Fosterdiagnostikk.. Noen som skal eller har erfaringer?

Kan jeg spørre om hva er prisforskjellen mellom Norge og Danmark? Er det lett å komme til gynekolog/lege/ spesialist om man har norsk ID? Hvilken uke skal du ned for å ta undersøkelsen?
Beklager, mange sprm :smiley-angelic002
Jeg mener å ha lest at det ikke gjøres fosterdiagnostikk privat i norge, så det er enten gratis på offentlig sykehus, eller ikke i det hele tatt.

• Liker
Reactions: Ega
Tusen takk for utfyllende svar. Jeg bor også ganske langt unna sykehuset, men vurderer å dra til ei venninne som bor like ved noen dager før, for å gjøre som deg - ta blodprøven så jeg får svar på UL. Det hadde jeg ikke tenkt på! Tusen takk for tips og gode erfaringer <3
Godt å være til hjelp. Jeg synes du skal ringe sykehuset i forkant og høre hvor mange dager før du må ta blodprøven for å være sikker på å få svaret samtidig som ultralyd. Kan hende tiden det tar å analysere blodprøven er ulik ved de forskjellige sykehusene.

Vanlig fosterdiagnostikk er en samtale med informasjon og blodprøve rundt uke 10 og så UL i uke 12-14. Blodprøvene sendes til Trondheim for analyse så det kan fort ta en uke før svarene kommer. Nå er det jo ikke kromosonavvik man skal sjekke hos deg så mulig du får litt ekstra oppfølging utenom vanlig fosterdiagnostikk. Du kan fint på samtalen i uken 10 fortelle at du er veldig beskymret og at du helst ikke vil vente flere uker til før du får noe sjekk så legger de nok inn en ekstra kontroll om du er langt unna uke 12.

Vanlig fosterdiagnostikk er en samtale med informasjon og blodprøve rundt uke 10 og så UL i uke 12-14. Blodprøvene sendes til Trondheim for analyse så det kan fort ta en uke før svarene kommer. Nå er det jo ikke kromosonavvik man skal sjekke hos deg så mulig du får litt ekstra oppfølging utenom vanlig fosterdiagnostikk. Du kan fint på samtalen i uken 10 fortelle at du er veldig beskymret og at du helst ikke vil vente flere uker til før du får noe sjekk så legger de nok inn en ekstra kontroll om du er langt unna uke 12.
Takk! Jeg skal ta det opp med dem. Venter på brev fra sykehuset nå :) er 8+3 i dag :)

Ja, det stemmer nok det :) Jeg blir innkalt mellom uke 10 og 13. Håper på så tidlig som mulig sånn i tilfelle det er noe galt... Men man ser kanskje best jo lenger man er på vei? Hvordan synes du hele opplevelsen var? Satt du igjen med en god følelse på at du tok fosterdiagnostikk? =)

Glemte visst helt å svare på denne.
Ja, det er bedre å ha ul fra uke 12 for å kunne måle nakkefold osv riktig. Jeg følte meg tryggere etter ultralyden, samtidig som den optimale tiden for å utelukke hjertefeil og lignende er rundt uke 18 når alle organer er større. Følte meg derfor veldig trygg på at mini var frisk først etter uke 18, jeg var der hovedsaklig for nøye sjekk av morkake så det vil jo variere utfra hva som er årsaken til at du skal ha fosterdiagnostikk. Men de er jo veldig dyktige og flinke på å oppdage eventuelle avvik så tidlig som i uke 12.
Lykke til :)

Back
Topp