Forstoppelse

Mirmamm

Glad i forumet
Junibarna 2015
Vesla trykker og trykker, og resultatet er noen harde harelort et par ganger om dagen, sover ikke godt om natta heller stakkars :( noen som har tips til å løsne opp litt?
Ammer fortsatt i tillegg til at hun får 3 måltider om dagen nå, hun får nok ikke i seg nok vann til maten.
 
Sliter med det samme med min, vi prøvde svisker og dagen etter løsna det. Er litt usikker på om det var sviskene.
Nå har han igjen gått fire dager uten. Synes det er mye mtp fast føde.
 
Sliter med det samme med min, vi prøvde svisker og dagen etter løsna det. Er litt usikker på om det var sviskene.
Nå har han igjen gått fire dager uten. Synes det er mye mtp fast føde.
Ja, prøvde svisker en dag vi og, hjalp litt. Hun er ikke så veldig begeistret for det da...
Etter to uker uten avføring har hun pressa i to døgn, det siste har det kommet noe hver gang, men det er et strev uten like... Skulle ønske hun fikk til å presse alt ut på en gang som før :/
Vil gjerne ha noe i maten hver dag som kan gi henne kontinuerlig god mage!
 
Aprikosmos har funket veldig bra her fram til nylig.

Men vi har vært nødt til å oppsøke lege fordi det har blitt for ille. Fikk først beskjed om å bruke duphalac, men vi fikk nok ikke i henne nok vann i tillegg, så da ble det full stopp. Måtte til slutt bruke microlax for å få gang på systemet igjen :/ (Fikk "tillatelse" av lege, ville ikke brukt klyster på eget initiativ uten klarsignal fra lege først) Nå har vi fått resept på movicol junior, håper det gjør det enklere for henne.
 
Har dere prøvd maltekstrakt? Vi slet med forstoppelse på gutten. Hadde da prøvd sviskemos. Puttet maltekstrakt i grøten. Måtte prøve oss frem til mengden men startet med halv teskje for hvert måltid også økte til en teskje. Hjalp etter noen dager og vi har fortsatt:) hadde avføring en gang i uka før og nå er det en gang daglig :)
 
Usj, ikke noe særlig... Jeg ville i alle fall kjørt på med sviskemos, her bruker jeg det til minst ett grøtmåltid hver dag. Aprikos eller pære til grøten andre ganger, evt som "dessert" etter mat eller mellommåltid. Godt med ting som får i gang magen, og nå i begynnelsen kan man jo ta litt i, tenker jeg. Håper det går bedre snart!
 
Aprikosmos har funket veldig bra her fram til nylig.

Men vi har vært nødt til å oppsøke lege fordi det har blitt for ille. Fikk først beskjed om å bruke duphalac, men vi fikk nok ikke i henne nok vann i tillegg, så da ble det full stopp. Måtte til slutt bruke microlax for å få gang på systemet igjen :/ (Fikk "tillatelse" av lege, ville ikke brukt klyster på eget initiativ uten klarsignal fra lege først) Nå har vi fått resept på movicol junior, håper det gjør det enklere for henne.
Stakkars liten :( hvor lenge gikk hun og strevde før dere dro til legen? Vi skal reise bort 3 netter fra imorgen, så driver å vurderer om jeg skal ringe legevakten idag eller prøve med naturlige ting og se om det hjelper før vi er hjemme på torsdag.
 
Bruker ca. 3 teskjeer sviskemos i grøten, både formiddag og kvelds. Tilbyr vann til alle måltider selv om han ikke alltid drikker så mye. Får innimellom litt mme og da pleier jeg å ha i 1 teskje med malt.

HS fortalte meg at de ofte kan "holde" på avføring om de får i seg for lite mat. Så når han sliter her har jeg først gitt ekstra med sviskemos og om det ikke har hjulpet har jeg økt matmengden.
 
Jeg bruker maltekstrat i grøten på morningen, også får han sviskemos etter kveldsgrøten. Men denne uka har han slete ekstra mye med magen, så da har han fått malt i kveldsgrøten også.
Aprikosmos har også hjulpet før, men jeg sverger til malt :-)
 
Stakkars liten :( hvor lenge gikk hun og strevde før dere dro til legen? Vi skal reise bort 3 netter fra imorgen, så driver å vurderer om jeg skal ringe legevakten idag eller prøve med naturlige ting og se om det hjelper før vi er hjemme på torsdag.
Vi var på femte døgnet uten avføring da vi var hos lege. Normalt sett er hun regelmessig med en gang om dagen. Vi fikk beskjed om at det ikke burde gå stort mer enn to døgn i mellom, fire døgn var for mye.

Snakket med helsesøster før jeg ringte legevakta, og fikk en del tips om hvordan jeg kunne forsøke å hjelpe ting i gang. Termometertrikset, og å massere rumpeballene (i området rundt endetarmsåpninga) ca ett kvarter etter at hun hadde spist, men hadde ingen virkning.

Ville ringt legevakta jeg, for å høre om det er noe å gjøre. Kan bli noen kjipe dager framover for dere alle dersom hun ikke får tømt seg snart :/
 
Hadde det motsatt med storebror, så dette er helt ukjent for meg. Men han var mye mer glad i puppen også, så fikk sikkert i seg mer enn nok væske...

Babyen har jo melk som hovedetnæring her enda.. Og reagerer med diaré på hver ny ingrediens i kostholdet. Så introduserer, tar pause, og prøver igjen. Slik holder vi på til hun tåler det. Slitsomt! Og tar lang tid..
 
Var d samme her. Er fortsatt litt hard i magen med en del trykking, men har regelmessig avføring. Bruker en liten "malt-knort" i grøten morgen og kveld :-)
 
Her får lillegutt fast sviskemos. Anbefaler å lage den selv da den på butikken ikke er like effektiv. Etter oppstart med hjemmelaga mos fungerer magen helt supert :)
 
Ja, prøvde svisker en dag vi og, hjalp litt. Hun er ikke så veldig begeistret for det da...
Etter to uker uten avføring har hun pressa i to døgn, det siste har det kommet noe hver gang, men det er et strev uten like... Skulle ønske hun fikk til å presse alt ut på en gang som før :/
Vil gjerne ha noe i maten hver dag som kan gi henne kontinuerlig god mage!
Tenker at de kanskje temaer mer væske? I hevet fall virker det som det er problemet her!
 
Ja, prøvde svisker en dag vi og, hjalp litt. Hun er ikke så veldig begeistret for det da...
Etter to uker uten avføring har hun pressa i to døgn, det siste har det kommet noe hver gang, men det er et strev uten like... Skulle ønske hun fikk til å presse alt ut på en gang som før :/
Vil gjerne ha noe i maten hver dag som kan gi henne kontinuerlig god mage!

Hjemmelaga sviskemos smaker og virker mye bedre enn de glassene.. Jeg kjøper sunsweet sine svisker når jeg lager mos til babyen. De er søte og gode
 
Uff, det er ille! Her MÅ vi ha 3 ts svisker i grøten. Ellers blir det som du beskriver. Prøve å slutte, resultatet ble pressing, gråting og en bæsj som hang fast i rumpen :( Så svisker må vi fortsette med. Lager sviskemosen selv. Aprikosmos er ikke like effektiv. Og maltekstrakt kan også gjøre det verre (mye luft i magen)...

Kan jo også hjelpe å gi vann til alle måltid. Og pæremos er også effektivt. Lykke til :)
 
Last edited:
Uff, det høres ikke bra ut med så harde mager. Forstoppelse et jo så vondt. Her er magen bra foreløpig. Hun får en sviskemos i grøten hver dag. Har kokt mos som jeg fryser i isterningsbrett. En terning gir grøten perfekt temperatur, og holder magen i gang.
 
Dumt sp.m.. Hvordan lager dere sviskemosen selv? Gjerne steg for steg... Har svisker igjen fra jul og da kan de gjøre nytte for seg :-)
 
Back
Topp