Fortelle arbeidsgiver..

Eg

Blir kjent med forumet
Jeg gruer meg ekstremt til å fortelle arbeidsgiver at jeg er gravid. Jeg har kun 20% arbeidskontrakt men jobber tilsvarende 80%, sykt redd for at arbeidsgiver skal «straffe meg» med å gi meg mindre vakter etter vedkommende vet at jeg er gravid, og hvis jeg evt. sykmelder meg fordi jeg er dårlig.

kan hende det bare er meg som er ung, førstegangs gravid og uerfaren på livet..

Er det noen andre som føler noe ala? ☺️
 
Jeg er også stresset! Er kun midlertidig ansatt og har fått beskjed om at de ønsker å ansette meg fast. Problemet er at stillingen min i fjor var besatt av ei som ble sagt opp. Hun er i mammapermisjon nå, og de vil ikke ha henne tilbake. De ønsker å beholde meg, redd graviditeten endrer på dette. Selv om de mener jeg gjør en bedre jobb. Føler jeg er uærlig som ikke har fortalt det, samtidig er jeg kun 8 uker på vei…
 
Å jeg kjenner det igjen. Jeg gruet meg også veldig til å fortelle det til arbeidsgiveren min. Jeg gruet meg derimot fordi jeg allerede har vært mye borte de siste to årene, først på grunn av sykemelding og senere på grunn av ‘sykt barn permisjon’ Føler meg som den verst tenkelige ansatte og at jeg svikter mine kollegaer. I dag måtte jeg bare stålsette meg å fortelle det selv om det et tidlig i graviditeten. Dette med tanken på planlegging av saksbehandling ut året. Heldigvis reagerte sjefen forståelsesfullt og absolutt ingen antydning til amperhet :D
 
Jeg tror mange føler det sånn, spesielt i første sv.skap! Første gangen måtte jeg fortelle det til min nye sjef 2 uker etter at jeg hadde begynt i ny jobb. Han tok det selvsagt fint. De fleste blir glade på våre vegne. De som mot formodningen har andre reaksjoner eller holdninger burde ikke være ledere og/eller tenker utrolig kortsiktig. I et lengre perspektiv er et svangerskap og permisjonstiden så kort tid sammenlignet med et langt arbeidsliv.
 
Jeg gruer meg litt siden jeg kom tilbake fra permisjon og rett i ny stilling i juni..
 
Synes det blir noe pinlig å komme tilbake fra permisjon og blir å jobbe et par mnd for å så ut i permisjon igjen :happy7
 
Jeg skjønner godt hvordan du føler det. Jeg har måtte fortelle det til sjefen allerede... Jeg ville drøye siden jeg ikke ville bli "tatt hensyn til", vil jobbe som normalt. Men så måtte jeg fortelle han det siden jeg ikke er vaksinert og vi nå vender tilbake til kontoret alle mann. I tillegg har jeg en del reise i jobben, som heller ikke er veldig aktuelt nå. Så jeg måtte jo bli tatt hensyn til allikevel :hilarious:
Ikke kult å reise land og strand eller sitte på et svært kontor med flere hundre ansatte når smitten øker og jeg ikke er vaksinert ennå.

Jeg grua meg også til å fortelle det, men sjefen min var helt super! Jeg ble egentlig litt overrasket over hvor støttende han var og hvordan han taklet det :happy:
Jeg tror (og håper) arbeidsgivere i dag tar slike beskjeder bra og følger opp på en seriøs måte. Som en annen skriver over her en leder som ikke takler beskjed om svangerskap burde ikke vært ledere.
Satser på at det går bra å fortelle:Heartred
 
Synes det blir noe pinlig å komme tilbake fra permisjon og blir å jobbe et par mnd for å så ut i permisjon igjen :happy7

Jeg føler det samme som deg. Er i mammapermisjon med mini nå, og så skal jeg komme tilbake og si «Hei! Herlig å være tilbake igjen. Er her kun noen mnd før jeg skal ut i ny permisjon.» Og her vises det godt allerede!
 
Har ikke sagt noe enda... Jeg har nettopp gått ned i stillingsprosent, å har søkt på å øke stilling samt andre stillinger... Gruer meg mtp å evnt fortelle en ny sjef om graviditet om jeg da er nytilsatt.. Føler at jeg på en måte sviker jobb, men tørr heller ikke å fortelle om det enda da det (selv om det ikke skal det) vil kunne påvirke om jeg får stillingen eller ikke. Vanskelig dette :smiley-ashamed004
 
Jeg føler det samme som deg. Er i mammapermisjon med mini nå, og så skal jeg komme tilbake og si «Hei! Herlig å være tilbake igjen. Er her kun noen mnd før jeg skal ut i ny permisjon.» Og her vises det godt allerede!
Huttetu ja det blir vanskelig å skjule det, så
Jeg føler det samme som deg. Er i mammapermisjon med mini nå, og så skal jeg komme tilbake og si «Hei! Herlig å være tilbake igjen. Er her kun noen mnd før jeg skal ut i ny permisjon.» Og her vises det godt allerede!
Får håpe våre ledere tar nyheten med et smil :)
 
Jeg har ei ansatt som begynte hos oss i fjor, etter noen uker så fortalte hun at hun var gravid. Og som arbeidsgiver så selvfølgelig, ser jo at det blir jobb for meg å få inn vikar ol. Men hun gikk fra deltidsansatt med 2 faste dager i uken til 80% stilling frem til permisjon og en 100% stilling venter når hun kommer tilbake. Så selv om det kan være skummelt å si til arbeidsgiver så er det ikke håpløst heller :)
 
jeg har fortalt det til arbeidsgiver fordi legen sykemeldte meg av forskjellige grunner og at jeg syns det var feil å holde grunnlaget skjult i og med at jeg vet ikke om jeg kommer tilbake før neste permisjon starter! :sorry:
 
  • Liker
Reactions: Eg
Gruer meg sykt til å fortelle arbeidsgiver da jeg fortsatt er i prøvetid og nyansatt. Tenkte at de kanskje ville bruke det mot meg. Er ansatt i en stilling jeg hadde lite erfaring fra i utgangspunktet.
Men gikk over all forventing, og får fortsette da jeg lærer fort + at de er fornøyd med jobben jeg gjør. :love2
 
  • Liker
Reactions: Eg
Det er fint å lese at det er så mange som er i noe ala lik situasjon. Veldig beroligende for førstegangs gravid å høre historier fra dere med mer erfaring. Tusen takk :happy:
 
Å jeg kjenner det igjen. Jeg gruet meg også veldig til å fortelle det til arbeidsgiveren min. Jeg gruet meg derimot fordi jeg allerede har vært mye borte de siste to årene, først på grunn av sykemelding og senere på grunn av ‘sykt barn permisjon’ Føler meg som den verst tenkelige ansatte og at jeg svikter mine kollegaer. I dag måtte jeg bare stålsette meg å fortelle det selv om det et tidlig i graviditeten. Dette med tanken på planlegging av saksbehandling ut året. Heldigvis reagerte sjefen forståelsesfullt og absolutt ingen antydning til amperhet :D
Så godt å høre at arbeidsgiver tok det bra!
 
Jeg har ei ansatt som begynte hos oss i fjor, etter noen uker så fortalte hun at hun var gravid. Og som arbeidsgiver så selvfølgelig, ser jo at det blir jobb for meg å få inn vikar ol. Men hun gikk fra deltidsansatt med 2 faste dager i uken til 80% stilling frem til permisjon og en 100% stilling venter når hun kommer tilbake. Så selv om det kan være skummelt å si til arbeidsgiver så er det ikke håpløst heller :)
Det hørtes gull ut! Jeg håper jeg får en positiv opplevelse også!
 
Jeg fortalte min arbeidsgiver i uke 6. Tror han hadde mest lyst til å gråte, for vi er litt underbemannet fra før. Men han tok det likevel fint og var nok forberedt på at jeg ville ha et barn til om ikke så lenge.
 
Back
Topp