Fosterhjem?

Milla92

Elsker forumet
Noen som har erfaring med fosterhjem og egne barn?
Kan man være fosterhjem før den yngste er 10 år?

Vi har 4 barn, yngste er snart 1 år. Barna er ganske tett i alder, og ønsker veldig å være fosterhjem om noen år.
Så ønsker å høre andres erfaringer før vi tar ett anselig valg om å melde oss opp

Ingen erfaring. Men det vi variere, ofte er det ønsker at fostetbarn blir den yngste i familien i alle fall.

Vi har 4 barn, yngste er snart 1 år. Barna er ganske tett i alder, og ønsker veldig å være fosterhjem om noen år.
Så ønsker å høre andres erfaringer før vi tar ett anselig valg om å melde oss opp
Jeg gjorde litt undersøkelser en gang her jeg bor, da jeg kunne tenke meg det samme på et tidspunkt. Fikk da beskjed om at man bør ha en stabil livssituasjon, og at det er det viktigste. Mener å huske at de sa at det var greit at yngste er ca. 7 år. Men det varierer nok fra kommune til kommune, spesielt på hvor mange familier som melder seg.

Fosterbarn her! Jeg kom i fosterhjemmet mitt da jeg var 12 år, og ble storesøster til en på 2 år og en på 4 år. Og det fungerte veldig fint. ❤

Det er nok ønskelig at fosterbarnet er minst, har jeg hørt. Men det er mangel på fosterhjem rundt om i landet, så tenker at behovet for et trygt hjem kommet før dette med søsken osv. Man vil jo aldri 100% kunne vite hvordan ting fungerer uansett alder på barn osv.

Så flott at dere ønsker å være fosterforeldre:Heartred

Det er nok ønskelig at fosterbarnet er minst, har jeg hørt. Men det er mangel på fosterhjem rundt om i landet, så tenker at behovet for et trygt hjem kommet før dette med søsken osv. Man vil jo aldri 100% kunne vite hvordan ting fungerer uansett alder på barn osv.

Så flott at dere ønsker å være fosterforeldre:Heartred
De er fortsatt ganske nøye på det selv om det mangler fosterhjem

Kan også være situasjoner hvor f.eks familie eller venner blir brukt som fosterhjem, og at det da er viktigere at barnet plasseres hos kjente enn at det er yngst

Jeg synes du skal høre med Bufetat eller hvem som har ansvaret for dette. Jeg kan ikke tro det finnes ett fasitsvar her, det kommer jo an på det konkrete barnet og deres bakgrunn. Selv om det finnes utgangspunkter for vurderingen, vil det nok være en konkret vurdering fra fosterhjem til fosterhjem, hva som er alternativene og hvem barnet er og hva barnet som skal plasseres trenger.

De er fortsatt ganske nøye på det selv om det mangler fosterhjem
Ja, det er klart. De vil jo at ting skal fungere best mulig :happy: Men samtidig kan de jo ikke velge bort store deler av "søkemassen" pga at ikke alt er helt optimalt når mange har akutte behov for et hjem. Sikkert en vanskelig balanse det der, og sett flere eksempler på fosterhjem som desverre ikke skulle vært det.

Ja, det er klart. De vil jo at ting skal fungere best mulig :happy: Men samtidig kan de jo ikke velge bort store deler av "søkemassen" pga at ikke alt er helt optimalt når mange har akutte behov for et hjem. Sikkert en vanskelig balanse det der, og sett flere eksempler på fosterhjem som desverre ikke skulle vært det.
De ser nok mye på totalbildet, men har barnet utfordringer så vil de ha større barn .

Back
Topp