Forstoppet?

M_E

Betatt av forumet
Aprilbarna`15
Lillegutt har fått mme spm tillegg på kvelden noen ganger.. Kan han bli forstoppet av det da? Ikke hatt avføring på 2 dager nå.. De blir vel ikke forstoppet av bare morsmelk og da kan det vel gå lenge mellom hver gang å hvis jeg har skjønt riktig.. Men tenkte siden han har fått mme noen dager innimellom

Tvillingene mine fikk bare morsmelk frem til tre mnd og hadde mange bæsjebleier hver dag. Så måtte vi spe på med litt mme,og etter det begynte det å gå opp til 14 dager mellom hver bæsjebleie.

De var ikke forstoppet da? Rart de kan gå så lenge uten å bæsje! Så små de er, hehe

Jeg fikk beskjed av helsesøster at når mini får mme skal hun ha bæsjebleie hver dag :) Men hun får jo bare mme. Hvis ikke baby virker plaget så er det vel greit tenker jeg :)

Han er ganske urolig.. Prøvde malt men når han får det så kommer hele flaska opp igjen :/

Lillegutt har fått mme spm tillegg på kvelden noen ganger.. Kan han bli forstoppet av det da? Ikke hatt avføring på 2 dager nå.. De blir vel ikke forstoppet av bare morsmelk og da kan det vel gå lenge mellom hver gang å hvis jeg har skjønt riktig.. Men tenkte siden han har fått mme noen dager innimellom

Min gutt får bare MME og han har bæsjebleie ca hver 3 dag, av og til annenhver dag. Men gir en liten dråpe malt i hver flaske.
Helsesøster sa og til meg at han skulle ha bæsj hver dag, men det har han ikke hatt og så lenge det ikke er hardt eller noe regner jeg med at det er greit med hver 3 dag :-)

Jeg kombinerte en stund, mm og mme. Fikk beskjed om at avføring hver dag bare gjaldt hvis de bare får mme/mest mme. Men man merker det jo ofte viss det plager de :) min får malt i 3 flasker i døgnet, og har ei god bæsjebleie i døgnet :)

Hs sa forresten at jeg skulle stimulere med termometer viss han er forstoppet. Gjort det kanskje 3 ganger på 6 uker, funket hver gang :)

Jenta vår som er fem år nå var forstoppet av mme når hun var 1-2 uker gammel. (Vi måtte gi henne ekstra pga gulsott). Det tok lang tid (flere uker) før hun var normal i magen etter at vi sluttet med mme. Kanskje du kan prøve et annet merke mme? Har hørt at NAN kan gi forstoppelse mer enn andre merker. Eller fortsette med malt, kanskje i mindre doser..?

Enig i at nan virker som å gi mer forstoppelse. Var nan vi begynnte på først. Og han bæsjet lite og var plaget og prøvte å trykke det ut titt og ofte. Så byttet vi til hipp og det bedret seg kraftig. Bruker enda malt i 2 flasker til dagen, men det kommer ut så godt som daglig og han er ikke plaget på samme måte som han var på nan.

Enig i at nan virker som å gi mer forstoppelse. Var nan vi begynnte på først. Og han bæsjet lite og var plaget og prøvte å trykke det ut titt og ofte. Så byttet vi til hipp og det bedret seg kraftig. Bruker enda malt i 2 flasker til dagen, men det kommer ut så godt som daglig og han er ikke plaget på samme måte som han var på nan.
Tror det er 5 dager siden sist nå, gitt malt i den ene flasken han får med mme men ingen bæsj enda.. Er det normalt?

Tror det er 5 dager siden sist nå, gitt malt i den ene flasken han får med mme men ingen bæsj enda.. Er det normalt?

Vel. Er førstegangsfødene. Så vet ikke helt hva som er normalt. Vet at når dei bare får mm så kan dei gå opp mot 14 dager uten bæsj uten at det trenger å være problem. Med mme skal dei jo bæsje hver dag helst. Men viss din bare får 1 mme flaske til dagen så er det sikker ikke like viktig med daglig. Kanskje ta kontakt med hs og spør?

Mine var nok forstoppet ja. Men de har i grunnen slitt med forstoppelse helt frem til for et år siden da,til de var 3,5 år. Så om det var morsmelkerstatninga som gjorde det, er ikke sikkert.

Nå kom det 4 fulle bleier i dag.. Burde jeg da fortsette med malt??

Lillegutt har fått mme nesten siden starten. Ofte treg i magen, litt hardt og det virker som det plager han. Prøvde malt men det resulterte i mye mer luftsmerter/pressing, får en mindre dose av det nå. Søkte litt rundt å fant ut at i Sverige virker det som man gir oftere lactulose, de har også bifidus (probiotika som jeg forsto rett) i mme. Noen typer mme inneholdt det, feks NAN pro ellers fantes det på flasker som man kunne tilsette i melka. Mye større utvalg på varianter av Nan og Semper.

Vi sykler med føttene, gjør fysioøvelser, masserer, bader, går i bæresele + + for å få bæsj og luft ut. Vurderer å prøve lactulose i steden for malten for å se om luftmengden minker og bæsjen blir enklere å få ut.

Back
Topp