fortsatt kvalm..

Rimfrost92

Gift med forumet
Septemberlykke 2015
Oktoberlykke 2019
20+5, og fortsatt veldig kvalm.. Er litt sjeldnere kvalm, men når jeg blir kvalm, så er det værre.. hver morgen starter med brekkningen, og i kveld er det så gale at jeg kaster opp om jeg beveger meg.

Har vært til legen, men hun har ikke peiling på hypermesis.. Hun ga meg ikke engang kvalmestillende, hun sa at hun ikke ante hva hun kunne hjelpe meg med..

klarer å spise litt mer enn før, men må ta meg god tid under måltider, bruker glatt en time på ett lite måltid. men spiser jeg mer enn at jeg akuratt blir mett så er jeg kvalm resten av dagen.. :/

Hva gjør dere andre som sliter med kvalme?

Jeg kaster opp hver morgen, og som regel går resten av dagen bra.. mn enkelte dager er jeg kvalm og da prøver jeg å ta det med ro. Kan du ikke prøve å prate med en annen lege evt jordmor? Om det hemmer deg så burde du kanskje fått noe for det? Jobber du?

Jeg starter morgen med et stort glass vann som jeg drikker inne på badet før jeg spyr det opp igjen. Så fort jeg kjenner at jeg må spy igjen så drikker jeg mer vann.

Ellers ligger jeg mye flatt fordi jeg er gørrsliten. Prøver å småspise litt i løpet av dagen og får som regel i meg middag, men hender jeg må legge meg ned etter inntak for å unngå at det kommer opp igjen. De gangene vi har gjort noe mer enn vanlig i form av besøk osv så bruker jeg kvelden på badet..

Tar ikke kvalmestillende.. Er vel egentlig ikke noe som er anbefalt til gravide heller, kun i de tilfellene hvor mors behov er større enn risikoen.

Er 100% sykemeldt og ser vel ingen ende på sykemeldingen før permisjon. Er 19+3 i dag.

Jeg kaster fortsatt opp hver dag (19+1). Men jeg tar tabletter mot kvalmen og sure oppstøt som hjelper noen timer om dagen i alle fall! Prøv å gå til jordmor, kanskje hun har noe kunnskap om hyperemesis? Det skal tas på alvor!

Jeg hadde det samme problemet i mitt forrige svangerskap (nåværende er mye bedre, heldigvis). Jeg kan virkelig skrive under på at svangerskap kan utarte seg svært forskjellig fra gang til gang, og irriterer meg derfor grønn over alle som mener at "svangerksap ikke er en sykdom", og at man er "lat hvis man ikke jobber" osv. De som sier sånn har definitivt ikke vært gravide, eller ikke vært skikkelig dårlige når de har vært det.
Å være kvalm og kaste opp er helt forferdelig, og energien stuper. Jeg har ingen fasit på hva som kan hjelpe deg, men for meg hjalp det veldig å spise jevnlig. Å aldri ha tom magesekk var helt avgjørende for meg. Jeg måtte alltid komme kvalmen i forkant med en brødskive eller noen knekkebrød. Da magen var tom, kasta jeg alltid opp (derav alltid på morgenen også). Det hjalp også betydelig å slappe av, samtidig som det også hjalp å komme seg ut av huset innimellom.
Helt til slutt kan jeg trøste med at kroppen blir helt fin igjen med en gang babyen kommer ut - det er bare å glede seg! :)

Jeg kaster opp hver morgen, og som regel går resten av dagen bra.. mn enkelte dager er jeg kvalm og da prøver jeg å ta det med ro. Kan du ikke prøve å prate med en annen lege evt jordmor? Om det hemmer deg så burde du kanskje fått noe for det? Jobber du?

Har ikke time hos jordmor før 15 mai, har vært til to leger

Jeg jobber ja, ikke sykemeldt fra jobb enda ihvertfall

Back
Topp