Fortelle på intervju at man er gravid?

Guttemamma92

Forelsket i forumet
Junibarna 2015
Hei!
Jeg trenger noen råd.. Har ingen fast jobb, og nå skal jeg på intervju. har dere som arbeidsgiver ville vite om jeg er gravid? Det har jeg..
men så vil jeg så sårt ha jobben, og det er ingen plikt i å opplyse dette, da graviditet skal ikke avgjøre om en får jobben eller ikke.. Hva har dere ville gjort?
Jeg føler jeg lyver om jeg ikke forteller det, og holder noe så stort skjult, så jeg vet ikke om jeg klarer å tie om det..
jeg trenger ikke å ha fast ansettelse heller, vil bare jobbe å tjene penger, for den andre jobben jeg har er tilkallingsvikar på et sykeheim.
what to do? Blir sprø her..

Hmm jeg tror det spørsmålet vil komme opp på en annen måte, for de fleste interjuene jeg har vært på har jeg blidt spurt om jeg har barn eller om det er noen planlagte graviditeter på vei.

Men det er lit vanskelig situasjon dette, men sier du at du er gravid er det store muligheter for at du ikke får jobben detsverre. Og forteller du det ikke kan du få en skikkelig sur sjef på det for at du holdt det hemmelig. Så det er jammen ikke så lett å anbefale deg hva du bør gjøre i denne situasjonen..

Jeg selv har lyst på en jobb, men har valgt å vente med å søke på noe før jeg er ferdig med å ruge og fått barnet på en barnehage. Så kankje du burde gjort det selv?

For min del hadde det vært naturlig å fortelle det i og med at vi faktisk er snart 4 mnd på vei... det skal opplyses senest 3 mnd FØR man skal ut i permisjon som igjen er 3 uker før termin at man er gravid, så det er jo ikke snakk om å evnt. jobbe så lenge før du må "slippe katten ut av sekken"... men skjønner at det ikke er så gøy å si det i og med at da vet de at du ikke blir der så lenge..

De som intervjuer deg har IKKE lov å spør om du er gravid, eller planlegger familieforøkelse med det første. Det skal ikke ha noen ting å si for jobben du søker, og du har ingen plikt i å svare på det.

Jeg hadde latt vær å si noe nå, rett og slett fordi de ikke har noe med det. Føler du at du burde si det, og det føles rett for deg, så sier du det. men det skal være fordi du selv har lyst, ikke fordi de krever et svar av deg :)

Akkurat det der er litt vanskelig, for du er jo ikke pliktig å fortelle om det nettopp fordi det ikke skal være vanskeligere for gravide å få en jobb enn andre. Jeg tror personlig at det er veldig få som klarer å la være å bli påvirket av at noen er gravide når de skal velge ut hvem som får jobben, selv om det ikke er lov..?

Det er jo et alternativ å fortelle det før du evt. signerer en arbeidskontrakt. Ikke fortell det på intervjuet, men fortell det om de kontakter deg etterpå og tilbyr jobben. Da får de vite om det før du signerer kontrakten, og du kan ha litt bedre samvittighet :-) vet av et par som har gjort det, og da har det blitt tatt veldig godt i mot!

Hmm jeg tror det spørsmålet vil komme opp på en annen måte, for de fleste interjuene jeg har vært på har jeg blidt spurt om jeg har barn eller om det er noen planlagte graviditeter på vei.

Men det er lit vanskelig situasjon dette, men sier du at du er gravid er det store muligheter for at du ikke får jobben detsverre. Og forteller du det ikke kan du få en skikkelig sur sjef på det for at du holdt det hemmelig. Så det er jammen ikke så lett å anbefale deg hva du bør gjøre i denne situasjonen..

Jeg selv har lyst på en jobb, men har valgt å vente med å søke på noe før jeg er ferdig med å ruge og fått barnet på en barnehage. Så kankje du burde gjort det selv?

jeg visste ikke at jeg var gravid, når jeg søkte.. hadde jeg visst det, hadde jeg mest sannsynlig latt vær. Men jeg trenger jobben, med tanke på at det vlir lettere ang penger fremover, og det er en jobb jeg har villet trives i..

Tusen takk for svar alle :-)
ja, greia er vel at jeg hadde følt meg bedre selv, om jeg hadde sagt det.. Vil ha en god tone med evt. Sjef, å da føler jeg at jeg må fortelle det..
Men samtidig vil jeg så gjerne ha jobben, å innebærer det å holde tett om dette, så vurderer jeg det.. Men er det verdt det? Gå mot meg selv, å starte en karriere på en slik hemmelighet?

Jeg har det samme problemet nå, kontrakten i min forrige jobb gikk ut så må finne ny nå. Tror ikke jeg får jobb hvis jeg forteller det, så tror jeg vil holde tett om det. Jeg har ikke lagt meg ut noe enda, så kan vel holde det hemmelig en liten stund. Kvinner har jo lov til å få barn, og det er jo en grunn til at de ikke har rett til å spørre om det i intervju. Det skal ikke være noe de baserer sitt valg på. Skjønner at det kan være kjedelig for folk å lære opp en som bare blir en stund. Men du skal jo tilbake i arbeidslivet etterpå, og når reglene er som de er så har de vel ikke noen rett til å bli sint, vel? Hadde man vært pliktig til å si det på intervju derimot... Men sånn er det jo ikke.

Jeg har det samme problemet nå, kontrakten i min forrige jobb gikk ut så må finne ny nå. Tror ikke jeg får jobb hvis jeg forteller det, så tror jeg vil holde tett om det. Jeg har ikke lagt meg ut noe enda, så kan vel holde det hemmelig en liten stund. Kvinner har jo lov til å få barn, og det er jo en grunn til at de ikke har rett til å spørre om det i intervju. Det skal ikke være noe de baserer sitt valg på. Skjønner at det kan være kjedelig for folk å lære opp en som bare blir en stund. Men du skal jo tilbake i arbeidslivet etterpå, og når reglene er som de er så har de vel ikke noen rett til å bli sint, vel? Hadde man vært pliktig til å si det på intervju derimot... Men sånn er det jo ikke.

Ikke sant.. Jeg tror jeg skal PRØVE å holde tett om det inntil videre. Jeg har lagt meg ut, men får bare prøve å finne klær som er litt vide til intervjuet som er på tirsdag.. Går imot meg selv, men alt for å få jobben altså.. det er pricatsak, og jeg er ikke pliktig i å opplyse dette..

Jeg er jobbsøker nå, for pengene sin del ;) og ja, for å ha fast jobb etter permisjon (har vikariat nå). Jeg har ikke vært på intervju ennå, men tror jeg hadde sagt det siden jeg er såpass langt på vei. Selv om de ikke har noe med det. Men de skal ikke gi/ikke gi meg jobben pga det! Og mistenker jeg det så sier jeg fra, hvis feks noen med mindre kvalifikasjoner får jobben el.. Jeg får jo bare jobbet 1,5 mnd ca før det er permisjon (jobb fra 1.8.) så blir jo ikke lenge for meg... Men har like mye rett på jobb jeg som noen annen.. Dessuten kan arbeidsgiver aldri vite om en som får jobben vil bli der eller enten bytte jobb/ta permisjon av ulike grunner el. En må nesten rekne med at jenter/damer i rette alder vil kunne bli gravid :)

Ikke sant.. Jeg tror jeg skal PRØVE å holde tett om det inntil videre. Jeg har lagt meg ut, men får bare prøve å finne klær som er litt vide til intervjuet som er på tirsdag.. Går imot meg selv, men alt for å få jobben altså.. det er pricatsak, og jeg er ikke pliktig i å opplyse dette..
Lykke til på intervju, krysser fingrene :)

Jeg tror jeg hadde sagt det dersom det føltes naturlig. Enig med det fruA skriver :) Ønsker deg ihvertfall lykke til på intervjuet :)

Jeg var på intervju rundt uke 12, og sa helt bevisst ingenting. Tenker at selv om de ikke har lov å ta hensyn til det i sin vurdering, så er det vanskelig for dem å ikke ha det i bakhodet så fort de vet det.
Jeg fikk stillingen, takket ja og fortalte at jeg var gravid. Sa at jeg hadde dårlig samvittighet for at jeg hadde holdt det skjult, men fikk da til svar av sjefen at han skulle ha trekt samme konklusjon uansett, og at dette slett ikke er en uvanlig sak. Så han tok det iallefall fint :-) Lykke til!

Jeg er også i samme situasjon.. På flyttefot til ny by, og er på søken etter jobb. Dersom jeg kommer til intervju så tror jeg ikke at jeg kan skjule det akkurat, men jeg kommer ikke til å fortelle om det uten at de spør :p

Nå er jeg i akkurat samme situasjon da jeg er blitt kallet inn til intervju i morgen. Til søndag er jeg 15 uker på vei så jeg føler på en måte at jeg ikke har samvittighet til å ikke si det, men samtidig så trenger jeg denne jobben sårt og har så veldig lyst å jobbe akkurat der. Nå er dette en stilling som ekstrahjelp da.

Bør jeg si det på intervjuet i morgen eller evt si det om det blir til at jeg takker ja til jobben? Hva ville dere ha gjort i denne situasjonen? :)

Nå er jeg i akkurat samme situasjon da jeg er blitt kallet inn til intervju i morgen. Til søndag er jeg 15 uker på vei så jeg føler på en måte at jeg ikke har samvittighet til å ikke si det, men samtidig så trenger jeg denne jobben sårt og har så veldig lyst å jobbe akkurat der. Nå er dette en stilling som ekstrahjelp da.

Bør jeg si det på intervjuet i morgen eller evt si det om det blir til at jeg takker ja til jobben? Hva ville dere ha gjort i denne situasjonen? :)
Ingen som har noen tips? :)

Ingen som har noen tips? :)
Så lenge du klarer å skjule det, så tror jeg kanskje jeg ikke ville sagt noe.. Det er jo fortsatt såpass tidlig :)
Og om du får den, ville jeg nok, som noen andre tipset om over her, sagt det før jeg underskrev kontrakten :p

*sniker*

jeg var i samme situasjon som deg. Søkte på stilling som pedleder i barnehage, og jeg ble anbefalt av flere styrere å ikke si noe, så det gjorde jeg heller ikke:) men jeg følte meg litt råtten ja.

Så lenge du klarer å skjule det, så tror jeg kanskje jeg ikke ville sagt noe.. Det er jo fortsatt såpass tidlig :)
Og om du får den, ville jeg nok, som noen andre tipset om over her, sagt det før jeg underskrev kontrakten :p
Takk for svar :) Jeg tenker at jeg tar det litt som det kommer, men meget mulig jeg ikke kommer til å si noe.. Tvi tvi :)

Lykke til på intervju, det kommer nok til å falle deg naturlig den ene eller andre veien vil jeg tro :)

Back
Topp