Fosterdiagnostikk

Babydrøm94

Betatt av forumet
JuniJubel2021
Prøver å lese meg litt opp, men lurer på hva andre tenker rundt dette temaet. Hva tenker du rundt fosterdiagnostikk prøve og hva ønsker du/dere abort hvis det skulle finnes noe?
 
Har lyst selv om vi er unge å friske, men virker som ett styr så blir nok ikke noe av. Dumt de ikke har innført NIPT for alle enda.

men vi skal måle nakkefolden.

vi hadde ikke behold om vi fant ut at det var noe galt, men om vi finner ut noe etter fødsel så skal vi takle det!
 
Vi skal måle nakkefold og se at organene er på plass, men tror ikke jeg skal ta NIPT med mindre noe tyder på at jeg bør. Prøver å ikke tenke så mye på det nå, selv om det er vanskelig å la være. Hvis de finner noe som tyder på at fosteret ikke er friskt, vil man vel få grundig informasjon slik at man kan ta et velfundert valg ut ifra egen situasjon :)
 
Hadde aldri tatt livet av babyen min uansett, så her blir det ikkje fosterdiagnostikk. Det er ein risiko i seg sjølv berre den prøven :)
Syns forøvrig ikkje det er noko positiv retning verden tar i forhold til dette, absolutt ingen som får eit barn med utfordringer såg for seg at dei skulle takle det heilt godt, men alle opplever samme kjærlighet og glede over barnet sitt ❤

Anbefaler dei som tenker at valget er å ta abort, å lese seg opp på forskning knytta til abort. Dei aller fleste kvinner får enormt med lidelser i ettertid av abort, spesielt seinabort.
Og i tillegg kan dei aldri sei det sikkert at det blir slik eller slik. Kjenner fleire som har fått beskjed om at barnet knapt er levedyktig, og ut kommer eit tilnærma normalt barn som vokser opp som alle andre barn med berre nokre få utfordringer som knapt er merkbare❤
 
Hadde aldri tatt livet av babyen min uansett, så her blir det ikkje fosterdiagnostikk. Det er ein risiko i seg sjølv berre den prøven :)
Syns forøvrig ikkje det er noko positiv retning verden tar i forhold til dette, absolutt ingen som får eit barn med utfordringer såg for seg at dei skulle takle det heilt godt, men alle opplever samme kjærlighet og glede over barnet sitt ❤

Anbefaler dei som tenker at valget er å ta abort, å lese seg opp på forskning knytta til abort. Dei aller fleste kvinner får enormt med lidelser i ettertid av abort, spesielt seinabort.
Og i tillegg kan dei aldri sei det sikkert at det blir slik eller slik. Kjenner fleire som har fått beskjed om at barnet knapt er levedyktig, og ut kommer eit tilnærma normalt barn som vokser opp som alle andre barn med berre nokre få utfordringer som knapt er merkbare❤
Prøvene er sikre når man tar utvidet prøver for å finne ut hva som er galt. Det er heler ikke riktig bære frem et barn som vil dø rett etter fødsels eller leve i kort tid med store smerter og lidelser før det dør av sykdom. Hvordan folk takler reaksjonen etter en abort både fysisk og psykisk er veldig individuelt. Føler du bør passe deg litt for hva du skriver og ikke skremme folk som står i sit livs vanskeligste avgjørelse i slike situasjoner. Sånne tanker kan du holde for deg selv! Ikke komme med oppgulp!
 
Last edited:
Prøvene er sikre når man tar utvidet prøver for å finne ut hva som er galt. Det er heler ikke riktig børe frem et barn som vil dø rett etter fødsels eller leve i kort tid med store smerter og lidelser før det dør av sykdom. Hvordan folk takler reaksjonen etter en abort på fysisk og psykisk er veldig individuelt. Føler du bør passe deg litt for hva du skriver og ikke skremme folk som står i sit livs vanskeligste avgjørelse i slike situasjoner. Sånne tanker kan du holde for deg selv! Ikke komme med oppgulp!

bra sagt!

stoler 100% at familier selv klarer å ta avgjørelser som passer dem enten det er abort eller beholde.

NIPT er også helt trygt :)

å vi må slutte å kalle abort for drap.
 
Vi har tatt nipt test, venter på svar nå.
For vår del handler det om å se om barnet er frisk og ikke har sykdom som gjør at det dør kun dager eller måneder etter fødsel.
Synes ikke det er riktig (for oss) å holde liv i et barn for alt det er verdt.
Jeg hadde ikke gledet meg til fødsel om jeg viste at barnet ikke kom til å leve lenge, og det hadde ikke vært bra å se barnet lide kun fordi jeg ville beholde.
Så svaret er ja til abort om barnet er så sykt at det ikke vil kunne ha et fullverdig og langt liv.

Men alle må gjøre det som er riktig for dem. :)
 
Hadde aldri tatt livet av babyen min uansett, så her blir det ikkje fosterdiagnostikk. Det er ein risiko i seg sjølv berre den prøven :)
Syns forøvrig ikkje det er noko positiv retning verden tar i forhold til dette, absolutt ingen som får eit barn med utfordringer såg for seg at dei skulle takle det heilt godt, men alle opplever samme kjærlighet og glede over barnet sitt ❤

Anbefaler dei som tenker at valget er å ta abort, å lese seg opp på forskning knytta til abort. Dei aller fleste kvinner får enormt med lidelser i ettertid av abort, spesielt seinabort.
Og i tillegg kan dei aldri sei det sikkert at det blir slik eller slik. Kjenner fleire som har fått beskjed om at barnet knapt er levedyktig, og ut kommer eit tilnærma normalt barn som vokser opp som alle andre barn med berre nokre få utfordringer som knapt er merkbare❤
Så når legene oppdager at barnet mitt mangler nyrer, urinblære og i tillegg alt fostervannet mangler (og dermed kan ikke lungene heller utvikles) så skal jeg satse på at forskningen er feil og at det kommer et frisk barn ut?
Det var verken lett eller enkelt å avbryte svangerskapet da.

Jeg kan love deg at jeg har vært gjennom mye lidelse ja, og det ble AKKURAT litt mer på grunn av kommentarer som denne!
 
Tenker at dette er ett tema hvor det hos de fleste dukker opp mye følelser, og vi må passe oss litt hvor vi tråkker og hva vi sier ❤

Selv ønsker jeg en TUL for å sjekke at alle organer er på plass, og måle nakkefold. Om det skulle vise noe som ikke er alvorlig (som downs ikke er i våre øyne), så er ikke abort ett tema for oss. Men om legene kommer til den konklusjonen at det bør sjekkes mer så ønsker vi jo å høre på legene. Vi ønsker å stille så godt forberedt som mulig om vi får ett barn med en sykdom eller spesielle behov. Håper jeg aldri trenger å ta stilling til abort for min egen del. Og jeg har enormt respekt for dere som har måtte ta det valget, eller kanskje til og med egentlig ikke hadde noe valg. ❤ Det må være det tøffeste valget i hele verden, og det er kun paret og legene som kan si hva som er rett for de og babyen.
 
Hadde aldri tatt livet av babyen min uansett, så her blir det ikkje fosterdiagnostikk. Det er ein risiko i seg sjølv berre den prøven :)
Syns forøvrig ikkje det er noko positiv retning verden tar i forhold til dette, absolutt ingen som får eit barn med utfordringer såg for seg at dei skulle takle det heilt godt, men alle opplever samme kjærlighet og glede over barnet sitt ❤

Anbefaler dei som tenker at valget er å ta abort, å lese seg opp på forskning knytta til abort. Dei aller fleste kvinner får enormt med lidelser i ettertid av abort, spesielt seinabort.
Og i tillegg kan dei aldri sei det sikkert at det blir slik eller slik. Kjenner fleire som har fått beskjed om at barnet knapt er levedyktig, og ut kommer eit tilnærma normalt barn som vokser opp som alle andre barn med berre nokre få utfordringer som knapt er merkbare❤
Synes heller ikke det er greit å komme med sånne kommentarer i et forum som dette. Jeg tror nok de familiene som må gjennom noe så forferdelig tenker nøye gjennom det, og trenger ikke slik type «belæring» som dette.

Jeg tenker vi er heldige som bor i Norge som har mulighet til å ta abort når det er behov for det, selvom det nok er forferdelig tøft.
 
Last edited:
Så når legene oppdager at barnet mitt mangler nyrer, urinblære og i tillegg alt fostervannet mangler (og dermed kan ikke lungene heller utvikles) så skal jeg satse på at forskningen er feil og at det kommer et frisk barn ut?
Det var verken lett eller enkelt å avbryte svangerskapet da.

Jeg kan love deg at jeg har vært gjennom mye lidelse ja, og det ble AKKURAT litt mer på grunn av kommentarer som denne!
Klem til deg:Heartred
 
Skal ta KUB/duo, har tatt blodprøve allerede og UL på kommende onsdag. Av de tre kromosomfeilene de ser etter på disse testene, så sa jordmor at kun 5% lever etter fylte 5år på de to mest sjeldne. I forhold til Downs, så er det jo også viktig å sette seg inn i hvor forskjellig alvorlighetsgraden av Downs faktisk kan være.
 
Har tatt blodprøve og skal ha UL, dobbelttesten/KUB er ikke like sikker hos meg siden det var tvillinger, kun 80% sikker sa dr.gyn mot 95% i enlinggraviditet. Dr.gyn opplyste også om at det ikke ble tilbudt NIPT test ved tvillinggraviditet siden de da ikke vet hvilket av fosterene DNAet stammer fra.

Både KUB og NIPT er ufarlige for mor og barn. Såg det var en kommentar over som sa det var skadelige.

NIPT står for Non Invasiv Prenatal Test, består av en blodprøve. KUB/ dobbeltest består av blodprøve og UL.

Fostervannsprøve og morkakeprøve derimot kan forårsake at man mister.
Det er derfor de først tilbyr KUB og så evt NIPT, så blir det opp til den enkelte om man vil ta fostervannsprøve evt. morkakeprøve dersom de ufarlige testene viser risiko for trisomier eller andre forhold som er uforenelig med liv.
 
Vi skal ta UL i uke 12 + for å sjekke organer og nakkefold. Om det viser seg at det er noe avvik ønsker vi videre utredning og tar et valg ut i fra det :) synes hver enkelt familie skal få avgjøre hva som passer best ut i fra dems liv og kapasitet :Heartred Ønsker ikke å føde et barn som kommer til å få et uverdig liv eller kommer til å dø kort tid etter. Downs er ikke det værste ;)

Det å ta et valg om abort eller senabort er ikke noe vi skal dømme noen for, jeg er ganske sikker på at de som har gått gjennom det, må ha følt at det må ha vært det vanskeligste valget en forelder noen gang må gjøre. Det som regel en veldig god grunn for de velger å gå gjennom det. Jeg synes vi som kvinner og mødre skal støtte de som velger dette :Heartred ikke dømme!:wav
 
Sniker

Jeg og samboeren diskuterte dette flere ganger før vi ble gravide første gang. Ble enige om at dersom at de fant noe som ville påvirke livskaliteten i større grad så ville vi ta abort. Jeg vet at barn som har kromosomfeil til en viss grad kan få et verdig liv, men for oss er det viktig at dette mennesket vi setter til verden kommer til å få et like godt utgangspunkt som et friskt barn og at det kan klare å leve livet uten større utfordringer. For oss er den bedre av to vondter å ikke sette til verden noe som garantert ikke kommer til å ha et lett liv. Er det snakk om milde utfordringer så er det selvfølgelig noe annet, men er det snakk om et liv som kommer til å trenge konstant hjelp og ikke ha mulighet til å styre noe selv så ville vi valgt det bort.

Når det er sagt, så er det kun DU som kan bestemme hvordan du føler angående dette og hva du klarer å gjøre i en slik situasjon. Det er mange som sikkert sier noe og gjør noe annet.

Poenget med fosterdiagnostikk i uke 12 er at man skal kunne finne ut om avvik tidlig. De som finner avvik tar det valget de tar uavhengig om det er uke 12 eller 22. Det som er forskjellen er at det er tryggere for mor å avbryte svangerskapet, det er bedre i forhold til hvor mye tid man har til å knytte seg til fosteret (man knytter seg selvfølgelig uansett, men jo raskere jo bedre er min egen oppfatning). Det at tidsperspektivet endrer seg gjør ikke at flere velger å avbryte graviditeten for valget er det samme uansett og er ofte noe man har diskutert på forhånd likevel. Vil man gå videre med graviditeten så har man også mye bedre tid på seg til å vende seg til tanken, forberede seg og lese seg opp på det man kanskje trenger å vite før fødsel.
 
Vi skal ta UL i uke 12 + for å sjekke organer og nakkefold. Om det viser seg at det er noe avvik ønsker vi videre utredning og tar et valg ut i fra det :) synes hver enkelt familie skal få avgjøre hva som passer best ut i fra dems liv og kapasitet :Heartred Ønsker ikke å føde et barn som kommer til å få et uverdig liv eller kommer til å dø kort tid etter. Downs er ikke det værste ;)

Det å ta et valg om abort eller senabort er ikke noe vi skal dømme noen for, jeg er ganske sikker på at de som har gått gjennom det, må ha følt at det må ha vært det vanskeligste valget en forelder noen gang må gjøre. Det som regel en veldig god grunn for de velger å gå gjennom det. Jeg synes vi som kvinner og mødre skal støtte de som velger dette :Heartred ikke dømme!:wav

Skal dere til privat UL? Grunnen til at jeg spør er at jeg ble usikker om vi får målt nakkefold i uke 12 hos privat gynekolog, fant nemlig noe på helseoversikt appen ang. Dette. Se bilde under. Har selv time hos UL 12+1
 

Vedlegg

  • 1A86F910-AEB3-4191-A1E5-6580A9CF8063.jpeg
    1A86F910-AEB3-4191-A1E5-6580A9CF8063.jpeg
    41,5 KB · Visninger: 24
Skal dere til privat UL? Grunnen til at jeg spør er at jeg ble usikker om vi får målt nakkefold i uke 12 hos privat gynekolog, fant nemlig noe på helseoversikt appen ang. Dette. Se bilde under. Har selv time hos UL 12+1

Jeg kan bare spekulere, men tror dette er fordi private klinikker ikke får lov til å diagnostisere, men de kan nok se det på samme måte som andre leger og henvise videre til å få målt der de tror det kan være avvik. Dersom du hadde tenkt å bestille TUL så kan du jo spør dem og fortelle at du leste det. De vil nok forklare hva praksis er :)
 
Skal dere til privat UL? Grunnen til at jeg spør er at jeg ble usikker om vi får målt nakkefold i uke 12 hos privat gynekolog, fant nemlig noe på helseoversikt appen ang. Dette. Se bilde under. Har selv time hos UL 12+1
Jeg også tror ikke dem har lov å diagnostisere. Men de sjekker det og informerer. Så om det er noe avvik blir man vel henvist til det offentlige tenker jeg. Eller om man da må gå gjennom fastlegen med den infoen man får fra privat.
 
Jeg også tror ikke dem har lov å diagnostisere. Men de sjekker det og informerer. Så om det er noe avvik blir man vel henvist til det offentlige tenker jeg. Eller om man da må gå gjennom fastlegen med den infoen man får fra privat.

Takk for svar ❤️
 
Back
Topp