Forvirret ang. termindato...

frøken!

Betatt av forumet
Jeg hadde første dag av siste mens 15. august. Syklus på 24 dager. Ut i fra utregning her på babyverdens terminkalkulator skal jeg ha termin 23. mai. Legen min mente jeg hadde 24. mai, og jordmor 25. mai. (Regner med at legen min beregnet svangerskapet til å være 40+2 og jordmor 40+3.) De tok ikke høyde for sykluslengde noen av dem. Dere som har vært på kontroll: La jordmoren/legen deres inn sykluslengden din i beregningen?

Lurer på hvorfor er d så mange forskjellige måter å regne ut dette på. Gleder meg til ordinær utralyd etter hvert - skal bli spennende å se hvilken dato som er mest "riktig." :)

Samtidig sa jordmor i dag at jeg er 7+5, og babyverden (med utgangspunkt i samme termindato som jordmor oppga), mener jeg er 7+4. Jaja:)

Vet at det opereres med flere terminberegninger...siden det bare er snakk om et par dager forskjell, så er det jo ikke så viktig. Bare velg jordmor el legen sin og forhold deg til det frem til ord ul. Må jo beregne et par dagers slingring uansett.

Synes bare det er så rart at det er så "mange" ulike måter å regne ut termin på, og at det ikke er en enighet om hvilken metode som skal brukes... Jeg vet at det bare er et par dagers forskjell, men kan ikke hjelpe for at jeg blir litt "oppgitt" likevel over tre forskjellige datoer ;)

Babyverden beregner utfra 40+2 og jordmor fra 40+3. Jeg følger jordmor sin beregning og ligger da en dag foran babyverden sin beregning.

Det jeg tenkte. Er vel det legen min også gjør. Men på de fleste terminkalkulatorene, også på f.eks jordmorsiri.no, tar de også hensyn til sykluslengde ved beregning. Jeg har kortere syklus, 24 dager, og ender da opp med et par dager tidligere termin enn jordmoren min sin. Er det flere her som har vært på kontroll ennå og fått termindato? Tok jordmor hensyn til sykluslengden din ved beregning?

Var hos lege idag, og han satte termin til 2. mai, mens jeg sjøl har kommet fram til 6. mai (40+2 på begge). Han har tatt utgangspunkt i 28 dagers syklus, men det har jeg ikke hatt på lenge. Har liggi rett over 30 og variert endel, denne gangen er jeg nesten sikker på når eggløsning var, og da hadde det vært 32 dagers syklus. Sa fra at jeg er ganske sikker, men de regner visst bare ut fra ei sånn skive og tar bare utgangspunkt i første dag siste mens og 28 dagers syklus, fordi de færreste vet når eggløsning er. Og så er det ikke av stor betydning, fordi det er UL-målinger som fastsetter endelig antatt termindato uansett. Jeg har valgt å gå ut fra mine egne beregninger her, fordi de uansett er mer riktige enn legens. Hvis jeg er lenger på vei er det maks 2 dager.

Maje-Mor skrev:
Var hos lege idag, og han satte termin til 2. mai, mens jeg sjøl har kommet fram til 6. mai (40+2 på begge). Han har tatt utgangspunkt i 28 dagers syklus, men det har jeg ikke hatt på lenge. Har liggi rett over 30 og variert endel, denne gangen er jeg nesten sikker på når eggløsning var, og da hadde det vært 32 dagers syklus. Sa fra at jeg er ganske sikker, men de regner visst bare ut fra ei sånn skive og tar bare utgangspunkt i første dag siste mens og 28 dagers syklus, fordi de færreste vet når eggløsning er. Og så er det ikke av stor betydning, fordi det er UL-målinger som fastsetter endelig antatt termindato uansett. Jeg har valgt å gå ut fra mine egne beregninger her, fordi de uansett er mer riktige enn legens. Hvis jeg er lenger på vei er det maks 2 dager.

Ja, da er vi i samme båt, ser jeg, Maje-Mor. :) Jeg har nemlig også mest troen på min egen beregning, i og med at jeg vet sykluslengde og ca tid for eggløsning. Blir spennende å se på UL;)

Lurer på en litt annen ting, hva hvis man er usikker selv*?  Jeg har hatt veldig u stabile mens perioder da jeg har gått på p stav, har kun hatt en mens etter dette og nå er jeg gravid har regnet ut fra siste mens at jeg er 12 uker på vei men usikker på om jeg kan stole på det siden det har vørt så ustabilt?

Regner med du ikke har vært på kontroll ennå? Om du er veldig usikker, og det kan være snakk om flere ukers usikkerhet, kan du sikkert blir henvist til en tidlig ultralyd for å få klarhet i dette.

replay skrev:
Lurer på en litt annen ting, hva hvis man er usikker selv*?  Jeg har hatt veldig u stabile mens perioder da jeg har gått på p stav, har kun hatt en mens etter dette og nå er jeg gravid har regnet ut fra siste mens at jeg er 12 uker på vei men usikker på om jeg kan stole på det siden det har vørt så ustabilt?

Regner med du ikke har vært på kontroll ennå? Om det kan være snakk om flere ukers usikkerhet, blir du sikkert henvist til en tidlig ultralyd etter første kontroll for å få klarhet i dette.

har ikke fått vært på kontroll enda nei er etter utregning fra siste mens enten 11 + 4 eller 12 +4 uker på vei... Men så har goså mens vært uregelmessig så vet ikke om jeg kan gå ut i fra den? Synteas di fleste sier at det er vanskelig å få tidlig ul selv om  man er usikker? Har liksom lyst å vite hvor lansgt jeg er på vei :/

Synes jeg har lest et sted at hvis det kan være snakk om 3-4 ukers usikkerhet, kan man få tidlig ultralyd. Skjønner veldig godt at du har lyst til å få vite hvor langt du egentlig er på vei! Snakk med jordmor/lege om det... Lykke til :)

Takk har såvidt fått en time hos jordmor i morgen og har legetime til uka igjenn så får se åssen det går da, med mindre jeg får litt bra lønning så jeg kan få dratt på priv ul. Men det har blitt dyrt :/

her er jeg ikke sikker, men etter utregning fra en positiv EL test og gtest som viste 3+ har jeg havnet på at jeg varf 6+0 når jeg testa. Ut ifra første dag i siste mens ville jeg vært 6+2, men hadde en postitiv EL test igjen så kunne vært bare 4+0.
Så her er det litt å slingre på, tok opp dette med legen når jeg var der sist (av andre grunner enn graviditeten) og skal bli henvist til UL når jeg er der på første svangerskapskontroll den 19. okt. Kan vel også nevne at jeg testa positivt i uke 7 sist gang og, men var da bare 4 uker på vei.... så derfor vil vi ha dette på det rene :)

Legen min regner ut i fra 28 dagers syklus. Jeg har ca 35 dager syklus så det blir noen dager forskjell. Ved sist graviditet ble jeg på UL-termin flyttet tilbake på "min"anslåtte termindato. Så denne gangen bryr jeg meg ikke om at legen sier at jeg er en uke lenger. Jeg regner med at min egen dato er riktig!

Ahh endelig fårr vært hos jordmor og har fått høre på hjertelyden til den lille krabaten min :) Så da er det endelig da, og er mest sansynnlig 13 uker på vei  i morgen eller mere som jormora kanskje også trudde men det får vi se på ul:P

Dunja skrev:
Legen min regner ut i fra 28 dagers syklus. Jeg har ca 35 dager syklus så det blir noen dager forskjell. Ved sist graviditet ble jeg på UL-termin flyttet tilbake på "min"anslåtte termindato. Så denne gangen bryr jeg meg ikke om at legen sier at jeg er en uke lenger. Jeg regner med at min egen dato er riktig!

Litt rart de ikke tar hensyn til at man vet sykluslengden sin egentlig. Her tar jeg også utgangspunkt i min egen dato foreløpig ;)

replay skrev:
Ahh endelig fårr vært hos jordmor og har fått høre på hjertelyden til den lille krabaten min :) Så da er det endelig da, og er mest sansynnlig 13 uker på vei  i morgen eller mere som jormora kanskje også trudde men det får vi se på ul:P

Så herlig!! :) Hele 13 uker på vei også - veldig greit å få dét bekreftet da :) Tenk, allerede over de "magiske" 12 ukene...

Ja det var herlig å få det bekreftet :) Og godt å få høre hjertelyden allerede også, da er det bare resten igjenn :P Ta blodprøver å sånn til tirsdagen hos legen så er det bare til å vente på ultralyd time :)

Back
Topp