Fortolling

Noen som vet hvordan det beregnes hvor mye som skal betales i toll på ting bestilt fra utlandet?

Jeg mottok i dag en gave jeg har bestilt til 75 pund og måtte betale 360 kr for det. Syntes det hørtes så mye ut.

Alt over 200 nok må du betale toll for ja :)

Regnet med å betale toll ja. Er noe ei venninne har sendt fra England. Jeg bare syntes at ca 40% hørtes mye ut.

Det er vel inkludert moms også og evnt gebyr fra posten.

Jeg satte over penger til henne sånn at hun har bestilt varen og sendt den til meg. De jeg ville bestille fra sendte ikke til Norge. Hun har krysset av for gave på sendingen, men har lagt med kvittering på varen inne i pakken.

Hvis hun har sendt den til deg, så skal du vel ikke betale noe for det? :confused:

Jeg satte over penger til henne sånn at hun har bestilt varen og sendt den til meg. De jeg ville bestille fra sendte ikke til Norge. Hun har krysset av for gave på sendingen, men har lagt med kvittering på varen inne i pakken.
Er jo ikke normalt å måtte betale for en gave uansett om det ikke er med kvittering. Ville tatt en tlf og snakket med dem jeg

Gaver er tollfritt opp til 1000kr men da skal det tydelig merkes.

Ellers gjelder det for alt over 200kr:

25 % (på hele beløpet) + 90kr (hvis det ikke har økt) som posten tar for fortelling.

Er det over 1000kr så er det 25 % + 10 % og 200kr i fortolling..

Sånn cirka..

Dette gjør jeg hele tiden fra England. Du skulle fått hun til å åpne pakken og pakke den inn igjen. Har aldri betalt for en gave/pakke en privatperson har sendt meg,

Back
Topp