Forventninger til barnehagen

Midnattssol

Forelsket i forumet
Sensommerbarna 2016
Vi har hatt toåringen i barnehage siden august i fjord. Vi kom ikke inn på noen av de vi hadde søkt på og fikk dermed tildelt plass i en barnehage vi har hørt lite om. Vi har ingen barn fra før, så har ingen sammenligningsgrunnlag med andre barnehager, men vi er veldig missfornøyd.

Det vi er mest missfornøyd med er det ustabile personnalet. De skal være tre personal på avdelingen til gutten vår, en pedagogisk leder, en førskolelærer og en assistent. Men helt siden start har pedagogisk leder og assisten vært borte i flere mnd. i slengen. Det leies inn vikarer som så vidt er ferdig med videregående og heller ikke har barn selv. Noe stabilitet i vikarene er det heller ikke, men nye fjes hver mnd. Så er veldig skeptisk til hvor god pedagogisk oppfølging ungene får. Daglig lukter det bæsj på avdelingen når vi henter og ofte er det første vi må gjøre å skifte på poden. I det siste har han slått seg vrang under legging i barnehagen, noe jeg tror skyldes ukjente personel som ikke vet hvordan poden er vannt til å ha det. Og vi som jobbet så hardt i høst med å lære han å sove i stillestående vogn! Nå sovner han på tur hjem (30 minutter kjøring) også er han trøtt og sur resten av dagen og vanskelig å legge på kvelden. Når han er hjemme på dagen sover han rundt 2 timer på formiddagen så han trenger virkelig lurern enda. De er også veldig lite ute i barnehagen. Foreldrekaffe, avslutning, påskefrokost er et ukjent begrep i barnehagen, men får inntrykk av at det er vanlig andre steder og jeg skulle gjerne blitt bedre kjennt med både foreldre, ansatte og barn.

Er dette eksempler på en vanlig barnehage eller har vi grunn for å være missfornøyd?

Hvordan er deres barnehage??

Vi har hatt toåringen i barnehage siden august i fjord. Vi kom ikke inn på noen av de vi hadde søkt på og fikk dermed tildelt plass i en barnehage vi har hørt lite om. Vi har ingen barn fra før, så har ingen sammenligningsgrunnlag med andre barnehager, men vi er veldig missfornøyd.

Det vi er mest missfornøyd med er det ustabile personnalet. De skal være tre personal på avdelingen til gutten vår, en pedagogisk leder, en førskolelærer og en assistent. Men helt siden start har pedagogisk leder og assisten vært borte i flere mnd. i slengen. Det leies inn vikarer som så vidt er ferdig med videregående og heller ikke har barn selv. Noe stabilitet i vikarene er det heller ikke, men nye fjes hver mnd. Så er veldig skeptisk til hvor god pedagogisk oppfølging ungene får. Daglig lukter det bæsj på avdelingen når vi henter og ofte er det første vi må gjøre å skifte på poden. I det siste har han slått seg vrang under legging i barnehagen, noe jeg tror skyldes ukjente personel som ikke vet hvordan poden er vannt til å ha det. Og vi som jobbet så hardt i høst med å lære han å sove i stillestående vogn! Nå sovner han på tur hjem (30 minutter kjøring) også er han trøtt og sur resten av dagen og vanskelig å legge på kvelden. Når han er hjemme på dagen sover han rundt 2 timer på formiddagen så han trenger virkelig lurern enda. De er også veldig lite ute i barnehagen. Foreldrekaffe, avslutning, påskefrokost er et ukjent begrep i barnehagen, men får inntrykk av at det er vanlig andre steder og jeg skulle gjerne blitt bedre kjennt med både foreldre, ansatte og barn.

Er dette eksempler på en vanlig barnehage eller har vi grunn for å være missfornøyd?

Er det privat eller kommunal bhg? Har hørt lignende saker om de kommunale bhg. her i området, så vi har vår gutt i privat. Er veldig fornøyd. Får oppdatering når jeg henter han om hva de har gjort den dagen, hvor mye de har vært ute(som er mye siden det er en friluftsbhg) og om det er noe annet som har skjedd. De har vel foreldrekaffe 4 ganger i året + jule/påske frokost og noen flere foreldre og besteforeldre sammenkomster. Samarbeidet veldig fint med dem da toåringen skulle slutte med bleier og da gikk det relativt fort at han ble helt tørr. De har faste vikarer slik at ungene kjenner alle, det er ikke noen nye ansikt der foruten utplasseringselever som er der ett par ganger i året. Ett stort pluss er at halvparten av de som jobber der er mannfolk og ungene elsker dem. I tillegg har guttungen lært å prate mye renere/uttale seg bedre etter at de ble bevisst på at pappaen måtte ha logoped da han var mindre. De synger, rimer og leser mye, noe gutten elsker at vi gjør hjemme også, samtidlig som de leker og lærer.

Er det privat eller kommunal bhg? Har hørt lignende saker om de kommunale bhg. her i området, så vi har vår gutt i privat. Er veldig fornøyd. Får oppdatering når jeg henter han om hva de har gjort den dagen, hvor mye de har vært ute(som er mye siden det er en friluftsbhg) og om det er noe annet som har skjedd. De har vel foreldrekaffe 4 ganger i året + jule/påske frokost og noen flere foreldre og besteforeldre sammenkomster. Samarbeidet veldig fint med dem da toåringen skulle slutte med bleier og da gikk det relativt fort at han ble helt tørr. De har faste vikarer slik at ungene kjenner alle, det er ikke noen nye ansikt der foruten utplasseringselever som er der ett par ganger i året. Ett stort pluss er at halvparten av de som jobber der er mannfolk og ungene elsker dem.

Høres ut som en markan forskjell ja :confused: det er en kommunal barnehage. Vi søkte han inn i to privat friluftsbarnehager og en musikk/gårdbarnehage, men de er selvsagt veldig populære.

Vi har lenge tenkt på om vi skal søke om overflytting, mem er jo synd å ta han ut av barnehagen når han er blitt kjennt og glad i barna der. Neste unge skal i allefall ikke inn der uannsett hvor mye merarbeid det blir for oss.

Det er en barnehage vegg i vegg med vår barnehage og der ser jeg de er ute hver dag jeg henter poden. Har ogsp hørt at de er mer stabil der, så kanskje vi prøver å få nestemann inn der så blir det ikke så kjempetungvindt.

Må si jeg ikke synes det høres helt bra ut.
Har jo selv bare erfaring fra barnehagen guttungen går i, og der er der helt annerledes.

Ved sykdom har de faste vikarer, men på våres avdeling har det ikke hvert behov for det siden han begynte i høst. De har 1 1/2 ped.leder, en førskolelærer, en assistent og en lærling. (Ene ped.lederen er 50/50 på to avdelinger)

De er mye ute. Prioriterer å være mye ute når det er bra vær, og tar mer den pedagogiske delen når det er dårlig vær.

Soving er så individuelt og alle som sover sover når det passer dem og så mye de trenger/foreldrene sier.

Avslutninger og foreldrekaffe ++ er helt vanlig her og er opptil flere ganger i året.

Vi får alltid en oppsummering av dagen og hvordan vårens gutt har hatt det når vi henter.

Veldig fornøyd med barnehagen våres, er privat barnehage.

Skjønner godt st gutten din reagerer på barnehagen, synes ikke det hører bra ut.

Må si jeg ikke synes det høres helt bra ut.
Har jo selv bare erfaring fra barnehagen guttungen går i, og der er der helt annerledes.

Ved sykdom har de faste vikarer, men på våres avdeling har det ikke hvert behov for det siden han begynte i høst. De har 1 1/2 ped.leder, en førskolelærer, en assistent og en lærling. (Ene ped.lederen er 50/50 på to avdelinger)

De er mye ute. Prioriterer å være mye ute når det er bra vær, og tar mer den pedagogiske delen når det er dårlig vær.

Soving er så individuelt og alle som sover sover når det passer dem og så mye de trenger/foreldrene sier.

Avslutninger og foreldrekaffe ++ er helt vanlig her og er opptil flere ganger i året.

Vi får alltid en oppsummering av dagen og hvordan vårens gutt har hatt det når vi henter.

Veldig fornøyd med barnehagen våres, er privat barnehage.

Skjønner godt st gutten din reagerer på barnehagen, synes ikke det hører bra ut.

:confused: Blir nesten enda mer missfornøyd når jeg hører hvordan det er i andre barnehager :wacky: hvor går grensen for deg i forhold til å skulle søke om overflytting til ny barnehage? Det er jo belastende det også, så vet ikke om det blir værre for poden enn å bli værende.

Har de mye varmmat hos dere? I vår barnehage går det i brødskive, knekkebrød og litt frukt vær dag. Kanskje like greit når det er så ustabilt på avdelingen fra før, at ikke en av ansatte i tillegg skulle gått bort til matlaging. Men i utgangspunktet hadde det jo vært fint med litt varmmat av og til.

:confused: Blir nesten enda mer missfornøyd når jeg hører hvordan det er i andre barnehager :wacky: hvor går grensen for deg i forhold til å skulle søke om overflytting til ny barnehage? Det er jo belastende det også, så vet ikke om det blir værre for poden enn å bli værende.

Har de mye varmmat hos dere? I vår barnehage går det i brødskive, knekkebrød og litt frukt vær dag. Kanskje like greit når det er så ustabilt på avdelingen fra før, at ikke en av ansatte i tillegg skulle gått bort til matlaging. Men i utgangspunktet hadde det jo vært fint med litt varmmat av og til.
Jeg hadde byttet så fort jeg kunne for å være helt ærlig. Barn tilpasser seg godt. Hadde nok hatt en litt lang innkjøring i en eventuelt ny barnehage og snakket med barnehagen om din opplevelser og forventninger.

Varmat hver dag.
De får brød, havregrøt og tilbud om yoghurt til frokost.
Varmat til lunsj. Egen kokk i barnehagen, som har fokus på sunn mat. Mye grønnsaker, fisk og magert kjøtt.
Frukt, hvor de også kan få yoghurt eller knekkebrød.
Yoghurt avtales med foreldrene på forhånd.

Jeg hadde byttet så fort jeg kunne for å være helt ærlig. Barn tilpasser seg godt. Hadde nok hatt en litt lang innkjøring i en eventuelt ny barnehage og snakket med barnehagen om din opplevelser og forventninger.

Varmat hver dag.
De får brød, havregrøt og tilbud om yoghurt til frokost.
Varmat til lunsj. Egen kokk i barnehagen, som har fokus på sunn mat. Mye grønnsaker, fisk og magert kjøtt.
Frukt, hvor de også kan få yoghurt eller knekkebrød.
Yoghurt avtales med foreldrene på forhånd.

:Heartred Tror vi søker oss til deres barnehage!! :p

Jeg tror det er mye bedre for barnet å bytte barnehage nå enn å gå et sted med dårlig og ustabilt personale. Vi har vår 2 åring i en kommunal barnehage og er kjempe fornøyd. Vi har aldri opplevd å måttet skifte bleie selv når vi henter, de er mye ute å leker feks i dag spiste de også lunsj ute, vi får nesten alltid sammendrag av dagen når vi henter og personalet er stabilt. En av pedagogene på avdelingen har både sitt og søsterens barn i barnehagen selv om det ikke er deres nærmeste barnehage.

Vi har varmmat minst en gang i uka, men de får ofte grønnsaker og egg fra en nabogård og da blir det gjerne litt improvisasjon. Det er foreldre aransjemanger minst 4 ganger i året (jul, påske, sommer og FN dagen). Barnehagen er midt på treet stor ca 50 barn fordelt på 3 avdelinger. Alle barna er ute og leker sammen så alle barna kjenner de voksne på tvers av avdelingene.

Guttungen min har i det året han har sovet i barnehagen fått sovne inntil en voksen mens han koser/pjusker med håret hennes. I en periode hadde de en baby som fikk flaske og da lå guttungen min å koste med håret til dette barnet istedenfor. De er kjempe flinke til å se hvert enkelt barn og vet at sønnen min trenger mye kos og nærhet så da får han det, de vet også at han elsker å bokstaver og tall så han får holde på med det.

Så min anbefaling er, bytt barnehage det finnes så utrolig mye bedre der ute.

:Heartred Tror vi søker oss til deres barnehage!! :p
:Heartred Veldig fornøyd med våres hvertfall.
Finnes nok gode barnehager overalt, men ikke alltid så lett når det er populære barnehager som fylles opp fort.
Ville søkt på nytt/søkt overflyttning og lest og besøkt de barnehagene som er aktuelle og stå på venteliste om du ikke får plass. Folk flytter og bytter barnehage, så det er muligheter for en ledig plass.
Tror uansett de fleste barnehager er bedre enn deres

Dette er ikke bra nok!
Barnehagen skal dokumentere det pedagogiske innholdet - om du er usikker på oppfølgingen barnet får så er det for dårlig. Jeg ville helt klart klaget. Hjelper det ikke å klage til daglig leder, så ta det videre til kommunen.

Jeg tror det er mye bedre for barnet å bytte barnehage nå enn å gå et sted med dårlig og ustabilt personale. Vi har vår 2 åring i en kommunal barnehage og er kjempe fornøyd. Vi har aldri opplevd å måttet skifte bleie selv når vi henter, de er mye ute å leker feks i dag spiste de også lunsj ute, vi får nesten alltid sammendrag av dagen når vi henter og personalet er stabilt. En av pedagogene på avdelingen har både sitt og søsterens barn i barnehagen selv om det ikke er deres nærmeste barnehage.

Vi har varmmat minst en gang i uka, men de får ofte grønnsaker og egg fra en nabogård og da blir det gjerne litt improvisasjon. Det er foreldre aransjemanger minst 4 ganger i året (jul, påske, sommer og FN dagen). Barnehagen er midt på treet stor ca 50 barn fordelt på 3 avdelinger. Alle barna er ute og leker sammen så alle barna kjenner de voksne på tvers av avdelingene.

Guttungen min har i det året han har sovet i barnehagen fått sovne inntil en voksen mens han koser/pjusker med håret hennes. I en periode hadde de en baby som fikk flaske og da lå guttungen min å koste med håret til dette barnet istedenfor. De er kjempe flinke til å se hvert enkelt barn og vet at sønnen min trenger mye kos og nærhet så da får han det, de vet også at han elsker å bokstaver og tall så han får holde på med det.

Så min anbefaling er, bytt barnehage det finnes så utrolig mye bedre der ute.

Så flotte barnehager dere har :Heartred ja blir bare mer og mer overbevist om overflytting.

Noen som vet om man må søke innefor den ordinære barnehagefristen (som vell er utgått nå), eller kan man legge inn søknad om overflytting når som helst i løpe av året?

Tror jeg må ta meg en rundt på besøk hos de forskjellige. Tror ikke jeg tørr håpe på en av de private barnehagene, da de er veldig populære og vi som ikke bor i nærheten havner jo bakers på lista. Vil søke til en bra barnehage der det er gode sjanser for overflytting så raskt som mulig.

Dette er ikke bra nok!
Barnehagen skal dokumentere det pedagogiske innholdet - om du er usikker på oppfølgingen barnet får så er det for dårlig. Jeg ville helt klart klaget. Hjelper det ikke å klage til daglig leder, så ta det videre til kommunen.

Ja skjønner nå at vi tydeligvis har grunn til å være missfornøyd. Skal be om møte, men har ikke så store forventinger. Er sikkert tungt å gjøre så mange endringer når de kun har en av de faste til stede om dagene :confused:

Dette er ikke bra nok!
Det er ikke bra nok, men dessverre er det virkeligheten i altfor mange barnehager.
Økonomien og kravene til ledelsen suger, og det samme gjør lønningene til personalet, som i de fleste tilfeller er overarbeidet, og i mange tilfeller blir utbrente..
Både barna og de ansatte lider under forholdene vi har i dag.
Jeg fungerte f.eks som førskolelærer i flere måneder da jeg jobbet i bhg, uten å være utdannet for det.
Det var meg, eller ingen, så da gjorde jeg jobben til en førskolelærer, med lønnen til en assistent.

Det er ikke bra nok, men dessverre er det virkeligheten i altfor mange barnehager.
Økonomien og kravene til ledelsen suger, og det samme gjør lønningene til personalet, som i de fleste tilfeller er overarbeidet, og i mange tilfeller blir utbrente..
Jeg fungerte f.eks som førskolelærer i flere måneder da jeg jobbet i bhg, uten å være utdannet for det.
Det var meg, eller ingen, så da gjorde jeg jobben til en førskolelærer, med lønnen til en assistent.

Off sier jeg bare :sour:

Jeg vet det. Derfor er det viktig å klage og ikke bare godta. Si tydelig i fra at det er uakseptabelt og legg press på forbedringer.

Jeg vet det. Derfor er det viktig å klage og ikke bare godta. Si tydelig i fra at det er uakseptabelt og legg press på forbedringer.
Helt enig, men det må gjøres på "nasjonalt" nivå også, og vilkårene må bedres for alle ansatte, ikke bare de faglærte.
Jeg klagde der jeg jobbet, og fikk beskjed om at jeg ikke hadde noe å klage på, siden jeg "bare" var assistent.
Nå til høsten skal jeg mest sannsynlig studere for å blir barnehagelærer, og jeg håper jeg har litt mer baller enn jeg hadde da jeg var yngre, og tør å si ifra når forholdene er uholdbare, om jeg så må slenge papiret mitt i bordet, noe jeg hater..

Barnehagene slipper unna med altfor mye..
Det finnes f.eks egne vikarselskaper som kun leier ut vikarer til barnehager, noe som sikrer kvaliteten på vikarene som brukes.
Det er dog litt dyrere enn å leie inn "mora til Lucas på småbarn, som bare går hjemme allikevel," og derfor gjør mange barnehager heller det..

I barnehagen der samboeren jobber, er det veldig strenge på å følge regler, og tar hensyn til både barna og de ansatte, og de har et rekordlavt sykefravær blant de ansatte.
Det er det mange barnehager ikke forstår; at det lønner seg å ivareta de ansatte, både faglærte og ufaglærte.

Back
Topp