Forvirret ang grøt...

glamaria

Gift med forumet
Jeg aner ikke hvilken grøt vi skal starte lillemann med[8|]

Jeg blir helt forvirret av alle anbefalningene.
Altså, man skal ikke gi glutenfri grøt siden de skal bli vant til gluten, det utelukker f.eks ris-grøten.
Grøten skal inneholde rikelig med jern og dette utelukker jo stort sett økologisk grøt siden de har lite jern.
Den skal ikke inneholde melk, som igjen utelukker nestle sin risgrøt for de på 4 mnd.
Grøten skal helst ikke ha frukt som banan eller eple i seg siden babyen skal bli vant med en smak av gangen...
Grøten skal kunne gis til barn på 4mnd...

Jeg finner ikke en slik grøt som svarer til alle disse kravene[&o]

sinlac? eller er den kanskje uten gluten den og? ble litt usikker. her er det viktigste at den er uten melk, så da er det sinlac eller økologisk grøt fra holle.

Vi gir havregrøten til Nestlè på formiddagen, den inneholder gluten. De skal visst introduseres for det.
Også får han Hipp sin med banan og fersken på kvelden, den eeeelsker han![:D]

Melken i barnemat er visst spaltet mer pga melkeproteiner, så det skal ikke være noe prob.
Start med en grøt med nøytral smak, og prøv deg frem? [:)]

ORIGINAL: picsi

sinlac? eller er den kanskje uten gluten den og? ble litt usikker. her er det viktigste at den er uten melk, så da er det sinlac eller økologisk grøt fra holle.

Men økologisk grøt inneholder jo for lite jern, og de jeg har sett på er også glutenfri[&o]

tenk at grøt skal være så komplisert[:'(]

Eg vil anta at d ikke e sååå nøye iom at du fullamme (jeg husker rett?). Men ska for all del ikkje påstå någe.
Me har kjøpt havregrøten med ris og hvete. Men d va kun fordi d va den einaste 4mnd grøten di hadde. Gir kun smaksprøve endå.

Hvis du fullammer trenger du ikke å tenke på det med jern før 6mnd[:)]
Jeg bytter på å gi nestlé med banan og hipp med banan og fersken, men hun liker ingen av delene[8D]
Når hun blir 6mnd kommer jeg til å tenke på både jern og gluten, og da er det jo flere grøttyper å velge imellom[:)]

vi bytter litt på havre-ris-hvete grøten fra nestle og risgrøt med banan fra Nestle synes det funker helt fint... og jeg tror ikke vi kan følge alle de rådene til punkt å prikke... som du sier så er det jo ingen grøt som oppfyller alle de kravene fra 4 mnd, blir nok friske, fine barn av de alikevel[:)]

Jeg vil tro de fleste av disse grøttypene er grei for de fleste også får man tenke på om man har eller er disponert for melkeallergi, glutenallergi osv...

Men dette er jo bare noe jeg tror og handler ut fra da

ORIGINAL: glamaria

ORIGINAL: picsi

Men økologisk grøt inneholder jo for lite jern, og de jeg har sett på er også glutenfri[&o]

tenk at grøt skal være så komplisert[:'(]
Malt [:D]

jeg ser ikke problemet jeg... her gir vi nestle eller hipp grøt fra 4 mnd... tror nok minsten får i seg nok av alt uansett! i starten spiser de ofte ikke så mye grøt og får nok nok næringsstoffer gjennom mme eller mm...

siden du fullammer, og barnet ikke er 6 mnd enda. og grøten er kanskje bare smaksprøver? Hva med å starte med økologisk grøt: Hipp eller Holle. Du kan jo variere litt mellom to stykker f.eks. en med gluten og en uten gluten. Dette med gluten synes jeg også er litt forvirrende, er ikke sikker på hva som er det offisielle rådet nå. Men tror det er gradvis introduksjon til gluten helst under rikelig dekke med morsmelk. Velg en grøt uten frukt. er det noen igjen da?[:D]

Jeg fullammer,, men gir en lite posjon nestlé med ris og hvete på eftan :) Den blander jeg ut med frukt mos eller yogurth, for smaken sin skyld :)) Har ikke ork jeg til å passe på alt det greiene der... Grøt til 4 mnder er grøt til 4 mnder...Hadde det vært skadelig hadde de ikke laget det og solgt det mener jeg.. kjør på :)

uten frukt i grøt er jo for å ikke venne de til at det måå være søt smak av grøten. det er jo ikke mer skadelig enn at man venner seg til at alt skal være søtt. Og de selger det jo fordi folk vil ha det, ikke fordi det er det sunneste man kan gi barnet. Det er markedskreftene som råder. Og det er bra de selger det, for er ikke sikkert alle barn liker grøt uten frukt og man vil jo ha i dem grøt og da er det jo lettvint å ha det fiks ferdig blandet. jeg er glad i alternativer, så kan jeg heller velge selv!
hvis man kjøper uten frukt, så kan man jo ha i frukt selv, det er sikkert friskere antioksidanter og vitaminer i det enn det ferdige pulveret. Men det er ikke så lettvint.

Back
Topp