Forvirring ang svangerskapsdiabetes

bakemamma

Elsker forumet
Nå har jeg lest inne på et anna forum, og der har noen fått dette med disse verdiene:
Glukosebelastning: Fastende=5,0. 2t etter inntatta glukosevann = 7,8 (akkurat grensa for mild svangerskapsdiabetes).

Jeg tok en sånn glukosebelastning i Desember, og mine verdier var 6,6 fastende, og 10,1 2t etter sukkervann.
Fikk da beskjed om at jeg hadde ikke diabetes. Og langtidssukkeret mitt var 5,6...

Ser også også at andre har fått påvist diabetes med lavere verdier enn meg.... Skal tilbake til ny glukosebelastning igjen i Februar, men lurer nå litt på om jeg faktisk skal være bekymra?

Er det faktisk forskjeller fra person til person, og lege til lege?
 
Håper noen kan svare deg, jeg vet dessverre ingenting om diabetes. Men det høres jo litt rart ut synes jeg! Hmm, kanskje ringe en annen lege for å sjekke? Evt ringe føden og spørre der kanskje :) Har du prøvd å google litt eller?
 
Har googla det, og alle stedene jeg finner sier det samme. Altså motsatt av det min lege har sagt. Men ikke engang jordmora reagerte på verdiene.... Hmm... Får vel bare ringe på mandagen. Har jo ikke noen symptomer, eller plager. Har heller ikke sukker i urinen, så det er jo ikke akkurat lett å skjønne noe :-p
 
Vet ikke... Men mine prøver lå på som fastende 4,8 og etter to timer 5,7 og jeg fikk beskjed om at det  var innenfor, med god margin??!

 
Fikk også beskjed om jeg lå innafor.
Men får vel nesten bare se hva neste prøve sier også. Er jo ikke lenge til jeg skal ta den på nytt, og da skal jeg høre litt mer om hva de sier.
 
Hvis glukoseverdien etter 2 timer er under 7,8 mmol/L gjøres det ingen ting. Er verdien mellom 7,8 og 9 mmol/L skal det gis kostråd og utføres en ny glukosebelastning etter 4-6 uker. Ved verdier over 9,0 mmol/L skal man henvises til spesialist.

Hvis du har fått påvist en 2-timers verdi på 10,1 mmol/L så skal du henvises. Disse verdiene har jeg funnet i min norske pensumbok om obstetrikk, så det skal være riktig. Jeg ville ringt og bedt om å bli henvist.

Lykke til :-)

 


trine_1982 skrev:
Hvis glukoseverdien etter 2 timer er under 7,8 mmol/L gjøres det ingen ting. Er verdien mellom 7,8 og 9 mmol/L skal det gis kostråd og utføres en ny glukosebelastning etter 4-6 uker. Ved verdier over 9,0 mmol/L skal man henvises til spesialist.

Hvis du har fått påvist en 2-timers verdi på 10,1 mmol/L så skal du henvises. Disse verdiene har jeg funnet i min norske pensumbok om obstetrikk, så det skal være riktig. Jeg ville ringt og bedt om å bli henvist.

Lykke til :-)



Det er akkurat det jeg har lest meg til på nett også. Men synes det er veldig rart hverken legen eller jordmora mi har reagert på dette. Får nok bare ta en telefon til en annen lege i morra tidlig tenker jeg.
 
Sånn.. Da tok jeg meg en tur innom JM i dag, og i morra skal hu henvise med videre. Skrøyt så fælt av at jeg tok tak i dett sjøl... Mens jeg i utgangspunktet mener at hu burde ha gjort noe med en gang. Tross alt er hu en helseperson jeg skal kunne stole på, men føler nå at jeg er litt ekstra bekymra.
At legen min heller ikke reagerte tar jeg med en klype salt. For han mener det er normalt for en person som ikke er gravid. Og han er absolutt IKKE en lege for gravide. Sånt styrer han helst unna nemlig... Men måtte jo innom han også i dag, for å få papirene JM trenger til henvisninga. Så da fikk jeg sagt i fra til han også.
Og nå ville han at jeg skulle sjekke meg etter svangerskapet også, for å se at alt gikk tilbake til normalen igjen :-p

Jippi for helsefolka som skal ta vare på meg og mitt ufødte barn lissom.....
Kjenner jeg gleder meg til å komme på føden og faktisk få hjelp av noen som kan det de skal :-p
 


bakemamma skrev:
Har googla det, og alle stedene jeg finner sier det samme. Altså motsatt av det min lege har sagt. Men ikke engang jordmora reagerte på verdiene.... Hmm... Får vel bare ringe på mandagen. Har jo ikke noen symptomer, eller plager. Har heller ikke sukker i urinen, så det er jo ikke akkurat lett å skjønne noe :-p



Spesialistene i Tromsø sier at svangerskapsdiabetes utvikles VANLIGVIS mellom uke 24 & 28, og at man derfor skal ta denne testen to ganger, siste gang i uke 28
 


Monolit skrev:



Spesialistene i Tromsø sier at svangerskapsdiabetes utvikles VANLIGVIS mellom uke 24 & 28, og at man derfor skal ta denne testen to ganger, siste gang i uke 28


Jeg har da tydeligvis fått det tidligere... Desverre var det ingen som reagerte på resultatene før jeg så andre hadde fått diagnosen på lavere verdier..
Men nå kommer det i alle fall til å skje ting i riktig retning. Selv om det strengt tatt er unødvendig at jeg skal måtte finne ut av sånne ting sjøl.
 
Langtidssukkeret ditt var fint (skal være under 6,1%). Tror at langtidsblodsukkeret gjenspeiler hvordan blodsukkeret ditt har vært de siste 6-8 ukene.
Men er helt enig i at en verdi på 10,1 mmol/L 2 timer etter inntak av sukkervann var høyt. Legen burde ha sett dette, men det er mennesklig å gjøre feil ei gang i blandt. Godt du tok tak i det og fikk ordnet opp :-)
 
Langtidssukkeret mitt har alltid vært strålende. Og ellers også egentlig.
Faren min har diabetes, så det har ofte hendt at jeg har fått han til å måle mitt for meg. I tillegg har jeg gjort det ofte hos legen min. Kun fordi pappa har det, ogjeg er redd for å arve det. :-p

Nå er jeg veldig spent på hva de vil si på fødepoliklinisk. Håper ikke det tar lang tid å få time etter henvisninga :-)
 
Langtidssukkeret mitt har alltid vært strålende. Og ellers også egentlig.
Faren min har diabetes, så det har ofte hendt at jeg har fått han til å måle mitt for meg. I tillegg har jeg gjort det ofte hos legen min. Kun fordi pappa har det, ogjeg er redd for å arve det. :-p

Nå er jeg veldig spent på hva de vil si på fødepoliklinisk. Håper ikke det tar lang tid å få time etter henvisninga :-)
 
Det er bra du prøver å passe på litt selv da :-)

Krysser fingrene for at du får en rask og god oppfølging så snart som mulig.
 


Juice skrev:
Det er bra du prøver å passe på litt selv da :-)

Krysser fingrene for at du får en rask og god oppfølging så snart som mulig.



Signerer Gi oss en oppdatering også
 
Henvisningen ble sendt i går, så håper jeg får brev raskt om time til sjekk :-)
Selv om jge nå vet at det blir gjort ting, så er jeg en smule bekymra her.... Men sånn er det vel bare :-p
 
Fikk brev i dag.
På torsdagen skal jeg inn på føden, og blir da undersøkt av jordmor/gynekolog/lege. Får også UL da.
Og så skal jeg ta en masse blodprøver utover dagen, i tillegg til opplæring i kosthold og måling av blodsukker.
Så da blir det en laaaang dag på sjukehuset, noe jeg absolutt ikke ser fram til. Det er jo så kjedelig å bare gå der inne mens man venter på at ting skal skje :-p

Så får jeg heller komme med en oppdatering etter å ha vært der også. :-)
 
Så sitter jeg her da.. Bare venter på at tiden skal gå så jeg kan hoppe på bussen.
I tillegg har jeg smerter av en annen verden pga bekkenløsninga, så blir til at jeg må ta taxi den siste lille biten. Helt unødvendig egentlig, men skal jeg klare en hel dag på sjukehuset så må jeg bare.

Det skal uansett bli godt å komme hjem igjen.
Også får jeg jo se den lille i dag også visstnok :-D Så det skal vel holde meg gående noen timer bare det ;-)
Selv om det ikke blir prioritert, så skal jeg spørre om kjønnet. Fikk jo ikke bekrefta det sist gang, men kanskje den lille vil vise oss i dag :-)
 


Juice skrev:
Det er bra du prøver å passe på litt selv da :-)

Krysser fingrene for at du får en rask og god oppfølging så snart som mulig.


 
Endelig hjemme etter lang dag på sjukehuset...

Blodprøver er tatt, men aner jo ikke hva de sier.. Skal tilbake om 2 uker igjen, så får vel vite det da.
Fått veiledning ang kosthold og måling av blodsukker. Fått apparat til å måle med.. Alt ser i grunn fint ut, så en kan jo lure på hvorfor jeg må stresse veldig med det her.. Men det er jo bedre å være på den sikre siden :-D

UL hadde jeg også, den lille vokste normalt, og så ut til  å trives veldig ;-) Hadde planta rompa godt nedi bekkenet, så fikk ikke sett kjønn denne gangen heller. Så da må vi vel bare vente da :-p

Nå ser det ut til at jeg skal på kontroll annahver uke på sjukehuset, så der blir det mye stress gitt...
 
Back
Topp