Fortvilet:(

Anna•

Gift med forumet
Tilgangsansvarlig
Mailykke <3
VIP
Himmelbarn
Marsboerne2017
Hei,

Jeg legger inn min situasjon her, i håp om at noen kan lovverket litt bedre enn meg, og kanskje kan hjelpe meg til hva jeg gjør videre. Jeg er fullstendig rådvill og knust.

Jeg er nettop ferdig i permisjonen min.

Mot slutten av permisjonen min, fikk jeg et ganske raust jobbtilbud fra et annet firma som jeg skal innrømme fristet meg. Men jeg har alltid vært av den typen "man vet bare hva man har, ikke hva man får", og kastet meg ikke over tilbudet med en gang. Jeg sa tydelig ifra at jeg måtte ha et par mnd betenkningstid.

Jeg kommer fra en ganske ålreit jobb, hvor jeg har vært ansatt i 7 år - og som jeg gar trivdes veldig godt i. Dessverre er det ikke store sjanser for å bygge seg videre opp, men jeg har hatt en såpass god avtale og gode betingelser at det måtte mye til for å få meg til å si opp for så å begynne et nytt sted.
Etter lange forhandlinger over det nye jobbtilbudet,og mange samtaler med samboeren min valgte jeg til slutt å takke ja. Karrieremessig var dette ti steg opp, bedre betingelser og enda bedre lønn samt en frihet som var gull verdt ifht barnet vårt.

Før permisjonen var endt, sa jeg opp min gamle stilling- med tungt hjerte.
Jeg gledet meg over det nye og spennende jeg hadde i vente.

Samme uken som jeg skal starte får jeg beskjed om at firmaet ønsker å selge seg ut og avvikle !!!
Jeg står nå igjen på bar bakke, uten jobb, uten inntekt, og fullstendig utmattet av fortvilelse.
Jeg føler meg utrolig dum og liten.

Hva gjør jeg nå videre?
Hva har man krav på i en slik situasjon?

Håper noen vil ta seg tid til å svare. Det betyr mye for meg!
På forhånd takk, og takk for at du tok deg tid.
 
Min samboer har noe svar:

Nå er jeg ingen ekspert på emnet, men noe kan jeg om arbeidsmiljøloven o.l.
Det du har krav på er selvfølgelig arbeidsledighetstrygd fra NAV utregnet fra din tidligere inntekt. Viktig å levere den søknaden raskt, så har du det i bakhånd om noe ikke annet dukker opp.

Så har du vel muligens krav på lønn i oppsigelsestid avhengig av om du rakk å skrive kontrakt med det nye firmaet eller ikke og hva som evt sto i den.

Så kan du jo selvfølgelig høre med den gamle jobben om de er villige til å ta deg tilbake. Dette har du sikkert vurdert selv

Hilsen Chubchubs samboer
 
Jeg jobbet for firmaet en uke, før jeg fikk beskjeden.

Jeg føler meg helt fortvilet over situasjonen jeg er kommet opp i:(
 
Jeg kan dessverre ikke noe om rettighetene i en slik situasjon, men håper virkelig det ordner seg for deg, skjønner det må være helt grusomt for deg akkurat nå!!
 
Hei Anna1984,

Dette var veldig synd å høre :(:(:(
Fra når er det de skal avvikle? Har de ikke informert deg om hva dette innebærer? Du må jo få lønn en periode (oppsigelsestid)? Er det eventuelt en tillitsvalgt du kan snakke med for å få info?

Skjønner at du er fortvilet. Du hadde gledet deg sååå mye, også får du DET slaget i trynet i det du begynner. Det er alltid kjipt med usikkerhet, og du virker som en jente som liker å ha stålkontroll, noe som ikke gjør det noe lettere.

Er det aktuelt å prøve å få den gamle jobben tilbake? Det tror jeg ikke jeg ville ha prøvd på. Har man sluttet så har man sluttet ville jeg ha tenkt, men det er meg da :)

En ting er sikkert, du får ikke gjort noe med denne jobben (bortsett fra å kreve den lønnen du har krav på i henhold til arbeidsavtalen). Du må bare prøve å se fremover, så dukker det garantert opp noe annet. Du virker som en veldig oppegående jente, så du må tenke positivt, så kommer det til å ordne seg for deg :Heartred Kanskje kan dette også gi deg mulighet til å være mer sammen med jenta di i en periode?

Når ting virker håpløst, så hjelper det ofte å sette det i litt perspektiv og tenke på alt det positive du har rundt deg. Jeg har virkelig troen på at dette kommer til å ordne seg for deg om ikke lenge. Kanskje finner du deg til og med en enda bedre jobb ;)

Jeg vet ikke om dette var til så mye hjelp, men vil iallefall si at jeg føler med deg. Jeg har ikke vært her inne på lenge, og det var jo ikke noe hyggelig å komme tilbake og se at du var fortvilet. Du som alltid sprer så mye glede her inne.

Stor klem
 
Åå nei så leit.... Det er jo ikke noe kjekt i det hele tatt...

Kan ikke så mye om lover og regler i en sånn situasjon. Men håper alt ordner seg for deg!!

Stor klem
 
Det Adele sa.
Du har rett på lønn i oppsigelsestiden i forhold til kontrakten og dens varighet. Så håper jeg, om det er aktuelt for deg, at gamle jobben kan ta deg tilbake :)
Lykke til iallfall, håper og tror det vil gå bra dette her :)
 
Å nei å nei :( Har ingen gode råd dessverre, men håper alt ordner seg for deg snuppa♡
 
Så utrolig leit! Tror det meste av rettigheter allerede er skrevet. Hvis du er medlem av en organisasjon/forbund så har noen en forsikringsutbetaling eller en sluttpakke på x-antall kroner ved slike tilfeller (noen som fikk dette da vi måtte avvikle bedriften.)

Å gå tilbake til gamlefirmaet vet jeg ikke om jeg ville gjort, med mindre du har veldig gode, solide kontakter der.

Du nevner at deler av firmaet er solgt ut, er disse bedriftene noe å kontakte?

Ønsker deg masse lykke til, dette var en forferdelig lei knipe å havne i ❤️ Klem
 
Tusen takk til dere som tok dere tid til å lese og svare på innlegget mitt.
Det betyr mye for meg.

Heldigvis ser det ut som om alt ordner seg, og det er lys i enden av tunellen.

Hadde aldri sett for meg at jeg skulle havne i en slik situasjon. Nå må jeg bare takle det på best mulig måte.

Å gå "tilbake" til gamlejobben er ikke et tema. Jeg er av den typen som ikke liker å se meg tilbake, og rote i det som engang var.
Er man ferdig så er man ferdig.
Uansett, min stilling er besatt og jeg tror ikke de ønsker å se seg tilbake. Slaget er tapt for begge parter.

Nå må jeg se fremover og håpe noe spennende vil komme over meg:)
 
Last edited:
Hei Anna1984,

Dette var veldig synd å høre :(:(:(
Fra når er det de skal avvikle? Har de ikke informert deg om hva dette innebærer? Du må jo få lønn en periode (oppsigelsestid)? Er det eventuelt en tillitsvalgt du kan snakke med for å få info?

Skjønner at du er fortvilet. Du hadde gledet deg sååå mye, også får du DET slaget i trynet i det du begynner. Det er alltid kjipt med usikkerhet, og du virker som en jente som liker å ha stålkontroll, noe som ikke gjør det noe lettere.

Er det aktuelt å prøve å få den gamle jobben tilbake? Det tror jeg ikke jeg ville ha prøvd på. Har man sluttet så har man sluttet ville jeg ha tenkt, men det er meg da :)

En ting er sikkert, du får ikke gjort noe med denne jobben (bortsett fra å kreve den lønnen du har krav på i henhold til arbeidsavtalen). Du må bare prøve å se fremover, så dukker det garantert opp noe annet. Du virker som en veldig oppegående jente, så du må tenke positivt, så kommer det til å ordne seg for deg :Heartred Kanskje kan dette også gi deg mulighet til å være mer sammen med jenta di i en periode?

Når ting virker håpløst, så hjelper det ofte å sette det i litt perspektiv og tenke på alt det positive du har rundt deg. Jeg har virkelig troen på at dette kommer til å ordne seg for deg om ikke lenge. Kanskje finner du deg til og med en enda bedre jobb ;)

Jeg vet ikke om dette var til så mye hjelp, men vil iallefall si at jeg føler med deg. Jeg har ikke vært her inne på lenge, og det var jo ikke noe hyggelig å komme tilbake og se at du var fortvilet. Du som alltid sprer så mye glede her inne.

Stor klem
Kjære fine Adele❤️

Jeg ble så rørt av innlegget ditt, at jeg leste det opp høyt i familiemiddag denne uken.

Du skal vite at jeg setter veldig stor pris på hvert ord. Takk for at du er den du er, en storhjertet og tvers igjennom god person.

Klem
 
Back
Topp