Fortelle at du er gravid

Førstegangsmamma2020

Elsker forumet
Vi som prøver :)
Snøkrystallene2021❄️
Februarbarna 2023
Noen her som har delt nyheten med andre eller som kanskje har en plan om hvordan de ønsker å fortelle eventuelle kommende storesøsken, familie, venner, kolleger, leder, bekjente, osv?

Selv vil det nok komme som et stort sjokk at vi venter nr. 3 :binkybaby
Klarte ikke holde hemmeligheten om at vi prøver på siste for beste venninna mi, men har ikke enda delt med ho at jeg har fått possitiv test. Håper egentlig vi klarer å holde det for oss selv en stund. Har lyst til å hvertfall se hjerte slå før vi deler det med familie.
Hvis forløpet blir likt som de to forrige svangerskapene mine har jeg ca. 2-3 uker på meg før jeg blir dårlig. Da vil det nok bli en gradert sykemelding ettersom jeg i tillegg sliter enormt med søvn når jeg er gravid… og da vil jeg nok velge å dele det med nærmeste leder. Så får vi se om jeg deler det med kolleger da eller om jeg ønsker å vente til jeg kommer tilbake fra ferie. Da er vi jo kommet mot slutten av juli og jeg vil være nesten 15 uker på vei (og da har nok magen kommet).

Så, hva er deres tanker/planer rundt det å fele nyheten?
 
Vi har delt med mine foreldre, og hans mor. Våre søsken og andre får vite det når vi har vært på TUL, gjerne i uke 10 :) Til mine søstre tror jeg nok at jeg kommer til å ta en variant av «vi har en god og en dårlig nyhet - den dårlige er at vi ikke kommer hjem til jul i år likevel, den gode er at dere skal bli tanter i starten av januar» :laughing002
 
Vi har ikke delt enda. Vi venter til tidlig ultralyd i uke 6 med å fortelle til foreldre og søsken. Så tipper jeg at jeg kommer til å fortelle det til min bestevenninne også like etter det da hun venter en liten en hun også :Heartpink Men resten av gjengen tror jeg at jeg skal prøve å drøye så lenge som mulig før jeg forteller noe. Kollegaer osv får vite så sent jeg klarer å skjule det
 
Bestevenninen min vet, siden hun vet om barneønsket jeg har hatt i 3 år og det er naturlig å være åpen med henne om det.

Svigermor vet, men ikke fordi jeg ønsket å fortelle så tidlig. Vi øvelseskjørte og snakket om at eggene til hønene hennes er helt nydelig, og at jeg brukte det til vaffel dagen før - og hun syntes det var sært at vi spiste vaffel til middag. Da sa jeg at det er kjempe digg og hadde utrolig lyst på det, med spesifikt brunost.

Da sa svigermor "Litt artig at du hadde såå lyst på det, skulle tru du er gravid :whacky059" og da sa jeg a la "Neimen, bare fordi man har lyst på noe betyr ikke at noen er gravid. Det er en rar ting å anta, skjerp deg".. og 5 sec senere "... Men ja jeg er gravid :laughing002" og da ble hun så glad. Skjønte jeg må være ærlig med henne tidlig, siden hun merket at jeg er mer på koffeinfri kaffe enn før, og byttet vekk crush alkoholholdigedrikke med brus som hun egentlig satt fram til meg osv. Hun var enig at vi holder det tett til resten inntil vi er klare å fortelle.

Skal være åpen om det hvis alt ser bra ut på TUL :)
 
Jeg har fortalt typen,min mor, lillesøster og bestevenninne.

Det føltes godt å kunne dele det med noen og jeg tenkte at hvis noe går galt vil jeg trenge noen da også.

Blir nok å fortelle sjefen relativt tidlig da han er utrolig flink til å tilrettelegge arbeidsoppgaver utifra dagsformen. Merker jeg er så utrolig trøtt, småkvalm og ukonsentrert allerede så greit at han vet grunnen og ikke tror at jeg plutselig har blitt "lat" nå kan jeg si at hadde det vært en annen sjef hadde jeg nok ventet med å fortelle, men min nåværende sjef er grei når det kommer til dette.

Ellers venter jeg nok til etter tul (skal bestille neste uke og tipper det blir uken etter 17. Mai) hvis alt ser bra ut. Eventuelt vente til 2. trimester.
 
De fleste i omgangskretsen vår vet jo at vi har prøvd lenge, og at vi har ventet på IVF. Jeg har fortalt et par av mine nærmeste venninner samt min søster at jeg er gravid, men venter til vi evt ser et bankende hjerte på TUL før vi forteller familie og venner.

Nå er jeg kjempetrøtt og ganske kvalm allerede, så jeg må vel fortelle sjefen snart.
 
Noen her som har delt nyheten med andre eller som kanskje har en plan om hvordan de ønsker å fortelle eventuelle kommende storesøsken, familie, venner, kolleger, leder, bekjente, osv?

Selv vil det nok komme som et stort sjokk at vi venter nr. 3 :binkybaby
Klarte ikke holde hemmeligheten om at vi prøver på siste for beste venninna mi, men har ikke enda delt med ho at jeg har fått possitiv test. Håper egentlig vi klarer å holde det for oss selv en stund. Har lyst til å hvertfall se hjerte slå før vi deler det med familie.
Hvis forløpet blir likt som de to forrige svangerskapene mine har jeg ca. 2-3 uker på meg før jeg blir dårlig. Da vil det nok bli en gradert sykemelding ettersom jeg i tillegg sliter enormt med søvn når jeg er gravid… og da vil jeg nok velge å dele det med nærmeste leder. Så får vi se om jeg deler det med kolleger da eller om jeg ønsker å vente til jeg kommer tilbake fra ferie. Da er vi jo kommet mot slutten av juli og jeg vil være nesten 15 uker på vei (og da har nok magen kommet).

Så, hva er deres tanker/planer rundt det å fele nyheten?
Sniker venter september baby - vi har valgt og holde det sjult en god stund, eneste som fikk vite tidlig var mamma, lille bror, familien hans etter uke 12, også 2 venninner av meg fikk vite tidlig - Hu 1 fordi jeg var hos Hu ved positiv test laughing6

Men er 5 måneder på vei og er en god del familie og venner som ikke vet noe endalaughing6:Heartred
 
Sniker venter september baby - vi har valgt og holde det sjult en god stund, eneste som fikk vite tidlig var mamma, lille bror, familien hans etter uke 12, også 2 venninner av meg fikk vite tidlig - Hu 1 fordi jeg var hos Hu ved positiv test laughing6

Men er 5 måneder på vei og er en god del familie og venner som ikke vet noe endalaughing6:Heartred
Godt gjort å klare å holde det hemmelig så lenge :happy:
 
Har sendt melding til min mor og to venninner. Regner med vi deler nyheten med svigers om ikke så lenge.
Jeg er mer usikker på barna. De vil kanskje ikke forstå hvis noe går galt. Men om jeg blir kvalm så må de nok få vite hvorfor.
 
I går fant vi ut at jeg er gravid. Vi har planer om å vente med å si det til uke 12 til familie og nærmeste venner denne gangen. Vi har en baby på 4 måneder. Det blir en heftig periode, men også veldig koselig om dette skal gå veien :Heartred
Wow. Det var sprekt! Søsteren min fikk to tette og hun angrer ikke på det.
 
Det haster ikke for vår del å fortelle til noen. Søsteren min er den eneste som vet om ivf-prosessen og at vi hadde innsett, så hun får vite når/hvis vi ser bankende hjerte på UL om litt (sa bare at forsøket var negativ, så det blir en skikkelig overraskelse forhåpentligvis :Heartred )
Ellers blir spiren vår lille hemmelighet så lenge som mulig. Det har vært en lang reise og ønsker å nyte det selv en stund før vi deler det med andre. Spørs selvfølgelig hvor lenge det går an å skjule mtp. mage, formen, endret spisevaner osv. :) Men vi bor langt unna familie, så det skal nok gå fint. Også kan det hende at vi plutselig ombestemmer oss og forteller det til familie etter TUL :)
Arbeidsgiver får vite det etter uke 12.
 
Mine kollegaer har allerede mistanke. Jeg er så oppblåst at jeg må ha på tights og stor hoodie og at jeg takker nei til kaffe eller ikke har med energidrikk er uvanlig til å være meg. I tillegg kastet jeg opp på jobb og noen sa jeg burde gå hjem fordi jeg så syk ut haha. Kan heller ikke skylde på jet lag lenger for hvorfor jeg er så utrolig trøtt.

Blir nok å fortelle i uke 9 etter TUL for orker ikke å komme med unnskyldninger hele tiden.
 
Både venninnegjengen og sjefen min vet at vi holder på med ivf. Har sagt det til én vennnne etter positiv test, de andre får nok vite det hvis alt fremdeles er ok etter ultralyden i uke 7/8. Familien ellers får nok ikke vite det før rundt uke 12, men ser an formen litt.
 
Delt med svigerinna mi og noen venner . Nå har vi prøvd ett år og fått typ fem positive tester og mista . Så føler at vi ikke gidder rope elle gjøre noe ut av det . Svigers fikk vite to ganger før , men nå vil jeg ikke dele før etter uke 12 . Å det er mange uker å vente . Sist var vi på O.ul uke 12 og da var det en ma .
 
Delte det med bestevenninnen min. Ellers har vi planer om å holde det for oss selv så lenge som mulig bare for å kose oss litt med det. Vi sa det til alle når jeg fant det ut sist 6+2, fordi jeg syns ikke man skal bære på en «skam» alene om man mister. Mens nå er det mer fordi det blir nok vår siste og er fint å ha det som en fin hemmelighet mellom oss to bare❤️
 
Jeg kommer sikkert til å dele det med mamma, pappa og svigermor neste helg, i forbindelse med langhelg og 17.mai. Storesøsken får vite det etter TUL 5.juni, hvis det er liv :Heartpink Håper så virkelig det er en liten bamsemums med bankende hjerte da:Heartpink
 
Planen var som sagt å vente med å dele nyheten til vi gifter oss i slutten av juni… men vi sprakk :angelic:
Samboer hadde lyst til å dele det med foreldrene sine så lot han til slutt gjøre det.
Delte det så med mamma. Tror hun ble rimelig overrasket så ble ikke like «hurra rop» som jeg hadde håpet på. Men etter hun fikk summet seg litt har hun nå lagt inn menstermin i Babyverden appen så hun kan følge med på utviklingen :love7
Har selvfølgelig sagt st det enda er veldig tidlig så mye kan skje.
Hadde egentlig lyst til å holde det for oss selv mye lengre denne gangen, men samtidig godt å kunne snakke med noen andre om det.
 
Last edited:
Back
Topp