Fortsatt matnekt..

M3rl0t

Elsker forumet
Nå vet jeg snart ikke hav jeg skal gjøre med A altså.. Hittil i dag har han spist 1/2 brødskive, 1 litago youghurt og drukket 250 ml melk.. Middag er et sant helvete, det samme har grøt blitt.. Får i han litt vann og kjeks.. That's it..
Noen andre her som sliter med barn som er vanskelige med maten??

høres ut som min eldste, hun er snart fem, og kan klare seg på det en hel dag.
helt håpløst.

men jeg har tilbydt sidne hun var ett år, den maten vi spiser, og mat til fast måltider.
men hun spiser veldig lite, men er frisk og rask lite syk, og veldig aktiv. hun spsier foressten mye bedre i bhg enn om hun er hjemme.

til by variert mat til faste måltiden, og ha en god tone under måltidene og ikke fokuser så mye på mengen er vår strategi.

men dere må jo finne deres egen:) lykke til

Forstår frustrasjonen veldig!! Har selv hatt småspiste barn!
Det eneste jeg kan si er at dere må ikke stresse med det eller rette stor fokus på det fordi da kan det bli verre.
Anbefaler at han følger deres måltider, frukost-lunsj-middag-kvelds.. gjerne med 4t mellomrom og til faste tider hver dag.
Så små barn har et veldig kraftig innebygd tidsur... og når de innstilles på feks. lunsj kl 11 hver dag... så blir de ofte sultne på det tidspunktet...
Har selv ei som har vært svært småspist hele tiden... hun spiser veldig lite enda /ingenting til frukost og lunsj.. men hun tar det igjen ved middagen og noen ganger kveldsmaten..

Ellers er det faktisk noen triks til å få i de næring... som å blande grøt med yougurt, lage velling, la de tygge selv på en pølse, leke med spaggethi ol.
Noen leger anbefaler faktisk å gi barn rein fløte i en fase der de ikke vil ha mat (bare en periode). Det er noe de fleste barn vil ha.

Her er dagens meny:

Morgenkos: 200 ml melk
Frokost: Halv skive med sunda, 1 stk litago youghurt + melk
Mellommåltid: 1 stk litago youghurt og 1 kornmokjeks
Middag: Halvt middagsglass + vann
Mellommåltid: 2 stk Hippkjeks
Kvelds: 1 skål grøt + vann

Er ikke mye å bli stor av dette her.. Og ikke noe annet enn den halve skiva til frokost og kjeks har gått ned uten videre overtalelse..[&:]

ORIGINAL: M3rl0t

Her er dagens meny:

Er ikke mye å bli stor av dette her.. Og ikke noe annet enn den halve skiva til frokost og kjeks har gått ned uten videre overtalelse..[&:]

Ville kuttet ut alt det søte les pålegg: Sunda og yoghurt, Hipp-kjeks og faktisk melka du gir som morgenkos...

Gi brødskive til frokost m/vann og etterpå kan du gi melk som kos - men da har han iallfall fått i seg et måltid først og kan fylle på med væske[8|]

Ville rett og slett kuttet ut mellommåltid og heller gitt skikkelige måltid når han først fikk mat og la det gå 3-4timer mellom måltidene

ORIGINAL: EmilieOGOskars mamma

Her er dagens meny:

Ville kuttet ut alt det søte les pålegg: Sunda og yoghurt, Hipp-kjeks og faktisk melka du gir som morgenkos...

Gi brødskive til frokost m/vann og etterpå kan du gi melk som kos - men da har han iallfall fått i seg et måltid først og kan fylle på med væske[8|]

Ville rett og slett kuttet ut mellommåltid og heller gitt skikkelige måltid når han først fikk mat og la det gå 3-4timer mellom måltidene

Melka på morgenen er bare vanlig ekstra lett altså.. Ikke mme.. Bruker ikke sunda og slik hver dag altså.. somregel bruker vi kaviar eller leverpostei... Og hippkjeks er heller ikke hverdagskost.. Dette med mellommåltider er det heller ikke så mye å gjøre med, siden han må jo ha i seg noe.. Han spiser kun grøt bra.. Og HATER alt med klumper[:(]

ville heller bare tilbudt han vann mellom måltidene jeg inntil han begynte å spise bra, evt Eple som mellommåltid for det har jeg hørt gir mer matlyst[;)]

Poenget er å gi noe evt mellom måltidene som ikke tar fra han matlysta

ORIGINAL: EmilieOGOskars mamma

ville heller bare tilbudt han vann mellom måltidene jeg inntil han begynte å spise bra, evt Eple som mellommåltid for det har jeg hørt gir mer matlyst[;)]

Poenget er å gi noe evt mellom måltidene som ikke tar fra han matlysta

Jeg er bare redd han ikke skjønner selv at han må spise jeg.. Men han sier vel kanskje ifra[&:]

er ungen frisk da, og våken og glad og harmonisk?

noen barn trenger ikke mye mat, og har han spsit en halv skive til frokost og feks youguhrt, er det ikke for lite i mine øyne, og at han da skal trenge mellom måltid og kjeks. i alle fall ikke om han har fått i seg 200ml mlek i tilegg.

min er faring er at jo mere man stresser med dett jo værre blir det.

server mat 4 ganger om dagen, og hold deg til det og på fast tidspunkt, og sammen med dere, gi han en skive i handa eller la han spise grøt selv osv.. ( og som du selv sier, noe spiser han jo, så da kan han feks ha det du vet han spiser til frokost og kveld,) bland inn kornblaning i youghurten er også et tips.)

sier igjen da, at dette er min erfaring, men også at jeg har hørt mange opplever det samme, og at dette virker.

ORIGINAL: kolibri80

er ungen frisk da, og våken og glad og harmonisk?

noen barn trenger ikke mye mat, og har han spsit en halv skive til frokost og feks youguhrt, er det ikke for lite i mine øyne, og at han da skal trenge mellom måltid og kjeks. i alle fall ikke om han har fått i seg 200ml mlek i tilegg.

min er faring er at jo mere man stresser med dett jo værre blir det.

server mat 4 ganger om dagen, og hold deg til det og på fast tidspunkt, og sammen med dere, gi han en skive i handa eller la han spise grøt selv osv.. ( og som du selv sier, noe spiser han jo, så da kan han feks ha det du vet han spiser til frokost og kveld,) bland inn kornblaning i youghurten er også et tips.)

sier igjen da, at dette er min erfaring, men også at jeg har hørt mange opplever det samme, og at dette virker.

Ja, han er blid og fornøyd.. Er ikke store karen da vel og merke..
Tror kanskje jeg stresser litt mye[&:] Men som regel så er det når jeg skal gi han at det er problemer... Og jeg har jo nesten ikke noe valg nå som sambo er borte.. (er han som pleier å gi han mat)..

Spise selv funker overhodet ikke her, da må vi skure hele kjøkkenet etterpå[:@]

hehe, ja søl blir det, når di spsier selv.  men da kansje han letere vil lære seg og akseptere klumper og annen mat når han kan ta og føle på den og spise selv.
men virker jo som du er inne på problemet da, at han aksepterer bedre når samboern din gir mat.. hehe, di små er snåle, men nå har ingen valg og sulter gjør han nok ikke.

min 5 åring er 15 kg, og min 3 åring 14 og erik på 14 mnd 13 kg. bare sånn at du ser hvor stor forskjell det kan være på barn og mat innad i familier også:) ikke for og sammenligne, men bare det at noen er små og småspiste og andre er litt mere robuste;)

Hehe... NÅ gikk det opp for meg hvem M3rlot er!! [:D][:D] Tenkte her om dagen "hvem er den personen som plutselig kom inn hit??" Men nå vet jeg det Å!! [:D][:D][:D]

Over til problemet ditt:
Har desverre ingen råd for jeg har en som ikke har magamål!!! [&:]

Her er dagens meny:

Hadde prøvd å kutte ut mellommåltidene så matlysten bygger seg skikkelig opp. Ofte er det hyppig spising som saboterer apetitten.. og dersom han spiser hver 4de time så blir det mindre yoghurt og kjeks, og mer grøt/skive og middag.
Men synes ikke han spiser lite jeg altså.. spiser mindre vår jente.

nå er jeg nysgjerrig!Kven er du?? [8D]
JEg syns også at det virker som mere enn nok,har selv 1 småspist jente men etter og ikke gi opp kampen har ting blitt mye bedre,tilby litt mere variert mat som feks toast,havregryn grøt,i stavmikseren med mye av det [:)]

Back
Topp