Forstoppelse

Persillebrille

Elsker forumet
Assistert-jentene
Himmelbarn
Septemberbarna 2019
Novemberbarna 2021
Hva gjør dere for å få fart på magen igjen?
Det er så lenge siden jeg har vært på do at jeg begynner å bli kvalm:depressed:
 
Chiafrø! Eg spiser det på yoghurt, og så må du drikke godt med vann til, så løsner det ;)
 
Svisker eller aprikoser hvis du liker det. Grønnsaker (fiber) f.eks rå gultøtter, salat. Mye væske! Ikke hvetemel/loff/boller etc.
 
Her hjelper det med en kopp kaffe med melk til frokost. Ellers vann,mye vann og rosiner
 
Drikker mye vann, er det riktig galt så koker jeg svisker med mye vann minst 30 min, og moser de. Så spiser jeg det som en dessert, kan ha litt fløte på også. Pærer hjelper også.
 
Det ligger stort sett i kostholdet. Men føler sååå med deg, når det har kommet så langt har jeg brukt avføringsmiddel. Rett å slett for å få det ut.
Til vanlig forebygging bruker jeg nå i svangerskapet c-vitamin hver dag(da jeg også må bruke jern, som er med på å stoppe magen), omega3 som tas opp i tarmen, yoghurt eller havregrøt med chiafrø(frøene inneholder mye omega3 og fiber) også en liten slurk med duphalac hver dag. For jeg er skikkelig plaget med det :banghead:
Det tar litt tid for alt kommer i gang igjen, men nå funker det endelig her i hvert fall
Lykke til!!!!
 
Uansett hvor sunt jeg spiser og uavhengig av hvor mye vann jeg drikker, så har jeg slitt med dette siden januar :shy: løsner opp ny og ned, men går som regel tilbake.. har snakket med jordmor om dette flere ganger, senest mandag forrige uke, og til tross for at jeg har kommet til 32+6, så er det ikke noe i veien for å bruke middel fra apoteket sa hun
 
Uansett hvor sunt jeg spiser og uavhengig av hvor mye vann jeg drikker, så har jeg slitt med dette siden januar :shy: løsner opp ny og ned, men går som regel tilbake.. har snakket med jordmor om dette flere ganger, senest mandag forrige uke, og til tross for at jeg har kommet til 32+6, så er det ikke noe i veien for å bruke middel fra apoteket sa hun
Da anbefaler jeg deg å starte med duphalac, greit å få tarmen i gang før fødsel. Forstoppelse etter fødsel anbefales på ingen måte.....tro meg :facepalm::dead:
 
Da anbefaler jeg deg å starte med duphalac, greit å få tarmen i gang før fødsel. Forstoppelse etter fødsel anbefales på ingen måte.....tro meg :facepalm::dead:

Ja, jordmor anbefalte det samme :) hun sa til og med at jeg kunne ta en liten «shot» daglig for å vedlikeholde :joyful::dead:
 
Appelsinjuice som ikke er fra konsentrat og med fruktkjøtt (tropicana sin er best), fungerer "vedlikeholdende" for meg:)
Eller hvis jeg begynner å kjenne at det "tettner" seg til funker det å drikke et stort glass mrogen og kveld (sånn ikea 330 ml glass)
 
Ja, jordmor anbefalte det samme :) hun sa til og med at jeg kunne ta en liten «shot» daglig for å vedlikeholde :joyful::dead:
Ja jeg tar en slurk hver dag :) Men lurt med noe mer effektivt først for å få tømt tarmen, det er bokstavelig talt noe skikkelig dritt, men ganske digg etterpå når tarmen er tømt skikkelig å du føler deg mye bedre :)
 
Har stappet i meg rosiner og fermentert brus. Nå har jeg vært på do to ganger i dag:D Men fortsatt uggen og det orker ikke spise særlig.. det er akkurat som om det ikke er plass i magen selv om jeg er sulten
 
Uff, det hørtes vondt ut.
Slik jeg har forstått det fungerer rosiner ved forstoppelse ofte mot sin hensikt. Jeg kjenner et barn som slet med forstoppelse og foreldrene trodde rosiner hadde samme effekt som svisker. Ungen kom til slutt på sykehus og måtte få hjelp der på annen måte. På sykehuset fikk de streng beskjed om at ungen ikke skulle ha mer rosiner.
Jeg spiser generelt bare mye fiber og sundt for å regulere magen. Hvis ikke spiser jeg av og til litt svisker.
 
Uff, det hørtes vondt ut.
Slik jeg har forstått det fungerer rosiner ved forstoppelse ofte mot sin hensikt. Jeg kjenner et barn som slet med forstoppelse og foreldrene trodde rosiner hadde samme effekt som svisker. Ungen kom til slutt på sykehus og måtte få hjelp der på annen måte. På sykehuset fikk de streng beskjed om at ungen ikke skulle ha mer rosiner.
Jeg spiser generelt bare mye fiber og sundt for å regulere magen. Hvis ikke spiser jeg av og til litt svisker.
 
Jordmor Kirsten Jørgensen sier i denne artikkelen:
"– Det er veldig viktig med fysisk aktivitet, å få i seg mye væske og å spise matvarer som gjør godt for tarmen. Dette er gode virkemidler for å forebygge forstoppelse, sier Jørgensen.

Matvarer som gjør godt for tarmen er:
– Grove kornprodukter, sure melkeprodukter og frukt som multer og svisker kan være matvarer som er godt for magen. Hold deg unna lyst brød og matvarer som binder væske i magen, som salt, ris og poteter. Det kan variere fra person til person hva som forårsaker forstoppelse, men ofte vet du dette selv av erfaring, sier Jørgensen."
 
Har noen av dere fått blødning i forbindelse med forstoppelse? Jeg har hatt en stund no uten å i det hele tatt følt at jeg måtte på do .
Idag måtte jeg... og da kom det blod blir i urinen og på papiret når jeg tørket meg..
 
Har noen av dere fått blødning i forbindelse med forstoppelse? Jeg har hatt en stund no uten å i det hele tatt følt at jeg måtte på do .
Idag måtte jeg... og da kom det blod blir i urinen og på papiret når jeg tørket meg..
Har blødd fra rumpa sånn 4-5 ganger. Til informasjon:hilarious: Det har vært rent blod og ikke blandet med urin/fra urinveier. Siden det har vært rent blod mistenker jeg hemorider på innsiden. Men har jo kjent at det har vært sårt så vet ikke om det er fordi ting har blitt raspet opp inni der. Lørdag blødde jeg fra skjeden rent blod, ikke fra urinveier. Har du urinveisinfeksjon?
 
Jeg h
Har blødd fra rumpa sånn 4-5 ganger. Til informasjon:hilarious: Det har vært rent blod og ikke blandet med urin/fra urinveier. Siden det har vært rent blod mistenker jeg hemorider på innsiden. Men har jo kjent at det har vært sårt så vet ikke om det er fordi ting har blitt raspet opp inni der. Lørdag blødde jeg fra skjeden rent blod, ikke fra urinveier. Har du urinveisinfeksjon?

Jeg kjenner ikke at jeg har urinveisinfeksjon..Var ferdig med en kur på søndag...jeg får bare følge med om det kommer mer..kanskje det ble for mye press...
Uff...forstoppelse er ikke gøy
 
Jeg h


Jeg kjenner ikke at jeg har urinveisinfeksjon..Var ferdig med en kur på søndag...jeg får bare følge med om det kommer mer..kanskje det ble for mye press...
Uff...forstoppelse er ikke gøy
Ring til legen og spør for å være sikker:) Dyrket de urinen din for å finne rett antibiotika? Eller fikk du selexid som kun går på vanligste bakterier?
 
Back
Topp