Forstoppet

Turkistliv

Forumet er livet
VIP
Himmelbarn
Marslykke 2016
Julegavene 2019
Juliknøttene 2022
Flere som er forstoppet?
Har ikke gjort "nummer 2" siden før helga en gang. Kjøpt laktulose siden det skal være safe for gravide og druer og moreller, og prøver å drikke mye.
Noen flere gode tips?
 
Flere som er forstoppet?
Har ikke gjort "nummer 2" siden før helga en gang. Kjøpt laktulose siden det skal være safe for gravide og druer og moreller, og prøver å drikke mye.
Noen flere gode tips?
Uffda, om du får det på rett kjøl igjen og vil forebygge treg og hard mage funka en kiwi hver morgen bra på meg i første trimester :)
 
Uffda, om du får det på rett kjøl igjen og vil forebygge treg og hard mage funka en kiwi hver morgen bra på meg i første trimester :)
Takk for tips :) Før eller siden løsner det vel!
 
Først og fremst: nok vann og fiber i kosten :p

Deretter forebyggende: svisker, laktulose, linfrø i bløt, kiwi sverger noen til også. Movicol fås kjøpt reseptfritt og kan brukes.

Magnesium virker også effektivt på tarmen i litt høyere doser enn det som er anbefalt (det er ikke farlig å ta for mye, du skiller det direkte ut)
 
Pass på at du tar nok laktulose.
Jeg er så pysete med alt av medisiner og tok ikke mer enn 10 ml, jordmor bare lo av meg, og ba meg ta 20 ml.:hilarious:
Det har funka greit for meg, føler meg fortsatt stinn, men går i hvert fall en gang om dagen nå.

Ellers passer jeg på å drikke masse vann, 2 liter, det er masse for meg da.:joyful: Og spiser greit med fiber.
Kiwi, sviske og biola med en spiseskje knuste linfrø kan også hjelpe.

Håper du får fart i sakene snart!:happy:
 
Min grønne smoothie til frokost får fart på sakene hos meg! Og den inneholder masse næring :joyful:

Ingredienser:
- Frossen smoothie-blanding med mango, ananas og grønnkål
- Mandelmelk
- Stangselleri
- Agurk
- Avokado
- Ingefær
- Havregryn
- Knuste linfrø, solsikkefrø og sesamfrø med skall
- Sitronsaft
- Yoghurt
 
Spise fiberrik mat, holde seg aktiv skal og hjelpe. Merker jeg blir mer forstoppet av for mye stillesitting. Hvis ikke lactulose hjelper kan du prøve med litt movicol, det hjalp meg etter siste KS da jeg ikke hadde vært på do på nesten en uke.
 
Gå turer. Spise rå gulrot, kiwi og drikke Biola med linfrø har funka veldig bra for meg. Spiser også en skive steinalderbrød om morgenen. Det gjør susen.
 
Sverger til movicol ..
Laktulose gav meg bare vondt i magen.
Kommer meg på do, men tar movicol egentlig litt forebyggende fordi når det først stopper så er det helt grusomt og jeg må ta så mye mer :p
 
Takk for tips alle sammen! Det løsnet opp her, så får satse på at jeg klarer å holde det i sjakk :p
 
Du er ikke alene om det:p Sliter med det samme selv. Har også prøvd alle mulige kjerringråd, men føler ikke at det er noe som hjelper. Før pleide det å hjelpe med kaffe, men dette har ingen effekt lenger.
 
Pass på at du tar nok laktulose.
Jeg er så pysete med alt av medisiner og tok ikke mer enn 10 ml, jordmor bare lo av meg, og ba meg ta 20 ml.:hilarious:
Det har funka greit for meg, føler meg fortsatt stinn, men går i hvert fall en gang om dagen nå.

Ellers passer jeg på å drikke masse vann, 2 liter, det er masse for meg da.:joyful: Og spiser greit med fiber.
Kiwi, sviske og biola med en spiseskje knuste linfrø kan også hjelpe.

Håper du får fart i sakene snart!:happy:
Ja anbefalt startdose er jo 15-30 ml og vedlikeholdsdose er 10-20ml



Tar selv 15 ml daglig ca nå
Om det stopper litt opp igjen tar jeg 15ml x2 (morgen og kveld)
 
Last edited:
Ja anbefalt startdose er jo 15-30 ml og vedlikeholdsdose er 10-20ml



Tar sel 15 ml daglig ca nå
Om det stopper litt opp igjen tar jeg 15ml x2 (morgen og kveld)
Jeg tok 20ml x2 her om dagen, en på morgen en på kvelden.
Da ble det voldsom fart i sakene...:hilarious: Noe av det verste jeg har opplevd sånn!
Prøver 15x2 ved neste stopp, hvis jeg tør...:joyful:
 
Ja, absolutt! Og syns ikke det hjelper så veldig med fiberrik mat, vann og mosjon, selv om det er et bra utgangspunkt. Tar en sånn "frukt og fiber" - tablett når det er lenge siden og det har hjulpet. Det står at den bør tas i samråd med lege da og jeg har jo ikke vært hos han på lenge, men vært ganske desperat noen ganger. Bra å få andre tips her. :)
 
Sniker litt her siden denne passet for meg :happy: Har dere som er forstoppelse også vondt i magen i form av en illende trykke følelse? Har spesielt vondt/ ubehag på høyre side. Litt usikkert på hva det kan være, men sliter med dårlig tømming av tarmen:banghead:.
 
Sniker litt her siden denne passet for meg :happy: Har dere som er forstoppelse også vondt i magen i form av en illende trykke følelse? Har spesielt vondt/ ubehag på høyre side. Litt usikkert på hva det kan være, men sliter med dårlig tømming av tarmen:banghead:.
Ja, får vond strekkfølelse foran på magen, særlig når jeg går. Får også litt vondt her og der i magen.:wtf:
 
Legen la til linfrø hver dag i tillegg til alle sviskene på meg :p Så får vi se om det funker
 
Back
Topp