Er inne og sniker litt rundt..[:D]
For det første vil jeg si at det er utrolig sterkt av de som åpner hjertet og hjemmet for barn som har det vanskelig!
Jeg er selv adoptert, og bodde først som fosterbarn til jeg var 4 år. Dette var en lang prosess, masse papirer og holde styr på og følelsesmessig for mine foreldre da min biologiske mor ville ha meg tilbake.
Da jeg var 8 år fikk jeg to fosterbrødre inn i familien. Dette var veldig vanskelig for meg, siden jeg var den som hadde vært minstemann i familien i alle år. Guttene som kom var 4 og 5 år og krevde enormt mye!! De måtte ha dobbelt opp med oppmerksomhet, lære seg normal folkeskikk og familien deres kom på besøk og jeg måtte forholde meg til de også.. Det var mye sjalusi, men mine foreldre var veldig flinke å finne på ting alene med meg, og dele på oppmerksomheten så godt som det gikk ann. Guttene var svært aktive, særlig han minste. Det viste seg at han har ADHD, reaktiv tilknytningsforstyrrelse og føtalt alkoholsyndrom. I dag er guttene 18 og 19 år og han yngste krever fortsatt veldig mye. Han har begynt på stoff, hører ikke etter på mine foreldre, sluttet på skolen, har hatt endel jobber og våres foreldre kjemper for han for å få rettigheter som de har krav på og for å få til en ordning for at han skal få seg et fagbrev og bli kvitt narkotikaproblemene. Han kommer til å trenge tilsyn og påpass til han blir godt voksen. Han hører jo ikke vekkerklokka en gang så han kommer seg ikke på jobb.
Så, ikke for å skremme dere, men tenk nøye gjennom det! Det krever mye fra hele familien.. Men for all del, alle forsterbarn er jo forskjellige[:)] Stå på, men tenk på det en stund først.