Fortelle storesøskene

•Ellibelli•

Gift med forumet
Dere som har flere barn:
Når fortalte dere storesøsknene at de skulle bli storesøster/bror? Og hvordan?

Dere som har et barn:
Når har dere tenkt til å fortelle det? Og hvordan? :)

Vi har en på snart 6, og lurer litt på når og hvordan vi skal fortelle han at han skal bli storebror :D

Mini her skjønner det nok ikke enda uansett, han er 19,5 mnd. Tenker det kan være greit å informere om når magen begynner å vokse?

Så hvis magen vokser før uke 12, så kan det være greit å fortelle? Hadde en MA i fjor, og da begynte jeg å få mage i uke 8.. :o :p

Dere som har flere barn:
Når fortalte dere storesøsknene at de skulle bli storesøster/bror? Og hvordan?

Dere som har et barn:
Når har dere tenkt til å fortelle det? Og hvordan? :)

Vi har en på snart 6, og lurer litt på når og hvordan vi skal fortelle han at han skal bli storebror :D

Jeg har et bonusbarn på 10. Med mindre jeg blir veldig mye kvalm med oppkast og denslags, slik at det bør forklares at jeg ikke smitter eller er døende, vil jeg vente til minst uke 12. Vet ho hadde blitt veldig lei seg om ho ble forespeilet et søsken som ikke ble noe av. Og ho hadde ikke klart å holde det hemmelig heller, og det syns jeg ikke en skal forvente av de små heller. Man vil jo dele gleder!

Så hvis magen vokser før uke 12, så kan det være greit å fortelle? Hadde en MA i fjor, og da begynte jeg å få mage i uke 8.. :o :p
Njaaaa, kanskje vente til man er forbi uke 12 hehe :p nei, man må vel nesten bare kjenne på det selv når man tenker det er greit å fortelle. De har vel en tendens til å fortelle det videre til alle disse stolte storesøsknene når de først får vite det.

Vi skal vente til vi har vært på tidlig ultralyd i uke 11-12 :) Sønnen min på 5 har ønsket å bli storebror lenge nå og jeg vet han hadde blitt helt knust hvis dette ikke skulle gå bra - så derfor venter vi en stund til :)

Vi skal vente til vi har vært på tidlig ultralyd i uke 11-12 :) Sønnen min på 5 har ønsket å bli storebror lenge nå og jeg vet han hadde blitt helt knust hvis dette ikke skulle gå bra - så derfor venter vi en stund til :)

Akkurat samme her, har ei på 5år som har drømt om dette så lenge at vi kan ikke ta sjangsen på å oppfylle den drømmen for så å kanskje måtte risikere å knuse den igjen om noe går galt.... :(

Så her blir det nok fortalt rett etter ultralyd uke 12 :)

Jeg har et bonusbarn på 10. Med mindre jeg blir veldig mye kvalm med oppkast og denslags, slik at det bør forklares at jeg ikke smitter eller er døende, vil jeg vente til minst uke 12. Vet ho hadde blitt veldig lei seg om ho ble forespeilet et søsken som ikke ble noe av. Og ho hadde ikke klart å holde det hemmelig heller, og det syns jeg ikke en skal forvente av de små heller. Man vil jo dele gleder!
Det skjønner jeg veldig godt! :) hu er jo stor nok til å forstå mye, men å miste en lillesøster/bror er de nok litt man til allikevel :)

Njaaaa, kanskje vente til man er forbi uke 12 hehe :p nei, man må vel nesten bare kjenne på det selv når man tenker det er greit å fortelle. De har vel en tendens til å fortelle det videre til alle disse stolte storesøsknene når de først får vite det.
Sant! :p

Han har jo i grunnen vært klar for å bli storebror de siste par årene, men ekstremt klar det siste halvåret nå.. Så han hadde nok blitt knust om noe hadde gått galt :/
Vi får vel hvertfall vente til uke 12! :)

Vi har en på snart 4 år. Jeg har mistet flere ganger, så jeg vil vente så lenge som mulig med å fortelle han det det. Jeg vet også at når han får vite det, får alle vite det ;)

Vi kommer til å prøve å drøye så langt som mulig... vår er 2.. og risikerer å måtte dele bursdag!! hehe... Men vi prøver å drøye det så lenge som mulig..en gang mellom 12 uker og oul.. litt avhengig av størrelse på mage og form... Jeg tenkte jeg skulle kjøpe dukke til han faktisk.. han elsker babyer.. og han liker å å leke med dukker når noen har det..og trille vogner med andres babyer etc.. så tenkte det var en fin måte å fortelle på..

Enig her! Jeg hadde en MA som ble oppdaget i uke 12. Fortalte det til mini på 20 mnd ganske tidlig fordi han ikke fikk hoppe på magen etc og jeg var veldig dårlig. Fikk mage i uke 7.

Da babyen plutselig ikke var i magen mer skjønte jo ikke han at det var tomt der. Det er ikke at han skjønte så mye av hva som skjedde, men det var veldig sårt for meg når han flere uker senere kunne peke på magen min og si "baby" uten at det var noe der.

Har en på 4 som er helt sikker på han skal bli storebror snart (og har sagt det i en del måneder nå- velger å tro han har visst mer enn vi voksne har;) ). Men tror vi venter med å fortelle til etter vi har hatt en ultralyd rundt uke 12. Han kommer til å fortelle alle om dette her så tror det er lurt:)

Jeg gleder meg til å fortelle fireåringen. Hu har høylytt krevd en lillesøster i flere år allerede. Tenker jeg venter til jeg vet kjønn om d lar seg gjøre. Da blir ventetiden kortere for hennes del, samt hun får vite om det blir bror eller søster :)

Har ei 7 år gammel jente, som tok meg på fersk gjerning da jeg trodde jeg var alene.
Stod med en positive test i handa, som jeg var usikker på om var rett selv fordi den egentlig skulle settes inn i en monitor, men det gikk ikke der og da. Hun spurte og gravde og jeg klarte ikke å komme på noe annet å si enn at jeg trodde kanskje jeg var gravid, men var ikke helt sikker. Da spurte hun meg om jeg skulle teste igjen imorgen for å være sikker, så sa jeg "ja, jeg må mel det". Det første hun spurte om da hun våknet neste dag var :" er mamma gravid?"

Men selvfølgelig, jeg vet at det ikke er noe gøy at hun vet, viss det skulle skje noe, men samtidig så syns jeg det er litt greit fordi hun tar så mye mer hensyn. Før kunne hun henge i nakken min ville at jeg skulle bære henne og diverse. Og hun er ganske tung. Nå skjønner hun at det ikke går. Uansett hvis vi hadde mistet og hun ikke visste om det, så hadde hun skjønt at det var noe galt. For hun merker jo på oss hvis vi er triste. Da syns jeg at det er bedre at vi kan snakke om det som er trist, istedenfor å se at noen er trist og ikke vite hvorfor.

Her skal de kommende storesøstrene få hversin " jeg skal bli storesøster " t-shorter i adventskalenderen:)

De går i barnehagen, og hadde nok fort blitt snakkings om de hadde fått vite det før 12 uker. :p

Venter til vi er sikre på at det går bra. Tidligst uke 10 tenker jeg :-)

Våre på seks og fire skal vi vente en stund med p fortelle. Vi mistet bittelillesøster i april født i uke 23 så de har gått igjennom samme sorg prosessen som oss... Har lært av det st ingen ting er gitt selv om alt ser fint ut rundt uke 12... Så om det lar seg gjøre venter vi i hvertfall til vi har vært igjen fosterdiagnostikk og om mulig enda lengre. Barna har taklet det å miste ei lillesøster på en fin måte og hun er på ingen måter glemt.

Back
Topp