Forstoppelse

S1nurr

Andre møte med forumet
Heisann!
Jeg har hyperemesis som gjør at jeg går på både postafen og zofran. Zofran har gjort at systemet har stoppet helt totalt opp. Jeg kan faktisk ikke huske når jeg var på do sist. Ikke denne uken hvertfall. Kjenner kul i midten av magen og våkner med magesmerter hver morgen. Noen som har tips til hva som kan sette i gang systemet? har ikke hatt det sånn tidligere. Er desperat etter tips

Har bestilt time hos lege, men må vente til mandag.

Heisann!
Jeg har hyperemesis som gjør at jeg går på både postafen og zofran. Zofran har gjort at systemet har stoppet helt totalt opp. Jeg kan faktisk ikke huske når jeg var på do sist. Ikke denne uken hvertfall. Kjenner kul i midten av magen og våkner med magesmerter hver morgen. Noen som har tips til hva som kan sette i gang systemet? har ikke hatt det sånn tidligere. Er desperat etter tips

Trur Apoteket har noe som kan hjelpe? Når du har fått tømt deg, prøv å spise svisker hver dag for å holde systemet i gang

Heisann!

Dette hørtes ikke noe godt ut!
Laktulose får du kjøpt på apoteket og er helt fint å bruke for gravide, les pakningsvedlegget, men trur det er sånn at man kan starte med 30 ml dose i noen dager for å få systemet i gang, og så trapper du ned til vedlikeholdsdose.

Hvis ikke skal 12 svisker om dagen ha god effekt, men hvis du sliter med veldig kvalme så kan jeg se for meg at det kan være litt utfordrende å få i seg.

Går også an å teste ut movicol, er reseptfritt og ok for gravide det også. Men det har jeg mindre erfaring med selv, så har ikke så mye å komme med.

Men test en av tingene, ikke alle på en gang :bag: Pass på å få i deg nok væske, hvis ikke vil alle de overnevnte gjøre vondt verre.

Har er barn som har vært plaget med forstoppelse hele livet, er utredet på sykehus og har testet det meste. så her er vi kjent med nye ulike remedier for forstoppelse.

Vet ikke hva du har gjort fra før så ramser opp det jeg kommer på i farta som hjelper.

-Drikke mye vann.
-spise kiwi
-svisker og aprikoser
Må du gå hardere til verks så kan disse fra apoteket hjelpe:

Mange sverger til dulphalac eller laktoluse, fungerer for mange, men hadde ingen effekt på datteren min, værdt å prøve men om det ikke fungerer finnes det mer effektive hjelpemiddel.

https://www.apotek1.no/produkter/movicol-pulver-med-lime--og-sitronsmak-doseposer-20stk-14852p denne har datteren min brukt siden hun var 6 mnd. Blandes i vann, finnes i mange smaker, enkel å få i seg og trygg å bruke i graviditet. Ved skikkelig forstoppelse kan du ta en større mengde for å få i gang systemet og deretter kan du ta vedlikeholdsdoser (ref barnelege på sykehus)

du har også noen som heter dulcosoft etc de har samme virkemiddler som movicol, vi fikk anbefalt de som alternativ når det var produksjonsmanglel på movicolen.

Er det skikkelig forstoppelse og ingenting hjelper for å få tømt deg kan du evnt også kjøpe deg og sette et klyster, https://www.apotek1.no/produkter/microlax-klyster-4x5ml-405313p

Har dessverre måtte sette det på datteren ved et par anledninger når forstoppelsen har vært så gale at ingenting kommer ut og hun vrir seg av smerter, hjelper å myke avføring og gir en litt intens avføringstrang. Og da tømmer du absolutt alt som er der ( rådfør dog gjerne med lege før bruk her som står i felleskatalogen, men skal være helt trygt å bruke i svangerskap)

Lykke til!

Tusen takk for mange råd! Jeg skal ha meg en tur på apoteket. Jeg får ikke i meg så mye drikke som jeg skulle ønske dessverre og det gjør også vondt verre. Her går det kun i vann med isbiter og det går ned med sugerør gjennom hele dagen

Synes det er så vanskelig med graviditet og medisiner så var redd for å finne noe som ikke var bra for gravide på apoteket. Men nå vet jeg litt mer hva jeg skal se etter

Tusen takk for mange råd! Jeg skal ha meg en tur på apoteket. Jeg får ikke i meg så mye drikke som jeg skulle ønske dessverre og det gjør også vondt verre. Her går det kun i vann med isbiter og det går ned med sugerør gjennom hele dagen

Synes det er så vanskelig med graviditet og medisiner så var redd for å finne noe som ikke var bra for gravide på apoteket. Men nå vet jeg litt mer hva jeg skal se etter

Lurt med en tur til apoteket, snakk med de for råd og informer om at du får i deg lite drikke, for lakserende som laktose får motsatt effekt om en drikker lite og beveger seg lite, så obs på det ❤️ håper du får noen gode tips og råd så det løsner!

Lurt med en tur til apoteket, snakk emd de for råd og knformer om at du får i deg lite drikke, for lakserende slm laktose får motsatt effekt om en drikker lite og beveger seg lite, så obs på det ❤️ håper du får noen gode tips og råd så det løsner!
Det er helt sant, og det gjelder desverre for de fleste andre avføringsmiddel også, veldig viktig å drikke mye vann, så det viktigeste du gjør ved forstoppelde er å få i deg myyye vann.

Det er helt sant, og det gjelder desverre for de fleste andre avføringsmiddel også, veldig viktig å drikke mye vann, så det viktigeste du gjør ved forstoppelde er å få i deg myyye vann.

Ja, rikelig med drikke er det beste!

Eg har vore skikkelig plaga med det og. Men no drikk eg ett glass Vi-siblin, ett glass biola og eg spiser en kiwi for dag, og no er det mykje mykje bedre

Skriver under på svisker, aprikos, Kiwi, vann i kombinasjon med en god dose duphalac (jeg måtte ha større enn vanlig dose) og å spise lite brød og melk. I tillegg fikk jeg som tips å bløtlegge linfrø og drikke, det fungerte svært godt i kombinasjon med duphalac (men var slimete å svelge).

Skriver under på svisker, aprikos, Kiwi, vann i kombinasjon med en god dose duphalac (jeg måtte ha større enn vanlig dose) og å spise lite brød og melk. I tillegg fikk jeg som tips å bløtlegge linfrø og drikke, det fungerte svært godt i kombinasjon med duphalac (men var slimete å svelge).
Hvor mye linfrø og vann per dose brukte du? Må bruke 20 ml laktulose bare for å holde magen litt i gang, men skulle gjerne hatt noe annet/mer å prøve!

Hvor mye linfrø og vann per dose brukte du? Må bruke 20 ml laktulose bare for å holde magen litt i gang, men skulle gjerne hatt noe annet/mer å prøve!
To spiseskjeer linfrø rørt ut i nok vann til å dekke det, så skal det stå over natta. Du må bare helle det i deg og skylle ned med noe annet etterpå :wacky:

Jeg tenker at uansett hva du bruker, er det aller viktigste å drikke. Ville pratet med fastlegen når det er som du beskriver. Kanskje du burde fått intravenøs væske, eller noe

Jeg tenker at uansett hva du bruker, er det aller viktigste å drikke. Ville pratet med fastlegen når det er som du beskriver. Kanskje du burde fått intravenøs væske, eller noe
Har vært innlagt for å få intravenøs væske tidligere. Prøver å få i meg nok drikke, og får i meg nok til at jeg slipper innleggelse, men dessverre ikke nok mtp forstoppelse. Men jeg var i ganske ok form i går og klarte å få i meg sviskekompott. Så nå har jeg fått gått på do, ikke så mye som jeg ønsker men det er noe

jeg var i ganske ok form i går og klarte å få i meg sviskekompott. Fikk litt resultat av det:happy:

Eg har vore skikkelig plaga med det og. Men no drikk eg ett glass Vi-siblin, ett glass biola og eg spiser en kiwi for dag, og no er det mykje mykje bedre

Jeg klarer dessverre ikke drikke annet enn vann med isbiter. Men fikk i meg sviskekompott i går :D

Håper du finner noe som hjelper, høres vondt ut å gå rundt sånn! Kanskje kvalmestillende kan hjelpe så du får i deg væske?

Har vært innlagt for å få intravenøs væske tidligere. Prøver å få i meg nok drikke, og får i meg nok til at jeg slipper innleggelse, men dessverre ikke nok mtp forstoppelse. Men jeg var i ganske ok form i går og klarte å få i meg sviskekompott. Så nå har jeg fått gått på do, ikke så mye som jeg ønsker men det er noe

Godt at du fikk litt resultat.
Håper du får flere gode dager med masse sviskekompot. Et annet tips.
Du kan ta i litt vanlig olje f.eks yoghurt eller annen drikke. Det smører tarmen din. Har arbeidet mye med obstipasjon, og det har vært med på å sette igang systemet.

Nå står magen helt stille hos meg, i tillegg til at jeg må ta jern. Da er det godt å ha lactulose! Det smaker så pyton, bare! Jeg blander det ut i yoghurt og drikke, for fytti.

Back
Topp