Forvirret..

HappyFace90

Betatt av forumet
Hei!
Jeg er gravid for første gang og er mildt sagt litt forvirret med hvor langt jeg er på veg.
Siste periode med mensen var 22-26 juni.
Hadde positiv eggløsningstest 4 Juli og tror da at spiren ble laget da.
Var på ultralyd 5. august, for å bekrefte/avkrefte om det var svangerskap utenfor livmoren, noe det ikke var heldigvis :) :) Da sier han fyren at jeg var 4+0. Og da betyr det at jeg er 8+4 i dag. Men ingen av mine gravidapper er enig i det her. Hehe..
Jeg bare lurer på om jeg kan være lenger på veg enn det han sa. Eller kanskje det bare er ønsketenkning.
Skal på tidlig ultralyd 25.september, men det er jo så lenge til :P

Hva tror dere?

Vanskelig å si.
Jeg ville tatt utgangspunkt i det som han på UL sa, og heller blitt positivt overrasket om du er 2 uker lenger på vei :)

Hvis du hadde eggløsning da skulle du vært ca 10-11 uker og termin i mars. Hvis han sier at du er 4 uker er det bare 2 uker siden du ble gravid. Hvis han målte 4 uker så er du sikkert det. For var mye å måle feil fra 11 uker til 4 uker etter det du har skreve om siste mens og eggløsning.

Hvis du hadde eggløsning da skulle du vært ca 10-11 uker og termin i mars. Hvis han sier at du er 4 uker er det bare 2 uker siden du ble gravid. Hvis han målte 4 uker så er du sikkert det. For var mye å måle feil fra 11 uker til 4 uker etter det du har skreve om siste mens og eggløsning.

Ja, for det var det jeg hadde regnet ut selv før han begynte å snakke om 4 uker.
Da kan ikke det være riktig, for samboeren min reiste på jobb 14 juli og har selvfølgelig ikke hatt sex etter det og mellom 5 august.

Men hvis du legger inn dato for eggløsning i appen, hvilken termin får du da?

Man forholder seg til el/menstermin helt til oul ;)

Men hvis du legger inn dato for eggløsning i appen, hvilken termin får du da?

Man forholder seg til el/menstermin helt til oul ;)

Hvis jeg legger inn siste mens får jeg 31 mars som termin, og når jeg legger inn eggløsning får jeg 29 mars som termin :)

Ja, det var det jeg også trodde, så ble veldig forvirret når han kom med andre uker enn det jeg allerede hadde i hodet :P

Om du går ut fra at det han sa var riktig så er forklaringen på det at du hadde EL senere enn du trodde (positiv EL test garanterer ikke EL). Eller at du har hatt en kjemisk abort og blitt gravid igjen med en gang. I uke 4 ser du ikke noe hjerteaktivitet, mens hadde det stemt med mens termin skulle du sett et foster og hjerteaktivitet. Så du noe under ul?

Om du går ut fra at det han sa var riktig så er forklaringen på det at du hadde EL senere enn du trodde (positiv EL test garanterer ikke EL). Eller at du har hatt en kjemisk abort og blitt gravid igjen med en gang. I uke 4 ser du ikke noe hjerteaktivitet, mens hadde det stemt med mens termin skulle du sett et foster og hjerteaktivitet. Så du noe under ul?

Har ikke hatt blødning så tviler på at jeg har hatt en abort.
Såg ingenting da nei. De bare sa at det såg helt normalt ut til å være begynnelsen på et svangerskap.

Vær også klar over at fosteret vokser veldig ujevnt i begynnelsen, så hvis det var basert på en innvendig undersøkelse at de sa 4+0 kan det være vanskelig å si helt konkret. De satte meg tilbake 8 dager på første ul og ytterligere en dag til nå sist ul på fredag. Det er ikke før litt senere at de kan si helt konkret termin, men selv da er det babyen som bestemmer når den er klar for å komme og ikke noe annet ;)

Har ikke hatt blødning så tviler på at jeg har hatt en abort.
Såg ingenting da nei. De bare sa at det såg helt normalt ut til å være begynnelsen på et svangerskap.
Da har du nok av en eller annen grunn hatt EL mye senere enn normalt. Eneste logiske forklaringen om du er over 4 uker mindre på vei enn du trodde.

Vi har veldig like datoer, jeg hadde første dag i siste mens 25. sept og da er termin ca 3/4. april. Er 10+4 i dag. Tror jeg ville holdt på den tanken inntil OUL :-) en liten millimeter feil mål på et bittelite embryo/ foster, får raskt utslag :-)

Vi har veldig like datoer, jeg hadde første dag i siste mens 25. sept og da er termin ca 3/4. april. Er 10+4 i dag. Tror jeg ville holdt på den tanken inntil OUL :-) en liten millimeter feil mål på et bittelite embryo/ foster, får raskt utslag :-)
Ikke så mange millimeter å måle feil når fosteret er så lite og det er en vesenlig forskjell siden hjertet begynner å slå i uke 5-6. Hadde det vært meg hadde jeg nok bestilt en ny UL hos noen andre for å være sikker. Eventuelt bedt fastlegen måle hcg verdiene først for å se hva de sier.

Ikke så mange millimeter å måle feil når fosteret er så lite og det er en vesenlig forskjell siden hjertet begynner å slå i uke 5-6. Hadde det vært meg hadde jeg nok bestilt en ny UL hos noen andre for å være sikker. Eventuelt bedt fastlegen måle hcg verdiene først for å se hva de sier.

Mine målinger var helt fine.
Men blir fryktelig usikker med tanke på hvor negative dine kommentarer er. Jeg kan ikke drive å fly til legen i hytt og pine. Når jeg har fått beskjed om at alt er normalt og jeg ikke har blødd en eneste dråpe eller hatt vondt så venter jeg til tidlig ultralyd også får jeg nok vite litt mer svar der. Tror ikke du er noen fasit på det her.

Mine målinger var helt fine.
Men blir fryktelig usikker med tanke på hvor negative dine kommentarer er. Jeg kan ikke drive å fly til legen i hytt og pine. Når jeg har fått beskjed om at alt er normalt og jeg ikke har blødd en eneste dråpe eller hatt vondt så venter jeg til tidlig ultralyd også får jeg nok vite litt mer svar der. Tror ikke du er noen fasit på det her.
Overhode ikke meningen å få deg usikker. Det var bare et forslag for å få avklart hvor langt du faktisk er på vei. Siden du ifølge legen er like langt på vei som meg, og jeg har unnfangelse i begynnelsen av august så blir det 4 uker forskjell fra mens termin til ul termin ut fra datoene du nevner. Derfor regnet jeg grovt 4 uker. Dette er såpass mye at det hadde fått meg til å ta en ekstra sjekk. Men det har jo ingenting å si egentlig og du skal jo på ny ul om noen uker uansett. Det var bare et forslag så du ikke skulle være forvirret i forhold til lengde på svangerskapet :-)

Last edited:
Overhode ikke meningen å få deg usikker. Det var bare et forslag for å få avklart hvor langt du faktisk er på vei. Siden du ifølge legen er like langt på vei som meg, og jeg har unnfangelse i begynnelsen av august så blir det 4 uker forskjell fra mens termin til ul termin ut fra datoene du nevner. Derfor regnet jeg grovt 4 uker. Dette er såpass mye at det hadde fått meg til å ta en ekstra sjekk. Men det har jo ingenting å si egentlig og du skal jo på ny ul om noen uker uansett. Det var bare et forslag så du ikke skulle være forvirret i forhold til lengde på svangerskapet :-)

Har UL fredag om 14 dager, klarer nok å vente til den tid :)
Bare kjedelig og ikke vite.

Jeg ble satt frem 14 dager så nå har jeg termin i mars istedenfor :D
Herlig å se lille marsboeren vår med bankende hjerte

Back
Topp