Fortelle det til sjefen...?

Faith

Glad i forumet
Himmelbarn
Når tenker dere å gjøre det?
Sjefen vår er for tiden på ferie, men vi har en kollega som er fungerende sjef imens, som ordner alt av turnus og fravær.
Nå har jeg vært syk siden før helga, ( eller, syk å syk! Jeg er jo gravid, men kaster opp! Nesten hver dag/natt.. )
Snakka med legen i dag og fikk sykmelding ut uka.

Jeg har ikke sagt noe om hvordan "syk" jeg er på jobb, men burde jeg kanskje det? De har taushetsplikt for kollegaene vel? Vil egentlig ikke fortelle det så tidlig, men har sjefen krav på å vite hvorfor jeg ikke er der?

Føler jeg kanskje får litt mer forståelse om de vet hvorfor, ingen som vil ha meg der om de vet at jeg kaster opp, får vel strengt tatt ikke lov heller. ( jobber i helsevesenet )

Men likevell....Aner ikke hvor lenge jeg blir gående slik..
Hva hadde dere gjort?

Aprilbaby❤️

Sjefen har på ingen måte rett på å få vite at du er gravid. De har heller ikke rett på å få vite årsaken til at du er syk når man er vanlig syk.

Jeg kommer ikke til å fortelle det før det begynner å vises hvor jeg ikke kan skjule det mer. Jeg er vikar og har mine mistanker om at jeg ikke vil få tilbud om større stillinngsprosent om de hadde fått vite at jeg er gravid.
De har jo selvsagt ikke lov til det, men er vanskelig å motbevise.

<3 Gutt 04.02.12 <3
<3 nr.2 ventes 08.04.15 <3

Og ja de har taushetsplikt ovenfor kollegaer. Men det sagt, jeg hadde en venninne som fortalte det til sjefen hvor sjefen fortalte det høyt under en samling. Så man er ikke sikra...

<3 Gutt 04.02.12 <3

Arbeidsgiver har krav på å få refundert sykepenger fra NAV for arbeidsgiverperioden dersom sykemeldingen er svangerskapsrelatert, så sånn sett er det greit for ham/henne å vite det. Men hvis du ikke ønsker å si det så tidlig kan det godt være de kan få tilbakebetalt når du sier det, vet ikke nok om det til å si det helt sikkert..

Jeg hadde ikke tenkt å si noe til sjefen før etter uke 12, men ente med å si d i forrige uke.. Men ingen av de andre på jobben får vite før jeg selv er klar.. Og er veldig glad for å ha gitt beskjed, siden jeg nå ble sykemeldt 1 uke, og kunne med god samvittighet forklare, og få forståelse, i stede for å grue meg til å fortelle hvorfor jeg ble sykemeldt ;)

Står det ikke på sykemeldingen at du er gravid? På min stod det svangerskapsrelatert kvalme, så da finner jo sjefen det ut uansett?

Sent from my iPhone using BV Forum mobile app

Jeg hadde ikke tenkt å si noe til sjefen før etter uke 12, men ente med å si d i forrige uke.. Men ingen av de andre på jobben får vite før jeg selv er klar.. Og er veldig glad for å ha gitt beskjed, siden jeg nå ble sykemeldt 1 uke, og kunne med god samvittighet forklare, og få forståelse, i stede for å grue meg til å fortelle hvorfor jeg ble sykemeldt ;)

Er akkurat det jeg tenker selv også.
Fortelle det for å få mer forståelse.

De er veldig flinke til å tilrettelegge på arbeidsplassen vår, men når jeg går sykmeldt pga at jeg kaster opp, så er det vel ingen grunn til tilrettelegging heller... Føler ikke jeg har så mye der å gjøre da, og det forstår de nok om de vet...

Aprilbaby❤️

Står det ikke på sykemeldingen at du er gravid? På min stod det svangerskapsrelatert kvalme, så da finner jo sjefen det ut uansett?

Sent from my iPhone using BV Forum mobile app

Ikke på den delen arbeidsgiver skal ha :) Der står det ingenting...

Aprilbaby❤️

Og ja de har taushetsplikt ovenfor kollegaer. Men det sagt, jeg hadde en venninne som fortalte det til sjefen hvor sjefen fortalte det høyt under en samling. Så man er ikke sikra...

<3 Gutt 04.02.12 <3

Her gikk styreren bort og fortalte det til ped.lederen nesten med en gang da ei venninne av meg fortalte det til henne, til tross for at hun sa det var strengt konfidensielt. Derfor stoler jeg ikke i det hele tatt på sjefen....

Sent from my iPhone using BV Forum

Arbeidsgiver har krav på å få refundert sykepenger fra NAV for arbeidsgiverperioden dersom sykemeldingen er svangerskapsrelatert, så sånn sett er det greit for ham/henne å vite det. Men hvis du ikke ønsker å si det så tidlig kan det godt være de kan få tilbakebetalt når du sier det, vet ikke nok om det til å si det helt sikkert..
Arbeidsgiver får vel alltid refundert sykepenger ved sykemeldinger? Jeg tror det, så trenger ikke tenke på det :)

Her gikk styreren bort og fortalte det til ped.lederen nesten med en gang da ei venninne av meg fortalte det til henne, til tross for at hun sa det var strengt konfidensielt. Derfor stoler jeg ikke i det hele tatt på sjefen....

Huff, jeg var livredd for at d skulle skje for meg.. For føler ikke sjefen min er særlig proffesjonel av seg.. Men so far so good.. :P

Jeg skal prøve å vente til uke 12, og etter tidlig ultralyd før jeg sier noe.

Jeg fortalte det til sjefen nå, jeg jobber Nattvakt og sliter med kvalme.. Så måtte kaste inn håndkleet i natt. Hun tok det veldig fint, men jeg får dårlig samvittighet:confused:

Æ grue mæ. For så mange grunna enn bare at sjefen min e litt skummel.
Alt e jo veldig tilfeldig, fikk 100% jobb, så blei æ plutselig gravid. Jobbe i samme bedrift, men på ny plass, så trivselen e ikke så god heller:/ Så æ må ta en spansk en når æ fortell til en av mine 4 sjefa

Jeg har fortalt det. Mest fordi jeg er så sykt trøtt og sliten. Små kvalm hele tiden og vondter i det ene låret... Tok det veldig fint :-)

Sent from my GT-I9300 using BV Forum mobile app

Kommer det å fortelle det snart tenker jeg ;) De vet vi prøver og har vært kollegaene mine gjennom begge abortene, så de venter nesten like mye som oss :) Vi har ikke fortalt det til noen enda, kanskje fordi jeg ikke kjenner meg så gravid ;) Men i løpet av uka har vi sikkert fortalt det til de fleste ❤

❤ alle gode ting er tre ❤

Back
Topp