Fortvilet- Refluks????

Guttogjente0911

Forelsket i forumet
Er det noen som har barn som har hatt refluks? Hvordan opplevde dere dette? Hvilke symptomer hadde barna? Hvilke undersøkelser måtte dere gjennom og var det noe hjelp å få av enten medisiner eller spesielle MME typer? Ble barnet deres bedre? Noen som har prøvd Enfamil MME?

Jeg har dessverre litt efaring på det område ja L

Lillegutt på 2 år gulpet MYE som baby. Han hadde også kolikk og skrek store deler av døgnet. Storesøster som er 2 år endre, smilte da hun var få uker gammel og var verdens blideste unge, mens denne karen var det vanskelig å få øyekontakt med. Når vi fikk det var det bare et sårt blikk- han hadde tydelig vondt stakkars liten.

Han ble (som babyer flest) større, men den såkalte kolikken gav seg ikke slik mine venninner spådde at den skulle gjøre sånn i 3 måneders alder. Han var våken store deler om natten OG dagen, skikkelig overtrøtt grineunge.

Når han var sulten kastet han seg over puppen, slukte i seg alt jeg hadde- og satte deretter i et vræl. Han gulpet jo store deler av melken opp igjen også, og han virket aldri mett.. Jeg skjønte mindre og mindre, helsesøster delte uroen med meg og foreslo til slutt at vi kunne prøve med grøt da han var 3,5 mnd. Morsmelken er jo tynn så jeg tenkte at det kanskje hadde vært lurt om han fikk i seg noe ”tykkere” som kanskje ikke kom ut igjen så fort, så vi prøvde det.

Gutten ble mettere, men gråtingen sluttet på ingen måte. Og den enorme gulpingen utviklet seg til OPPKAST etter at vi begynte med grøt. Ved måltider brekte han seg og kastet opp maten, og på natten herket han opp resten+ slim. Vi byttet mye sengklær i den tiden for å si det sånt!

En annen ting vi alltid reagerte på var at han hadde en underlig kroppslukt. Babyer skal jo lukte godt, men han luktet gammel kloakk! Høres fælt ut men det var det også. Avføringen var helt ekstrem, og jeg som brukte bleiebøtte med førstemann- kastet ut hver eneste bleie etter lillegutt.

Da han var 5 mnd ble vi henvist til sykehuset da det kom frem i en samtale med legen, at vi byttet opptil 4 ganger på sengen hans per natt. Det var IKKE normalt sa hun og sendte oss rett til sykehuset.

Barnelegen mente av det hørtes ut som reflux eller melkeallergi- forhåpentligvis det siste. Vi ble enige om å begynne på nutramigen- morsmelkserstatning uten kumelksprotein. Det som var rart da, var at den fæle kroppslukten av ungen vår forsvant i løse luften kort tid etter at han sluttet med med melken. (morsmelk og morsmelkserstatning+grøten han fikk med melk i) han ble en helt ny unge på mange måter.

Oppkasten gav seg likevel ikke, så da ble neste skritt å sette inn sonde for å måle ph-verdien på oppstøtene hans. Sonden hadde han i et døgn, da han var 7 mnd. Ph-verdiene var litt i grenseland, men det var mer enn nok til å trenge behandling.

Legen satte han på Losec, som gjør maten tykkere når det er i spiserøret-og forhindrer eller minimerer oppstøtene.  Gavison mikstur (fås på apotek, brukes ofte mot halsbrann for gravide) ble prøvd ut men virket ikke litt en gang.

Han fikk også påvist astma, og med losec, flutide, ventoline og nutramigen så ble altså livet vårt sakte men sikkert forandretJ
Fra da av har hatt vært verdens blideste unge, full av ramp og med glimt i øyet. Det er så utrolig herlig når de finner utav det!

Nå er han 2 år og 5 mnd (snart) og bruker ikke reflux-medisin lenger. Gulper svært sjelden! Han sover hele natten og har god matlyst. Vi reagerer fortsatt på avføringen hans. Han svelget slangen (gastroskopi) i april men har ikke påvist søliaki, legen mente på kontroll sist uke at vi burde sette han på glutenfri kost noen uker- kanskje det er løsningen.

Huff håper jeg ikke skremmer deg med for mye negativ energi her, men skriver ned alt fordi det kanskje kan hjelpe deg med å se sammenhengen hvis dere må gå samme vei som oss.

Nå fortalte du jo ikke o situasjonen deres- og om det er gulpingen som er problemet? Er jo mange som har reflux som aldri gulper og kaster opp også.

Fortell gjerne! Og lykke til, håper du finner utav det du lurer på og får de svarene du trenger fra ift dette.   

Takk for svar!! Ditt barn høres kanskje ut som det er mer plaga enn mitt. Foreløpig er det ekstrem gulping i et par timer etter måltid og tydelig ubehag når hun gulper. Ser jo ut som hele måltidet kommer ut, men det ser vel verre ut enn det er. Hun er også veldig urolig, kaver og vifter veldig med armer og bein. Bøyer seg veldig bakover etter måltidet, når hun skal rape/gulpe. Når startet denne lukten på barnet ditt? Kjenner ikke noe sånt her heldigvis! Nå har jeg ikke begynt med grøt enda siden hun såvidt er 2 mnd. Men skal til legen imorra og spørre om Enfamil MME. Den er tynn i flaska, men reagerer med magesyra og tykner i magesekken. Kan brukes ved refluks og gulping. Har dere hørt om den, evt prøvd den?

Håper dere slipper det vi har hatt, slitsomt-selv om det jo finnes myye verre ting og sykdommer i livet da. Bedre enn mye annet-tross alt!
Den lukten hadde han fra han var ganske så liten.. Har ikke skrevet det ned noe sted heller, hadde jo vært koselig å hatt i minnealbumet:Du stinket fra du var x år gammel ;) Rart hva man tenker på i ettertid, hadde neimen ikke vært dumt å hatt alle disse tingene nedskrevet. Du kan jo gjøre det bedre enn meg der du da :)
Jeg mener vi prøvde en boks eller to med den mme som tykner i magen, men han hadde jo fortsatt vondt og jeg husker faktisk ikke effekten av den..Legen sa vi kunne prøve nutramigen like etterpå siden den ikke inneholdt melk og de mistenkte melkeallergi. Har en nabo som brukte den du vurderer, og fungerte veldig bra på ungen dems har jeg forstått:) Lykke til hos legen da. Og fortell gjerne hvordan det gikk!

Oj, hva skjer her nå da?? Har du noe forslag til hvordan jeg kan få profilen min tilbake til normalen og ikke 5 meter lang som den virker nå???? Håper virkelig det er noe som kan hjelpe, er hvertfall verdt å forsøke. Skal gi deg beskjed om hvordan det går hos legen jeg!!

Hvordan gikk det??

begge mine har hatt det. begge hadde pustestansanfall som følge av refluksen, ganske mange av dem også. gulpet blod, gikk ned i vekt, gulpet konstant omtrent. eldste verst "angrepet"! fikk skrevt ut losec mups og enfamil ar MME. moderat effekt! bedre enn ingenting i alle fall:) bare å spørre hvis du lurer på mer:)

Back
Topp