Fortelle kommende søsken

Wenchus

Forumet er livet
Novemberlykke 2015
Marsboerne 20 18
Når forteller dere nyheten til kommende storesøsken?

Vi ville i utgangspunktet vente en god stund enda, men vi merker at spesielt snuppa i huset forstår mye av hva som skjer, selvom vi tror at vi skjuler det så godt!

Igår spurte hun ved matbordet: "Mamma, har du egentlig en baby i magen?" Jeg ble veldig satt ut og svarte: "Nei, nei, nei, det er nok bare mat & godiser inni der!" :S

Nå har vi bestemt oss for å fortelle dem nyheten snart alikevel.
De kommende søsknene her er mi jente på 6 og sambo sin gutt på 7.
Begge har lenge mast om å få et søsken, så vi tror de blir veldig glade for nyheten.

Hervskal det ventes til etter 12 uker, elste skal få vite det rundt 17 mai og yngste senere, ingen problem da de ikke snakker så mye i lag og elste bor ett stykke unna! :)

Jeg fortalte sønnen min på 9 år det i går. :) Ville at han skulle "skjønne" litt mer om hvorfor mamma kunne gråte, så le også gråte igjen av ikke noe :) hehe...

Fortalte det til de for 2 uker siden ca. Jeg er alene med de i ukene, er kvalm og slapp så de fortjente og vite hvorfor jeg ikke orker så masse :-) dagen etter viste jo hele bhg til sønnen min det så klart. Han gleder seg noe enormt, men han vet også at det kan gå galt og at celleklumpen ikke blir en baby. Datteren min gleder seg og, men hun har ikke sagt noe enda og vil vente litt som hun sa. Iallefall til vi viste om det ble baby <3

Har ikke sagt noe til dem enda å kommer til å vente til vi har vert på ul i uke 11 :)
Her er de kommende søsknene 5 og 8 nå. Minsta rekker kansje akkurat å bli 6 år før knøttet kommer :)

Det syns så godt på meg så sønnen min på 5,5 år har spurt hvorfor jeg har så tykk mage... Jeg vet at om jeg sier det så vet "alle" det etterpå for han kan ikke holde noe skjult! Så sier det i påska, er ca 9-10 uker da og rimelig sikker at ting går bra. I allefall etter ul nå på fredag! De sier at ul rundt uke 8 og at man ser et hjerte dunke er like sikkert som uke 12.

Bestekompisen hans skal bli storebror (eller dobbel storebror som han sier selv, siden han har en bror på 2) og det syns IN var skikkelig kult! Min sønn har og en søster på 1,5 og vil veldig gjerne ha en lillebror <3

Jeg skal fortelle mi jente på 6 år i dag :) *gleder meg. Hun har vært en del av hele prossesen vår med prøverør og hu forstår masse så jeg skal si det i dag , men kommer og til å si at det finnes risikoer med alt dette. Å samme har vi jo sagt om hele prosessen med prøverør :) hun såg bilde da di satt inn frøet/egget å har siden den dag spurt om jeg snart vet om det er en baby eller ikke. Så i dag når jeg var på ul å hjerte slo å alt var fint så vil jeg fortelle det :)

Det kommer litt ann på om kvalmen og oppkast holder seg borte. Vi har lyst til å vente så lenge som mulig med å fortelle det til både henne og de rundt oss :) Så det blir spennende å se hvor lenge det lar seg gjøre ;) Sist gang kastet jeg opp mange ganger daglig fra uke 7, og da julaften kom og jeg var 10 uker på vei ble vi nødt til å fortelle det ;)

Forstår dere alle - både dere som venter, og dere som velger å fortelle det tidlig! Jeg tenker at vi forteller det til våre til helgen. Snuppa har bursdag på søndag, så kanskje hun må åpne en gave som forteller nyheten? Da er bonusbror også hos oss, så kanskje de må få åpne den gaven sammen isåfall.. Vi vil hvertfall at de skal få vite det på likt :) Mammaen hans vet det allerede, og er kjempeglad på våre vegne, heldigvis ;)

Venter til UL i uke 12 :) Har egentlig lyst til å fortelle det nå, men da vet plutselig "alle" det :)

Venter til UL i uke 12 :) Har egentlig lyst til å fortelle det nå, men da vet plutselig "alle" det :)

Kjenner til det med at "alle" pluselig vet det :P
Men nå vet en god del på jobb det allerede (jeg jobber i barnehagen til snuppa), så er ikke sååå farlig at hun forteller det :P

Jeg er så i tvil om når vi skal fortelle det.. Er 8 uker i morgen. Vil at storesøskene på 4 og 5,5 skal få vite det først, og få fortelle det til besteforeldrene! :) men jeg vil høre eller se et hjerte som slår før vi tør å fortelle det til de. Er så redd for at vi må gi de en trist beskjed etter at de har fått vite at vi skal få en baby.. Håper å greie å holde det hemmelig til uke 12! :)

Etter privat ul skal guttungen på 6år få vite det :) må bare komme langt nok på vei til å kunne se et lite hjerte banke :)

Jeg er så i tvil om når vi skal fortelle det.. Er 8 uker i morgen. Vil at storesøskene på 4 og 5,5 skal få vite det først, og få fortelle det til besteforeldrene! :) men jeg vil høre eller se et hjerte som slår før vi tør å fortelle det til de. Er så redd for at vi må gi de en trist beskjed etter at de har fått vite at vi skal få en baby.. Håper å greie å holde det hemmelig til uke 12! :)

Det har vi også diskutert. Det må være veldig leit å skulle fortelle dem at det gikk galt. Men så har vi kommet fram til at vi isåfall vil snakke om risikoen for at det kan gå galt, at det ikke er en ferdig baby enda, og dersom det skulle gå galt så blir det en erfaring for oss alle som familie.
Det er veldig rart, men etter 3 sa er jeg pluselig overbevist om at denne gangen går det helt fint, og føler meg klar til å fortelle dem det. Slik var det ikke de andre gangene, da ville jeg vente mye lengre.

Vi forteller gutten vår på tidlig ul i uke 11. Kjekt for han å faktisk se og få med seg bilde

Forteller det nok etter tidlig ul:-)

Nå ble storesøster og storebror inormert igår, og de reagerte med stormende jubel! Hoppet opp og ned og smilte fra øre til øre, en utrolig gøy opplevelse å fortelle dem det!!
Snuppa sa at det måtte være fordi hun så et stjerneskudd og ønsket seg å bli storesøster <3 Siden igår har magen blitt kost med, snakket med, ønsket både "godnatt" og "godmorgen". De løp rett ut i gata og ropte: "MAMMA ER GRAVIIIIIID!" Haha, så nå er det visst ingen hemmelighet..

Ja, det er tidlig! Kun uke 7 til mandag! Men nå er magen såpass stor (faktisk!) og jeg er så sikker på at det skal gå bra, så nå MÅ det jo bare gå bra også ;)

Vi har ei på 2,5 år, og vi holder enda på å gjøre tanken om lillesøster eller lillebror fristende. Så nå har vi kommet dit at hun begynner å vise interesse for det ihvertfall og sier hun vil ha lillesøster. Så i dag ved middagen spurte jeg om hun ville at mamma skulle ha baby i magen, men det skulle jeg ikke, for det var bare ei av de voksne i barnehagen som hadde det, og hun hadde vondt i magen, så det skulle ikke mamma trenge å ha...:p så vi får jobbe litt mer med å forklare at det ikke er vondt, men egentlig bare koslig :D

Vi har ei på 2,5 år, og vi holder enda på å gjøre tanken om lillesøster eller lillebror fristende. Så nå har vi kommet dit at hun begynner å vise interesse for det ihvertfall og sier hun vil ha lillesøster. Så i dag ved middagen spurte jeg om hun ville at mamma skulle ha baby i magen, men det skulle jeg ikke, for det var bare ei av de voksne i barnehagen som hadde det, og hun hadde vondt i magen, så det skulle ikke mamma trenge å ha...:p så vi får jobbe litt mer med å forklare at det ikke er vondt, men egentlig bare koslig :D

Herlig av henne å tenke at du ikke skulle ha vondt i magen din da! Omtenksom lita frøken det :)
Blir nok veldig spennende når magen din blir større og hun forstår litt mer av det ;)

Vi kommer nok til å vente ganske lenge. Vi mistet jo halvveis før jul og var forberedt på det fra uke 14 så vi valgte å ikke si noe da heller. Hun er er ikke helt der at hun begriper dette ennå så det var ikke noe vits i å ta henne med inn i den prosessen vi var igjennom.. Bedre at hun var lykkelig uvitende:)

Back
Topp