Fosterdiagnostikk.. Noen som skal eller har erfaringer?

Hormonella91

Blir kjent med forumet
Fosterdiagnostikk tilbys vel vanligvis for kvinner fra 35 eller 38år (om jeg ikke husker feil?), og for de som har spesielle sykdommer, bekymringer som gjør at man kan være bekymret for at fosteret skal utvikle f.eks sykdommer, eller syndromer.

Jeg venter på innkalling til fosterdiagnostikk siden jeg har noe feil med føttene mine. da jeg var ca 4 uker på vei fikk jeg 2 sprøyter med radioaktivt stoff inn i føttene mine, noe som resulterte i at jeg var radioaktiv i 24t.. undersøkelsen er ufarlig, så lenge man ikke er gravid... Når jeg fant ut noen dager senere at jeg var gravid... var dette for meg og samboeren min et SJOKK! Sykehuset har gått gjennom journalen min, og regnet over dosen jeg fikk. De mener jeg ikke har fått en så stor dose at det skal være skadelig for fosteret, men vil likevel forsikre seg om at ungen f.eks ikke utvikler 3 armer eller 4 bein som følge av radioaktiv stråling..

Skikkelig skummelt og ekkelt. Vi bekymrer oss jo hver dag for at vi i veratefall skal være nødt til å ta en abort etter uke 12.... Men håper over alt i verden at det legene sier stemmer; og alt er fint med mageboeren vår.

Pga egne bekymringer, lurer jeg på om det er flere som har vært i samme situasjon tidligere? eller om flere skal ta denne undersøkelsen? Har fått veldig lite info om hva som skal foregå, så håper noen her inne kan hjelpe meg <3

Vi skal. Pga arvelig økt risiko for nevralrørsdefekt. Jeg vet også veldig lite om undersøkelsen, og jeg blir ikke henvist før neste uke. Orker ikke grue meg så veldig mye kjenner jeg, men det er fordi risikoen for alvorlig feil er så liten. Kommer helt sikkert til å grue meg mer når det nærmer seg, men jeg prøver å ikke tenke så mye på det. Jeg vil jo tro at sjansen for en frisk baby er mye større enn for en syk hos dere også!

Det lille jeg vet er at det er en grundig ultralyd kombinert med noen blodprøver av mor. UL tror jeg man får svar på umiddelbart, mens blodprøvene tar noen dager.

Lykke til, det går helt sikkert fint! ❤️

Mulig dette er kontroversielt å si, men vi skal ta det privat i Danmark. Har familiehistorikk som gjør at det føles nødvendig.

• Liker
Reactions: Ega
Jeg skal pga alder.. er henvist til Riksen.. er helt nytt for meg så vet jo ikke noe om det :)
Håper virkelig alt er bra med lille i magen din.. satser på det siden det var så veldig tidlig :Heartred

Mulig dette er kontroversielt å si, men vi skal ta det privat i Danmark. Har familiehistorikk som gjør at det føles nødvendig.
Har dere økonomisk mulighet til det og føler det er nødvendig/blir tryggere av det, er vel det helt greit :)
Er det duo test da eller nipt?

Vi skal. Pga arvelig økt risiko for nevralrørsdefekt. Jeg vet også veldig lite om undersøkelsen, og jeg blir ikke henvist før neste uke. Orker ikke grue meg så veldig mye kjenner jeg, men det er fordi risikoen for alvorlig feil er så liten. Kommer helt sikkert til å grue meg mer når det nærmer seg, men jeg prøver å ikke tenke så mye på det. Jeg vil jo tro at sjansen for en frisk baby er mye større enn for en syk hos dere også!

Det lille jeg vet er at det er en grundig ultralyd kombinert med noen blodprøver av mor. UL tror jeg man får svar på umiddelbart, mens blodprøvene tar noen dager.

Lykke til, det går helt sikkert fint! ❤️
Ja, de sier jo at det er veldig, veldig liten sjans for at noe er galt hos oss også.. Men klarer liksom ikke helt å slå fra meg tanken... Om jeg bare hadde tenkt tanken at jeg kunne være gravid noen dager før... Så hadde jeg ikke vært i denne situasjonen, for da hadde jeg ikke gjennomført undersøkelsen jeg skulle på.... Lett å være etterpåklok!

Masse lykke til du også. Krysser fingrene for at alt er fint med oss begge <3

Hvorfor ikke i Norge? Om du har bekymringer/mistanker eller noe slikt, bør du jo få tilbud om det gratis i Norge?

Jeg skal pga alder.. er henvist til Riksen.. er helt nytt for meg så vet jo ikke noe om det :)
Håper virkelig alt er bra med lille i magen din.. satser på det siden det var så veldig tidlig :Heartred
Håper alt står bra til med deg også, å nurket i magen <3 Det går nok fint skal du se :)

Har dere økonomisk mulighet til det og føler det er nødvendig/blir tryggere av det, er vel det helt greit :)
Er det duo test da eller nipt?

Har økonomisk mulighet, og ønsker den tryggheten. :) Vi tenker NIPT.

Hvorfor ikke i Norge? Om du har bekymringer/mistanker eller noe slikt, bør du jo få tilbud om det gratis i Norge?

Har personlige bekymringer som er knyttet til opplevelsen av hvordan det er å vokse opp med et nært familiemedlem med kromosonforandringer, og at det ikke er noe jeg ønsker (igjen). Ingen fysisk/biologisk grunn til at det skal være noe galt.

Ja, de sier jo at det er veldig, veldig liten sjans for at noe er galt hos oss også.. Men klarer liksom ikke helt å slå fra meg tanken... Om jeg bare hadde tenkt tanken at jeg kunne være gravid noen dager før... Så hadde jeg ikke vært i denne situasjonen, for da hadde jeg ikke gjennomført undersøkelsen jeg skulle på.... Lett å være etterpåklok!

Masse lykke til du også. Krysser fingrene for at alt er fint med oss begge <3
Jeg skjønner jo at det er litt ekstra frustrerende når det er noe som kunne vært unngått. Hos oss er det jo annerledes, denne risikoen har vi vært inneforstått med hele veien. Men jeg klarer ikke tro at noe skal være galt, når sjansen er så mye større for det motsatte :)

Jeg skjønner jo at det er litt ekstra frustrerende når det er noe som kunne vært unngått. Hos oss er det jo annerledes, denne risikoen har vi vært inneforstått med hele veien. Men jeg klarer ikke tro at noe skal være galt, når sjansen er så mye større for det motsatte :)
Helt sant :) Vi har ventet med å dele nyheten med noen bare sånn for å ikke skuffe oss selv for mye/familie og venner om det er noe galt... Kjenner jeg GLEDER meg til å fortelle det til alle, å ikke minst; tørre å bevege meg inn på en babybutikk å glede meg over alt vi kan ordne og kjøpe inn til den lille :D Det som blir fint med fosterdiagnostikken er jo at vi vet helt sikkert om alt er fint :)

Jeg hadde ikke tenkt tanken engang før ei venninne spurte meg om jeg skulle. Men så innså vi at jeg blir 38 først etter termin så da var ikke problemstillingen reell likevel.
Tenker uansett at for meg personlig ville jeg ikke gjort d uansett, for jeg ønsker ikke sette meg i en situasjon hvor jeg må velge. Stoler ikke på meg selv at jeg ville tilgitt meg selv om jeg hadde valgt bort barnet og så kanskje ikke fått sjansen en gang til.
Jeg er dog for abort og mener at d er hver enkelts eget personlige valg som ingen andre har noe med, men for meg ville d neppe vært et alternativ.

Sniker.

Jeg var på dette i forrige svangerskap, bare spør hvis det er noe dere lurer på. :)

For min del var det ul på fostermedisinsk avdeling på sykehuset i uke 13 og 18. Når ul gjøres, er avhengig av det enkelte svangerskap, men ser det ofte er en ul rundt 12/13 og rundt uke 18.

Jeg var sist gang og skal denne gangen også pga alder og en kronisk fysisk sykdom hos meg selv (ikke arvelig da, men medisiner som blir brukt av enkelte med denne sykdommen kan gi fosterskader, bruker heldigvis ingen farlige medisiner selv da). Det var en samtale om medisinsk genetikk først (info om kromosomfeil), så en blodprøve og deretter en detaljert ultralyd hvor de ser på tegn på kromosomfeil og går gjennom organene. Så regner de ut sannsynligheten for de tre vanligste kromosomfeilene basert på funnene på ultralyd og alderen til mor. Det tar noen dager før blodprøvesvaret er klart så da legges dette også til i sannsynlighetsberegningen og det endelige svaret kommer i posten (eller de ringer hvis det er veldig galt sa de sist). Så får man et svar som er noe sånt som dette: Sannsynligheten for Downs syndrom er 1: 1000 (f.eks) osv. Hvis man bor i nærheten av der man skal ta testen er det nok mulig å ta blodprøven i forkant og få endelig svar mens man er på ultralyd. Jeg bor så langt unna at alt må tas samme dag. Hvis det viser seg at sannsynligheten er større enn sånn og sånn får man tilbud om videre utredning.

Sniker.

Jeg var på dette i forrige svangerskap, bare spør hvis det er noe dere lurer på. :)

For min del var det ul på fostermedisinsk avdeling på sykehuset i uke 13 og 18. Når ul gjøres, er avhengig av det enkelte svangerskap, men ser det ofte er en ul rundt 12/13 og rundt uke 18.
Ja, det stemmer nok det :) Jeg blir innkalt mellom uke 10 og 13. Håper på så tidlig som mulig sånn i tilfelle det er noe galt... Men man ser kanskje best jo lenger man er på vei? Hvordan synes du hele opplevelsen var? Satt du igjen med en god følelse på at du tok fosterdiagnostikk? =)

Jeg var sist gang og skal denne gangen også pga alder og en kronisk fysisk sykdom hos meg selv (ikke arvelig da, men medisiner som blir brukt av enkelte med denne sykdommen kan gi fosterskader, bruker heldigvis ingen farlige medisiner selv da). Det var en samtale om medisinsk genetikk først (info om kromosomfeil), så en blodprøve og deretter en detaljert ultralyd hvor de ser på tegn på kromosomfeil og går gjennom organene. Så regner de ut sannsynligheten for de tre vanligste kromosomfeilene basert på funnene på ultralyd og alderen til mor. Det tar noen dager før blodprøvesvaret er klart så da legges dette også til i sannsynlighetsberegningen og det endelige svaret kommer i posten (eller de ringer hvis det er veldig galt sa de sist). Så får man et svar som er noe sånt som dette: Sannsynligheten for Downs syndrom er 1: 1000 (f.eks) osv. Hvis man bor i nærheten av der man skal ta testen er det nok mulig å ta blodprøven i forkant og få endelig svar mens man er på ultralyd. Jeg bor så langt unna at alt må tas samme dag. Hvis det viser seg at sannsynligheten er større enn sånn og sånn får man tilbud om videre utredning.
Tusen takk for utfyllende svar. Jeg bor også ganske langt unna sykehuset, men vurderer å dra til ei venninne som bor like ved noen dager før, for å gjøre som deg - ta blodprøven så jeg får svar på UL. Det hadde jeg ikke tenkt på! Tusen takk for tips og gode erfaringer <3

Har personlige bekymringer som er knyttet til opplevelsen av hvordan det er å vokse opp med et nært familiemedlem med kromosonforandringer, og at det ikke er noe jeg ønsker (igjen). Ingen fysisk/biologisk grunn til at det skal være noe galt.
Kan jeg spørre om hva er prisforskjellen mellom Norge og Danmark? Er det lett å komme til gynekolog/lege/ spesialist om man har norsk ID? Hvilken uke skal du ned for å ta undersøkelsen?
Beklager, mange sprm :smiley-angelic002

Kan jeg spørre om hva er prisforskjellen mellom Norge og Danmark? Er det lett å komme til gynekolog/lege/ spesialist om man har norsk ID? Hvilken uke skal du ned for å ta undersøkelsen?
Beklager, mange sprm :smiley-angelic002

Hyggelig med mange spørsmål :D

Jeg vet ikke hva det koster i Norge, men vi betaler 5700,- i Danmark for utvidet test av alt+detaljert ultralyd. "Bare" NIPT og ultralyd kostet 4200,- på den klinikken vi skal til. Trenger ingenting spesielt for å bestille med norsk ID - vi kunne bare booke time på nett.

Vi drar i uke 11, sånn at jeg er 10+5 på prøvedagen.

Back
Topp