Fortelle til arbeidsgiver

Hegel

Betatt av forumet
Høsthjerter 2017
Når forteller dere det til arbeidsgiver? Samt er dere sykemeldt og har behov for tilrettelegging? Er det mulig å fortelle nærmeste arbeidsgiver, men at ikke alle andre får vite det? Vet de har taushetsplikt, men ikke alle er like flinke på dette...
Selv har jeg vært 50% sykemeldt i 6 uker. Fått en viss tilrettelegging, men ikke en som er helt tilpasset meg og situasjonen akkurat nå.. Så lurer på om jeg må fortelle det til arbeidsgiver for å få den tilretteleggingen jeg trenger

Jeg har tenkt å vente til etter lønnsforhandlinger i mai (hurra, de ble fremskyndet til mai i stedet for juni!) med å si noe. Vet at sjefen er innstilt på å gi meg en skikkelig lønnsøkning i år, og vil ikke kludre til dette på noe vis.

Hva med å snakke med HR-avdelingen? De har taushetsplikt, og er i alle fall her hos oss flinkere til å overholde denne enn hva en sjef kanskje er :)

Jeg er 40 % sykemeldt og har fortalt årsaken til prosjektlederen min (vi er to som jobber på et langsiktig prosjekt sammen). Det gikk heldigvis veldig bra, selv om jeg var nervøs. Venter med å fortelle det til sjefen og resten av arbeidsplassen.

Avdelingen min skal inn i ny bedrift, så jeg kommer til å vente til det er avklart og alle avtaler er signert. Om jeg ikke blir veldig dårlig, så forteller jeg det til gruppa mi rundt uke 12, det er de jeg møter på jobb hver dag. Av hensyn til kunder så kommer jeg til å be dem om å ikke si noe offentlig. Ledelsen som sitter langt borte får vite det innen jeg må gi beskjed om permisjon.

Jeg er så langt ikke sykemeldt. Og siden jeg til daglig er min egen sjef, så kan jeg ordne med litt tilrettelegging selv. Jobber på kontor.

Jeg håper jeg kan vente til uke 13/14 med å fortelle det til sjefen. Kjenner jeg gruer meg :nailbiting:

Jeg fortalte det til min nærmeste leder ganske tidlig fordi jeg jobber med en del farlige kjemikalier og trengte tilrettelegging. Da var det greiest å fortelle sannheten. Jeg ble også sykemeldt 50 prosent, og er nå 30 prosent sykemeldt. Seksjonslederen min er også klar over det, selv om jeg helst skulle sett at hun fikk vite det litt senere. Jeg har kun kontrakt der fram til 15. juni og venter på avklaring om jeg får fast stilling eller ikke. Siden jeg jobber i staten har jeg likevel troen på at de ikke vil "straffe" meg på noen måte pga. graviditeten, selv om det er frykten. Synes egentlig det er veldig greit at de nærmeste lederne mine vet det i forhold til tilrettelegging og sykemelding, og jeg er ganske sikker på at ingen av dem har fortalt det videre :)

Jeg fortalte det i uke 5. Det mest pga at jeg var så dårlig i sist svangerskap, og at hun har mye mer forståelse med meg når hun vet grunnen[emoji6] Nå er jeg 100% sykmeldt pga kvalme 24/7

Jeg har ikke fortalt det og tenker å vente til uke 12 før jeg sier noe :) Foreløpig er jeg ikke sykemeldt, men har vært borte fra jobb er par dager pga kvalme. Er så redd for å begynne å kaste opp foran kunder!

Jeg fortalte i uke 8, måtte ikke, men tenkte det var greit siden formen har vært ganske langt fra topp.
Fortalte sjef og nærmeste medarbeidere (de som det eventuelt går utover om jeg ikke kan bidra like mye) og har egentlig bare fått positive reaksjoner.
Ikke tror jeg de har sladre heller, da jeg ba de om å ikke gjøre det.

Jeg har tenkt å vente til etter lønnsforhandlinger i mai (hurra, de ble fremskyndet til mai i stedet for juni!) med å si noe. Vet at sjefen er innstilt på å gi meg en skikkelig lønnsøkning i år, og vil ikke kludre til dette på noe vis.

Hva med å snakke med HR-avdelingen? De har taushetsplikt, og er i alle fall her hos oss flinkere til å overholde denne enn hva en sjef kanskje er :)
Vi har HR avdeling, men den er i Oslo. Og selv jobber jeg i Trondheim.. Men får se Ann hva jeg gjør. Avhengig om kvalmen fortsetter og jeg da blir 100 % sykemeldt lengre. Da kan jeg også utsette å fortelle det [emoji56]

Jeg har ikke fortalt noe enda til mine kollegaer eller arbeidsgiver :) har ingen plager eller noe så ser ikke noe grunn til å fortelle det enda :) vil fortelle det til resten av familien først :) ( kun kommende besteforeldre som vet noe enda)

Altsåååå åssen skal du skjule magen helt til mai!?

Har en ganske fysisk krevende jobb og kjenner det allerede i ryggen, men er enn så lenge kun tilkallingsvikar og har vært der siden november. Er snakk om å få en 50% stilling om noen uker, men føler meg jo skikkelig råtten egentlig som går for den når jeg vet at jeg "snart" går i permisjon. Bor på en liten plass og er ikke så lett for arbgiv å få inn en erstatter for meg.

Forteller det etter uke 12 og etter familien har fått vite det. Inntil videre går det greit å jobbe og jeg klarer å skjule graviditeten til tross for kvalme..

Altsåååå åssen skal du skjule magen helt til mai!?
Jeg er tjukk, føler meg (dessverre) ganske trygg på at det ikke vil være noen tydelig babymage. Folk får bare tro jeg har blitt enda feitere [emoji14]

Jeg er tjukk, føler meg (dessverre) ganske trygg på at det ikke vil være noen tydelig babymage. Folk får bare tro jeg har blitt enda feitere [emoji14]
[emoji85] hva svarer jeg egentlig til detta [emoji85]

Hehehe - ikke meningen å være brutal med ærligheten min [emoji14]
Jeg digger ærlighet og folk som ikke tar seg selv høytidelig, men akkurat her blei jeg litt satt ut [emoji23][emoji23][emoji23]

Jeg kommer til å si det etter tidlig ul, rundt uke 8 tror jeg. Pga bemanningssituasjonen hos oss så tror jeg han setter pris på å få vite det fortest mulig, og tenker at når det er påvist hjerteslag så er det forholdsvis trygt å fortelle :)

Back
Topp