Forstoppelse og hard i magen...

Minimoriz

Glad i forumet
Septemberlykke 2016
Hei!

Jeg er gravid i uke 8-9 og er så utrolig hard i magen... Dette fører igjen til at jeg mye vondt i magen og skikkelig luftsmerter. Har prøvd laktulose, men føler nesten at jeg bare blir verre. Spiser mye fiberrik kost og svisker, men føler ingenting hjelper og får liksom kun gått på do et par ganger i uka. :( Er det moe jeg kan ta for å få det litt bedre i magen?
 
Last edited:
Hei Minimoriz,

Forstoppelse er en relativt vanlig plage hos gravide. Det er bra at du har økt fiberinnholdet i kosten, dette er ofte noe som hjelper. Grovt brød, grønnsaker og frukt inneholder mye fiber. I tillegg er det viktig med gode måltidsmønstre og at man går jevnlig på do. Spis gjerne ofte og heller litt mindre, enn å gå lenge sulten for så å spise litt mer.

Fysisk aktivitet er også noe som kan hjelpe og få i gang tarmen. Lett fysisk aktivitet slik som regelmessige gåturer kan hjelpe.
I tillegg anbefales det at man drikker rikelig med væske, helst vann. Når du spiser mye fiberrik mat, er det også viktig å drikke mye vann, ellers kan det gjøre vondt verre.

Frukt med syrnet melk eller yoghurt, sammen med litt korn, vil være godt for tarmen. I tillegg inneholder yoghurt og syrnet melk jod, som er et viktig næringsstoff for gravide :happy: Du kan lese mer om jod her.

Lykke til!
 
Back
Topp