Fortelle på Facebook

Marihøns

Mai <3
♡ Maibarna ♡
Desemberskatter 2016
Meg og mannen bestemte oss lenge før vi ble gravide for å ikke legge nyheten ut på Facebook. Det er ikke noe galt i å gjøre det, er ikke det jeg vil komme frem til, vi vill bare ha noen gleder for oss selv, familie og noen vennen har fått nyheten face 2 face, noe vi syns var veldig koselig :-) Vi tenkte heller å fortelle det når knøttet har kommet.

Mye av dette ligger også i at hvis det går galt underveis, hva sier man på Facebook da? Og jeg syns at det er mange som deler litt mye...

Hva syns der?

Akkurat det vi også tenker. Har ikke lagt ut noe vi heller. Kjempe redd for at noe skal gå galt også vet hele verden om det..ikke gøy :/ forhåpentligvis går alt heilt fint..og da tenke vi å legge ut bilde når gullet har kommet :)

Til nå så er alt tipp topp, og vil ikke gå rundt å være bekymret, men man kan ikke gå rundt og unngå at tanken kan slå iløped av dagen nei. Har aldri gjort dette før jeg :-P null ide på hva sommar ventes...

Vi la heller ikke ut noe med første barnet vårt. Så det er også en grunn..så det ikke blir "urettferdig" :P Typisk det å vær bekymret for alt mulig når man er gravid :)

Jeg er ganske enig, der :-) vi skjuler det ikke, men har ikke annonsert det på fb heller. Tenker å legge ut ett lite bilde etter fødsel, da vi har en del familie/venner i utlandet, men da er liksom alt over :-) men for all del, de som ønsker å dele det må jo bare gjøre det. Whatever floats your boat, liksom :-)

Jeg la ut forrige gang, passerte 20 uker på en helligdag og hadde ved en tilfeldighet fått tatt et kanonbra bilde som vi delte. Etter flere ultralyder hvor ingen fant noe galt følte vi oss ganske trygge i hele 1 1/2 dager etter vi la det ut, da kom sjokkbeskjeden.
Sletta bildet etterpå og skrev egentlig ikke noe mer, fortalte de som trengte å vite det og ignorerte resten. Denne gangen har kun de som spør fått svar.....

De som fikk vite om nyheten tidlig her... fikk det også bare fortalt!!!
Senere da kulen poppa ut sa jo nyheten seg selv når vi fikk besøk.
Og etter ungene fikk vite spredde de det litt rundt.

Har mange irl veninner, slekt og bekjente på FB som jeg vet har håpa, bedt og kryssa for at det skal bli vår tur gjen og vet de gjerne vil følge oss på veien. flesteparten på min side bor nå laaaaaaangt unna ettersom vi flytta i sommer! Så for å dele den gode nyheten med dem tok vi et par bilder på julaften, som vi slapp på FB samtidig som vi skulle begynne med gaveåpninga her hjemme :)

Med denne teksten: Under juletreet ligger alle uten om ei gave. Men den, lille store GAVEN må vi fortsette å smøre oss med tolmodighet til i mange uker til... nærmere sakt i rundt 22 uker til skal denne verdifulle gaven helst få lov til å vokse og gro i takt med "innpakninga"... Vi gleder oss til nr 4 Gledelig jul alle sammen!!!
Men ja... hva om det faktisk går galt... som hos oss sist. Var på vellykka uk v 12 fulle uker, vi delte min 3. graviditet da jeg var 13 uker og mistet så i sen MA i uke 15... men jeg er personlig både gla og takknemlig for at vi gjorde det... Følte en lettelse over at alle viste, at tapet ikke var noe jeg måtte skjule det for omverdnen... sorgen er ensom nok i seg sjøl. Var selvfølgelig tøft å dele tapet men i ettertid har jeg følt lettelse. og alle de nærmeste fikk selvfølgelig beskjeden om tapet først.. Men fortsatt gla vi delte begge deler. Det er en av grunnene til at vi valgte å dele denne nåværende 4. graviditeten også... for å ha ALLE med oss uansett om det går sånn eller sånn. Ventet endel uker lengre enn forriegang... dels fordi jeg gjerne ville slippe det på julaften og dels fordi vi ønsket å komme forbi noen av våre milepeler der det sist gikk galt så nyheten kunne slippes med litt lavere skuldre.

Har også delt bilder av ungene etter de er født og utover i livet, men prøver å være flink til å vannmerke, og ser helst at andre også gjør det + spørr om de poster noe med mine unger!!!

Men selvfølgelig er alle forskjellige... og noen føler ikke for å dele med eller uten personlige grunner. Og om og når en evnt velger å dele nyheten må være opp til hvert enkelt foreldre par, for er kiipt når andre avslører en så stor nyhet for deg.

Vedlegg

• IMG_0540BVVM.jpg
    IMG_0540BVVM.jpg
    176 KB · Visninger: 61
Meg og mannen bestemte oss lenge før vi ble gravide for å ikke legge nyheten ut på Facebook. Det er ikke noe galt i å gjøre det, er ikke det jeg vil komme frem til, vi vill bare ha noen gleder for oss selv, familie og noen vennen har fått nyheten face 2 face, noe vi syns var veldig koselig :-) Vi tenkte heller å fortelle det når knøttet har kommet.

Mye av dette ligger også i at hvis det går galt underveis, hva sier man på Facebook da? Og jeg syns at det er mange som deler litt mye...

Hva syns der?
Er helt enig. Gjorde det slik sist med storebror. Og la ut nyheten da han ble født. Ble mange sjokkerte bekjente da ;) Ganske morsomt.

Gjør det samme denne gang. Legger ikke noe ut om at jeg er gravid ol.

Har ikke lagt ut graviditet på Facebook. Jeg har en jobb som gjør at jeg har en mer profesjonell Facebook-profil hvor jeg også har jobbkontakter som såkalte "venner". I tillegg er sosiale medier en del av arbeidet mitt, noe som gjør meg ekstra bevisst. Jeg legger aldri ut nærbilder av ansiktet til datteren min på Facebook, og heller ikke statuser som handler om at hun er syk, de gangene hun er det. Hun skal tross alt bli stor hun også. Å legge ut bilde litt etter at et barn er født, synes jeg er helt ok- for å dele en hyggelig begivenhet. Det blir som en fødselsannonse i en avis.
På instagram har jeg en lukket og privat profil hvor jeg kjenner alle følgeren mine godt. De som følger meg det er venner og familie, ingen "bekjente". Der deler jeg hyggelige glimt, hvor det hender at datteren min er avbildet. Men også der tenker jeg meg nøye om. Tror det er viktig.
I min jobb ser jeg oftere at voksne blir for private på åpne nettfora, enn ungdom. Faktisk tenker mange ungdommer seg nøyere om. Det viktigste er å tenke seg om to ganger før man poster.
Eksempel; Hadde det vært greit for deg om noen la ut bilde av deg og spybøtta og dyna di fem minutter etter at du har kastet opp? Ser mange eksempler på det og liknende når det kommer til bilder av "å være hjemme med sykt barn".
Jeg synes ikke det er greit, men folk er forskjellige og det må jeg jo respektere.

Har ikke lagt ut graviditet på Facebook. Jeg har en jobb som gjør at jeg har en mer profesjonell Facebook-profil hvor jeg også har jobbkontakter som såkalte "venner". I tillegg er sosiale medier en del av arbeidet mitt, noe som gjør meg ekstra bevisst. Jeg legger aldri ut nærbilder av ansiktet til datteren min på Facebook, og heller ikke statuser som handler om at hun er syk, de gangene hun er det. Hun skal tross alt bli stor hun også. Å legge ut bilde litt etter at et barn er født, synes jeg er helt ok- for å dele en hyggelig begivenhet. Det blir som en fødselsannonse i en avis.
På instagram har jeg en lukket og privat profil hvor jeg kjenner alle følgeren mine godt. De som følger meg det er venner og familie, ingen "bekjente". Der deler jeg hyggelige glimt, hvor det hender at datteren min er avbildet. Men også der tenker jeg meg nøye om. Tror det er viktig.
I min jobb ser jeg oftere at voksne blir for private på åpne nettfora, enn ungdom. Faktisk tenker mange ungdommer seg nøyere om. Det viktigste er å tenke seg om to ganger før man poster.
Eksempel; Hadde det vært greit for deg om noen la ut bilde av deg og spybøtta og dyna di fem minutter etter at du har kastet opp? Ser mange eksempler på det og liknende når det kommer til bilder av "å være hjemme med sykt barn".
Jeg synes ikke det er greit, men folk er forskjellige og det må jeg jo respektere.

Jeg kunne ikke sagt det bedre selv, kjenner jeg reagerer litt rart når venner legger ut bilder av barna sine som er syke eller forteller alt om bekkenløsning og feber meg her og der :-P Nei litt privatliv kommer godt med :-)

Er helt enig. Gjorde det slik sist med storebror. Og la ut nyheten da han ble født. Ble mange sjokkerte bekjente da ;) Ganske morsomt.

Gjør det samme denne gang. Legger ikke noe ut om at jeg er gravid ol.

Ja det gleder jeg meg veldig til, den reaksjonen ;-) da blir det ekstra morro :-)

Jeg har ikke delt noe på sosiale medier og ikke har jeg tenkt å gjøre det heller. Og jeg ville blitt sint om noen andre gratulerte meg eller lignende på Facebook slik at alle fikk det med seg. Jeg deler det jeg måtte ønske og det er svært lite som havner på Facebook. Burde strengt tatt bare meldt meg ut av hele opplegget :P Mulig det blir et bilde etter fødsel, men vi får se :)

Vi tenker nok likt der, ikke noe på fb om graviditeten også et bilde etter fødsel for å annonsere begivenheten :) føler ikke for å dele denne tiden med spenning, venting og plager med masse folk som egentlig ikke bryr seg om oss heller...

Vi tenker nok likt der, ikke noe på fb om graviditeten også et bilde etter fødsel for å annonsere begivenheten :) føler ikke for å dele denne tiden med spenning, venting og plager med masse folk som egentlig ikke bryr seg om oss heller...

Enig at det blir litt anderledes om man har mange fra jobb, overfladiske venner av forskjellig slag, nettvenner eller mange en bare kaller bekjente og som igrunn er mer eller mindre "ukjente". Iforhold til om det er familie og venner man stadig har kontakt med som er hovedvekta på FB-vennelista!!!

Enig at det blir litt anderledes om man har mange fra jobb, overfladiske venner av forskjellig slag, nettvenner eller mange en bare kaller bekjente og som igrunn er mer eller mindre "ukjente". Iforhold til om det er familie og venner man stadig har kontakt med som er hovedvekta på FB-vennelista!!!
Ikke sant, hadde nok annonsert graviditeten på fb hvis jeg bare hadde de nærmeste på vennelisten :) men hadde nok fortsatt holdt "detaljene" for meg selv da, noen ting deler man kun med venninne eller mann privat og ikke med hele slekta :p har folk på lista mi som har lagt ut dag for dag bilder av inngrodde negler eller legger ut statusoppdateringer med detaljer om sykdommen sin og det blir litt tmi for de fleste tror jeg ;)

Sist gang lukket jeg faktisk fb siden min for at andre skulle se publ av andre før fødsel, godt var det.. før vi hadde rukket å delt d med alle vi ville, hadde noen skrevet på veggen. OG d va den jeg minst hadde trodd at skulle gjøre det..

Vi har ikke heller delt noe på Facebook, fordi vi vil vente til lillegutt kommer :) ble derfor ganske irritert når enkelte gratulerte samboeren med dagen, og baby på facebookveggen hans. Hvis vi ville hatt det Facebookoffisielt, så hadde vi jo delt det.

Jeg deler ikke mye personlig på Facebook fordi jeg heller forteller vennene mine om det personlig :) Opplevde også når mammaen min døde at folk kondolerte på veggen min - skjønner ikke når tid sms slutta å være godt nok?

Back
Topp