Fortvilet

Anna•

Gift med forumet
Tilgangsansvarlig
Mailykke <3
VIP
Himmelbarn
Marsboerne2017
Hei,

Jeg legger inn min situasjon her, i håp om at noen kan lovverket litt bedre enn meg, og kanskje kan hjelpe meg til hva jeg gjør videre. Jeg er fullstendig rådvill og knust.

Jeg er nettop ferdig i permisjonen min.

Mot slutten av permisjonen min, fikk jeg et ganske raust jobbtilbud fra et annet firma som jeg skal innrømme fristet meg. Men jeg har alltid vært av den typen "man vet bare hva man har, ikke hva man får", og kastet meg ikke over tilbudet med en gang. Jeg sa tydelig ifra at jeg måtte ha et par mnd betenkningstid.

Jeg kommer fra en ganske ålreit jobb, hvor jeg har vært ansatt i 7 år - og som jeg gar trivdes veldig godt i. Dessverre er det ikke store sjanser for å bygge seg videre opp, men jeg har hatt en såpass god avtale og gode betingelser at det måtte mye til for å få meg til å si opp for så å begynne et nytt sted.
Etter lange forhandlinger over det nye jobbtilbudet,og mange samtaler med samboeren min valgte jeg til slutt å takke ja. Karrieremessig var dette ti steg opp, bedre betingelser og enda bedre lønn samt en frihet som var gull verdt ifht barnet vårt.

Før permisjonen var endt, sa jeg opp min gamle stilling- med tungt hjerte.
Jeg gledet meg over det nye og spennende jeg hadde i vente.

Samme uken som jeg skal starte får jeg beskjed om at firmaet ønsker å selge seg ut og avvikle !!!
Jeg står nå igjen på bar bakke, uten jobb, uten inntekt, og fullstendig utmattet av fortvilelse.
Jeg føler meg utrolig dum og liten.

Hva gjør jeg nå videre?
Hva har man krav på i en slik situasjon?

Håper noen vil ta seg tid til å svare. Det betyr mye for meg!
På forhånd takk, og takk for at du tok deg tid.

Først og fremst ville jeg tatt kontakt med forrige sjef og fortalt om situasjonen og spurt om mulighet for å komme tilbake. Hvis ikke må du nesten melde deg arbeidsledig hos nav, da får du dagpenger så lenge du søker på nye jobber.

Er derfor det aldri er lurt å si opp en stilling med en gang. En har rett på permisjon fra jobb så lenge en har små barn. Jeg er søkende etter ny jobb i permisjon, men har ingen planer om å si opp jobben min før jeg kanskje har jobbet et annet sted i et års tid.

Så kjedelig!! Håper det ordner seg ;)

Har du skrevet kontrakt? Når er det snakk om at firmaet skal selge seg ut? Hvem skal kjøpe, kan du jobbe for de?
Jeg vil tro du har noen rettigheter, men ta kontakt med arbeidstilsynet og fagforeningen om du er organisert. Arbeidstakere her i Norge har ganske mange rettigheter. Finn ut av de før du melder deg som arbeidssøker hos NAV.

Du kan bestandig høre med gamle arbeidsgiver om å få fortsette i gamle stilling, hvis de ikke har nådd å ansette en ny en. Ellers sjekke med nye plassen om de har en plan for ansatte.. Ellers e d å hive sæ på å søke andre steder. Du får sikkert gode referanser fra begge plassene og d høres ut som at du ikke har problemer å finne arbeid siden du ble headhuntet fra den forrige plassen.. D vil si at d går god rykte om dæ som arbeidstaker. Ting ordner sæ nok :)

Huff for en utrolig kjip situasjon :/ Jeg ville ringt fagforbundet og hørt med dem, du kan få råd og veiledning der innenfor ditt yrke uansett om du er medlem eller ikke. Håper det ordner seg <3

Takk for svar.

Jeg startet å jobbe for de i en uke, og fikk plutselig beskjed om dette.

Har man krav på noe når man bare har vært ansatt en uke da?
Huff for en situasjon jeg er kommet opp i:(

Blir helt fra meg...

Takk for svar.

Jeg startet å jobbe for de i en uke, og fikk plutselig beskjed om dette.

Har man krav på noe når man bare har vært ansatt en uke da?
Huff for en situasjon jeg er kommet opp i:(

Blir helt fra meg...
Da foreslår jeg at du enten tar kontakt med arbeidstilsynet eller fagforeningen, de har oversikt over hvilke rettigheter du har som ansatt.
Dersom bedriften kun skifter eier så er de pliktige til å ta deg og de andre ansatte med videre, det er ikke bare å selge og kvitte seg med folk, men om bedriften slutter å eksistere så er reglene annerledes. Det var en tråd her med noen lignende for ikke så lenge siden, der lå det mye god informasjon ang salg eierskifte og hvilke rettigheter de ansatte har. Alle linker hentet fra www.arbeidstilsynet.no
http://www.arbeidstilsynet.no/arbeidervernartikkel.html?tid=89653
http://www.magma.no/virksomhetsoverdragelse-konsekvenser-for-ansatte?tid=213203
https://www.altinn.no/global/starte og drive bedrift/guider/arbeidsgiverguiden.pdf
Her er noe sengelektyre. Skjønner at dette ikke kan være lett. Som sagt viktig å vite hva som er hensikten til bedriften, overdragelse eller avvikling f.eks. Det har en del å si for reglene :)

Takk for masse gode svar.
Dere er gode å ha.

Bedriften skal ikke skifte eier, men avvikle pga lite lønnsomhet.

Å gå tilbake til gamlejobben er ikke et alternativ.

Jeg kommer ikke til å gå til arbeidstilsynet, og er dessverre ikke medlem av et fagforbund.

Har man krav på noe når man kun har vært ansatt 1 uke?
Tenker ifht støtte fra NAV.

Takk for masse gode svar.
Dere er gode å ha.

Bedriften skal ikke skifte eier, men avvikle pga lite lønnsomhet.

Å gå tilbake til gamlejobben er ikke et alternativ.

Jeg kommer ikke til å gå til arbeidstilsynet, og er dessverre ikke medlem av et fagforbund.

Har man krav på noe når man kun har vært ansatt 1 uke?
Tenker ifht støtte fra NAV.
Jeg tenkte ikke at arbeidstilsynet skulle blande seg inn så det fikk negative konsekvenser for deg, tenkte mer at de kunne svare deg på spørsmål ang. dine rettigheter :) man har jo en oppsigelsestid, og den skal vel gjelde uansett årsak for oppsigelse. Dette står vel i arb.miljøloven og den er ufravikelig. Da har du kanskje rett på noe penger også for en periode?
For å få dagpenger så må du ha tjent 1,5 G, og tror det er totalt fra begge arb.givere siden du står totalt uten jobb. Jeg tror ikke de kun ser på hva du har tjent på den nye jobben.
http://www.smartepenger.no/faktabank/jobb/120-jobb/1059-dagpenger

Back
Topp