Fortelle på jobb

Toffifee

Forumet er livet
Tilgangsansvarlig
Januarlykke 2020
Februarbarna 2020
Maiskolbene 2023 :-)
Når tenker dere å fortelle på jobb at dere er gravide?

Jeg tenker først og fremst å se an formen. Jeg er «lett erstattelig» på jobb og det er mange vikarer å ta av så tror ikke de på jobb trenger å vite det så tidlig. Men om jeg blir sykemeldt er det jo greit å fortelle grunnen :hilarious:

Men har også et dilemma med at jeg vet det kommer en stilling jeg har lyst på etterhvert, og den lyses mest sannsynlig ut i høst. Så tror nok jeg skal prøve å vente til den stillingen er besatt før jeg forteller :angelic:

Åh, vanskelig det her..
Jeg har fortalt det på avdelingen min (jobber i barnehage) rett og slett i tilfelle formen, og fordi jeg har følelsene utenpå kroppen hehe.. :p Skal på TUL 10.oktober, og skulle gjerne hatt fri da, men vil egentlig ikke fortelle sjefen og resten av folket etter ultralyd osv..

Jeg har lyst å fortelle det til folk på jobb allerede :hilarious: Jeg var tidlig ute å fortalte det til sjefen både begge gangene jeg mistet og når jeg ble gravid igjen nå, i jobben min så er vi en veldig sammensveiset gjengog litt "familie" jeg vurderer å si det nå i løpet av uken siden jeg har begynt å bli litt smått dårlig og tar en del hjemmekontor og folk har begynt å spørre om det går bra med meg

Jeg skal si det etter TUL om to uker, hvis alt ser bra ut da. Har fortalt det til tillitsvalgt og en kollega allerede. Ønsker deretter kun å si det til sjefen, og så vente lengst mulig. Orker ikke en masse personlige spørsmål og styr om det på jobb tror jeg. Venter heller til det synes- og i mitt tilfelle kan det ta flere måneder, hvis jeg bærer som sist.

Jeg ønsker å vente lengst mulig. Ventet vel til rundt uke 19-20 sist (fortalte sjefen tidligere pga dårlig form og sykemelding). Krysser fingrene for å slippe dårlig form denne gangen (men tviler siden jeg allerede har begynt å bli kvalm/uke 5). Så blir vel å fortelle når det begynner å bli synlig

Forteller ikke før etter 3 mnd tenker jeg med mindre noe skjer før den tid :)

Jeg er også kvalm allerede (5+0 i morgen) IG føler meg veldig uvel og trøtt. Skal til legen neste uke, men hva sier jeg til sjefen dersom jeg blir sykemeldt? Burde man si det som det er?

Jeg har et stort dilemma nå og stresser mye rundt det da jeg starter i ny jobb mandag 05.09… har fått en 30% stilling på et kjøpesenter her jeg bor og fra jeg fikk jobben til oppstart ( altså i mellomtiden ) har jeg fått positiv test. Er i uke 6 (5+4) idag og har første ordentlige kontroll hos jm 21.09. Da skal vi bestille time til TUL som alle gravide får gratis nå og dilemmaet nå er når jeg skal si det på jobb? jeg blir så redd for at e blir sure på meg, at jeg skal miste jobben siden jeg må jobbe prøvetid og at jeg ikke får fortsette etter prøvetiden om jeg sier det før den prøvetiden på 3 mnd er over.. vanskelig å gjemme magen allerede ( 2. gangs ) og er ekstremt oppblåst og ja.. blir vanskelig og holde det hemmelig i flere mnd..

Jeg tenker å vente til etter uke 12, kanskje litt lenger. Men det avhenger av formen min selvsagt. Kanskje forteller jeg det til nærmeste leder før den tid hvis jeg merker at formen går utover arbeidskapasitet og arbeidet generelt.

Tenker å fortelle det på jobb etter 12 uker og TUL rundt den tiden. Kanskje vente enda litt til, kommer an på om jeg MÅ fortelle eller ikke med tanke på form og voksende mage. Fikk tidlig mage med nr.1, så da går det vel fortere med nr.2 :playful:
Men, jeg har bare vikariat der jeg jobber nå ut året, så derfor jeg også vil vente litt med å fortelle, tilfelle de vil tilby meg mer :playful: men redd de ikke vil vurdere det om de vet jeg er gravid nå. Er også redd det skal bli vanskelig å finne ny jobb eventuelt, er vel ikke så mange som vil ansatte en gravid som snart skal ut i permisjon :bored: Menmen. Får bare ta det som det kommer.

Jeg tenker eg ikke si noe så langt det lar seg gjør. Gruer meg til å fortelle da eg e nyansatt og har prøvetid på 6 mnd...også veit eg det at me de andre ungene mine, har eg hatt bekkenløsning som har vært så gale at eg va sykemeldt i de 3 siste mnd av svangerskapet....

Jeg har sagt det til lederen min og noen flere på jobb allerede. Men det er fordi jeg er så fryktelig kvalm og det går utover jobben. Da kjennes det bedre å si det som det er. Ellers ville jeg ikke sagt det nå så tidlig:)

Jeg måtte si det til sjefen min i går, selvom jeg hadde planer om å vente mye lengre.. Men nytter liksom ikke å skjule at man besvimer :dead:

Jeg endte med å si det til sjefen i går, for vi står midt i en vikar-ansettelsesprosess, så jeg synes det var ryddig å si det nå, i tilfelle de får inn noen kandidater som kan gjøre/ha kompetanse på både min kollega sitt felt og mitt. Sjefen ble så rørt og glad på mine vegne at han fikk tårer i øynene.

Tenker å vente veke 12 ca. Syns det er best å vente til det er litt meir sikkert.

Jeg har et stort dilemma nå og stresser mye rundt det da jeg starter i ny jobb mandag 05.09… har fått en 30% stilling på et kjøpesenter her jeg bor og fra jeg fikk jobben til oppstart ( altså i mellomtiden ) har jeg fått positiv test. Er i uke 6 (5+4) idag og har første ordentlige kontroll hos jm 21.09. Da skal vi bestille time til TUL som alle gravide får gratis nå og dilemmaet nå er når jeg skal si det på jobb? jeg blir så redd for at e blir sure på meg, at jeg skal miste jobben siden jeg må jobbe prøvetid og at jeg ikke får fortsette etter prøvetiden om jeg sier det før den prøvetiden på 3 mnd er over.. vanskelig å gjemme magen allerede ( 2. gangs ) og er ekstremt oppblåst og ja.. blir vanskelig og holde det hemmelig i flere mnd..
De har ikke lov til å behandle deg negativt pga svangerskapet, og hvis du blir sagt opp i prøvetiden mens du er gravid så er det arbeidsgiver som må bevise at det er av andre årsaker enn svangerskapet. Man har et ekstra sterkt stillingsvern som gravid! Dessuten, tror du virkelig de er så kjipe at de ville blitt sure? I så fall høres det ut som en bedriten arbeidsplass :/ Jeg håper de bare blir glade på dine vegne! :)

Jeg tok meg egenmelding i dag og sa det dermed til sjefen i dag. Jeg har spurt legen om sykemelding. Venter på svar. Det kan ta noen dager. I går fortalte jeg det til hun ene jeg jobbet med.

Jeg synes det er vanskelig å holde det hemmelig. Jeg har spist lavkarbo siden mai 2020. Nå orker jeg ikke tanken på lavkarbo, graviditeten som har gjort det. I går spiste jeg vanlig knekkebrød på jobb, med leverpostei og sylteagurk. Hun jeg jobbet med vet hvor nøye jeg har vært med kostholdet. Jeg klarte ikke å sitte foran hu å spise «nei-mat» uten å fortelle grunnen til at jeg gjorde det :hilarious:

Det kommer helt an på formen og hvor tidlig det vises (selv om jeg føler det vises allerede siden jeg er skikkelig oppblåst).
Sist ventet jeg til etter UL i uke 19. Tror ikke jeg kan vente så lenge denne gangen, for kommer sannsynligvis til å trenge litt mer tilrettelegging med den stillingen jeg har nå. Blir vel rundt uke 12, tenker jeg.

Jeg kommer til å vente så lenge jeg kan. Iallfall til jeg får fast kontrakt som jeg har krav på snart! Føler det er skikkelig vanskelig å skulle si noe fordi jeg føler at jeg nesten har gjort noe galt ved å bli gravid :sorry:

Back
Topp