gjennomsnitt. Men det betyr nok at ingen av oss har hatt så store avvik fra gj.sn at det er noen grunn til bekymring. :)
 
Min var litt over gj.sn på magemålet og gjennomsnittlig på hodemål. 28+3 var jeg på den ul (3D). Hun indikerte da at "han har det godt inni her" og sa at hodet var viktig at ikke er altfor stort ift til gjennomsnitt. Men det betyr nok at ingen av oss har hatt så store avvik fra gj.sn at det er noen grunn til bekymring. :)
Sa han hvorfor det er viktig at hodet ikke er stort???

Mine mål 30+4:
MAD: 80
BPD: 84

Kryssene ligger jo rett ved gjennomsnittsstreken, men reagerer på at hodet er over streken, og magen er under. Det vanlige er jo omvendt?

Hun målte blodgjennomstrømming fra morkaken også, og sa at hun fikk opp en fin kurve/graf.

Vekt: 1470 gram, noe som vil tilsi 3500 gram ved fødsel.

Hun sa at alle er ulike, med ulike størrelser. Men jeg blir jo litt bekymret over at hodet er større enn magen. Legen var under utdanning, så vet ikke hvor mye kunnskap hun har. Det var ikke alt hun svarte meg på.
 
Nei, hun antydet vel egentlig bare at hun tenkte på fødselen, da hun sa det om hodet... Men hun framheva det ikke som spes alvorlig altså. Så lenge du er rett i nærheten av gj.sn, tror jeg ikke det er noe å bekymre seg for.
 
Nei, hun antydet vel egentlig bare at hun tenkte på fødselen, da hun sa det om hodet... Men hun framheva det ikke som spes alvorlig altså. Så lenge du er rett i nærheten av gj.sn, tror jeg ikke det er noe å bekymre seg for.
Takk for svar! :)
Fant ut at om hodet er større enn magen kan det tyde på feilernæring, da det er hjernen som prioriteres...
Men det er nok dersom det er snakk om store avvik.
Mitt hodemål ligger her 1-2 mm over den streken, og magemålet ligger 2 mm under sin strek.
Men når jeg ser på den streken i skjemaet til storesøster, har den grafen faktisk endret seg. Så det tyder jo på at gjennomsnittet tilpasses etter babyene som fødes hvert år.
 
Dere som har vært på måling av baby, og andre som vet: hvordan var deres MAD og BPD mål? Og i hvilken uke?

Har det noe å si hva som er størst; magen eller hodet? Eller er alt normalt, men at babyer har forskjellige størrelser. Noen med større magemål enn hodemål for eks., og omvendt.
Jeg tror vi begge hadde fått beskjed In det var noe å bekymre seg for. Jordmora jeg var hos var så nøye at jeg kan ikke forestille meg at hun ikke vill sagt i fra om det var noe;)

Storebror var 39cm rundt hode ved fødsel og han var slett ikke under eller feil ernæring!

Tror du legge fra deg din bekymring;)
 
Jeg tror vi begge hadde fått beskjed In det var noe å bekymre seg for. Jordmora jeg var hos var så nøye at jeg kan ikke forestille meg at hun ikke vill sagt i fra om det var noe;)

Storebror var 39cm rundt hode ved fødsel og han var slett ikke under eller feil ernæring!

Tror du legge fra deg din bekymring;)
Ja, det er nok sant! :)
Hun jeg var hos brukte så kort tid, og målte ikke femur heller.
Men når jeg sjekket min femur fra oul i et skjema på nett nå, kom det opp med røde bokstaver at femur er for kort i forhold til BPD målene.... Hjelp... Er korte ben og stort hode tegn på Downs?

Tror jeg skal lukke igjen pc en snart jeg...
 
TUL er termin fra ordinær ultralyd og under der må du legge inn datoen MAD og BPD ble foretatt. Da skal det funke :)

Slik fikk jeg når jeg la inn målene:

Resultat av beregning basert på BPD:
Vekstavvik 13 %
BPD-avvik 2 mm
MAD-avvik 7 mm

Gjennomsnittlig fostervekt ved denne GA er 1560 gram.
 
Back
Topp