Forstoppelse.. (hos voksne ja.....)

Bleiemos

Forumet er livet
Får bare advare dere mot intime detaljer om min mage...[8D]

Jeg har de siste åra hatt vanvittig treg mage, med avføring maks annenhver dag.. Gikk på oxytarm i to uker, og da var alt helt supert! Slutta på de, og nå driter jeg kanskje en gang i uka!![&:] Har ikke vondt eller noe slikt.. Hva kan jeg gjøre for å fikse dette da?? Kan ikke gå på oxytarm for resten av livet heller.. Er sikkert mange her som vil anbefale activia, men tåler ikke smaken!![:'(]

ORIGINAL: nalille

Tarmskylling!! (Colon terapi)
Er litt ekkelt kansje, men man føler seg mye bedre etterpå.
I tillegg til at fordøyelsen blir mye bedre, så kan det hjelpe mot masse annet også.
Hos meg hjalp det f.eks på leddsmerter.
Koster ca 600 for en behandling tror jeg.

jaokei! Blir den bedre etter bare en gang da, eller må jeg bestille time jevnlig? Isåfall hvor ofte? Er nødt til å reise et godt stykke for den slags ser du, så kan fort bli dyrt![&:]

ORIGINAL: Rosine

Masse fiberrik kost, rosiner, svisker, biola, rikelig drikke...

Ellers får du kjøpt noe på helsekost, husker ikke helt hva det heter...Men er formet som firkanter, og kan spises daglig..Smaker litt rosinaktig[:)]

Eller du kan prøve lactulose eller laksoberaldråper, fåes på apoteket, men bør ikke brukes over lengre tid...

Takk for tips!:) Har prøvd meg på fiberrik kost, hadde meg noen dager hvor jeg spiste gjerne en boks med svisker, men ingenting hjalp![&:]

Skal høre på apoteket om de kanskje har noe jeg kan bruke over litt tid.

Annenhver dag? Er ikke det normalt da?? [8|]
Frem til for noen år siden gikk jeg på do ca. 2 ganger i uka jeg.
Aldri oftere enn annenhver dag nå ihvertfall.
Men hakke no tips i grunn.

ORIGINAL: TonjeJenta

Annenhver dag? Er ikke det normalt da?? [8|]
Frem til for noen år siden gikk jeg på do ca. 2 ganger i uka jeg.
Aldri oftere enn annenhver dag nå ihvertfall.
Men hakke no tips i grunn.

Joda, det er vel tilnærmet normalt, men det var MAKS! Vanligvis gikk det ihvertfall 3 dager imellom hver gang.. men nå kommer det bare litt maks en gang i uken, og jeg føler meg bare oppblåst...:/

I tillegg til at fordøyelsen blir mye bedre, så kan det hjelpe mot masse annet også.

Tarmskylling er ikke bra for tarmbevegelsene...og de vil du ha...Tro meg jeg jobber på medisinsk mage tarm på sykehuset....
Jeg hadde forsøkt laktulose 10 mlx3 pr dag for å bløtgjøre det som er inni der....samt masse gulrøtter, fiberrik mat og masse vann...Laktulosemengden kan du øke til du er fornøyd...

ORIGINAL: juni09

Tarmskylling er ikke bra for tarmbevegelsene...og de vil du ha...Tro meg jeg jobber på medisinsk mage tarm på sykehuset....
Jeg hadde forsøkt laktulose 10 mlx3 pr dag for å bløtgjøre det som er inni der....samt masse gulrøtter, fiberrik mat og masse vann...Laktulosemengden kan du øke til du er fornøyd...

Okei, tusen takk!:) Den laktulosen, hvordan fungerer den? Er det noe jeg går på noen uker, så er det tilbake til samme gamle når jeg slutter? Får man den reseptfritt?

jeg er mye plaget med forstoppelser fra barndommen av..og det som fungerer bra på meg de periodene det stopper opp er å spise yoghurt hver dag + mye frukt, da blir det normalisert

Spise fiberbrød/klibrød og ta et glass vann foran minst 3 måltid til dagen - så kjedelig råd har jeg[8D] Men det fungerer i alle fall[:D]

gutten min går på movicol, det fikk vi anbefalt på barneavdelingen på sykehuset. Det får du reseptfritt på apoteket.

Det er superviktig å drikke mye vann hvis du spiser mye fiber, for hvis ikke får du ikke virkningen! Jeg pleier å ta 3 spiseskjeer med linfrø hver morgen som jeg skyller ned med vann. Nå går alt flott som bare det! Hehe[:)] Hvis ikke magen fungerer, fungerer ingenting! Kjenner til det!! Men dette tipset funker virkelig, også er det billig.

ORIGINAL: Julie*Lucas

Det er superviktig å drikke mye vann hvis du spiser mye fiber, for hvis ikke får du ikke virkningen! Jeg pleier å ta 3 spiseskjeer med linfrø hver morgen som jeg skyller ned med vann. Nå går alt flott som bare det! Hehe[:)] Hvis ikke magen fungerer, fungerer ingenting! Kjenner til det!! Men dette tipset funker virkelig, også er det billig.

Åh, det skal jeg prøve!! Takk!!:)

Har samme problem som deg, og skaffet meg i forrige uke noe som heter oxytarm-plomme hos life helsekost. Det funker utrolig bra på meg i allefall! + At magen min blir liksom helt flat[:)]

Meen det smaker ikke så godt da jeg hater rosin/sviske smak+ at der er stein i midten:P
Det er plommer som er tilsatt noe greier som skal virke effektivt.. Jeg er i allefall skikkelig fornøyd med dette produktet (- smaken) og man trenger bare spise 1-2  plommer om dagen[8D] Skal ikke taes av gravide/ammede, da:/

Rugbrød, får også igang magen.
Er sånn helt mørekbrunt brød med frø i, men det smaker kjempegodt med rette pålegget![:D] Og sunt!!

Back
Topp